AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.561

Hur skulle ni värdera bmw 540 -98

Sida 2 av 2
Stephan735i:

Menar du att en felstavning i annonsen skulle sänka värdet på bilen?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det minskar absolut folks intresse för bilen. Färre intressenter = mindre chans att få ett bra pris

//Lövet
Visst fanns det några mindre felstavningar/särskrivningar vad gäller den silverfärgade men att stereon nu råkar vara bytt ser jag inte som något jättefel där hela bilens värde försvinner ned i kloakerna.

Den gröna, 51´, och annonsen har ledat ute sedan 7 juli? Det tyder inte på en speciell lättsåld bil, den har ju dessutom många andra rätt, full servicebok och hyfsat nyligen besiktigad.

Du sa att vi värderade uselt, men samtidigt skulle du själv inte ge mer än 15-20 för den?

Nu vet jag inte mycket om Emelies bil men den verkar ju inte vara någon pärla, en helt ok bruksbil, som man kan vänta sig av en bil som är såpass gammal men ändå servad och omhändertaken som den ska. Jag vet inte riktigt hur man skall uttrycka sig för att få de där 25´extra du nämner, "toppskick, samlarbil i unik färgkombo..."?
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Stephan du säger många bra saker. Nej jag hade bilen till en verkstad (ej ÅF) och han menade på att det var för mycket jobb att lägga ner på bilen att byta olja. Hade jag själv kunnat så hade jag gjort det.

Jag är en vanlig svensson-tjej. Jag gillar bilar mycket, men är som du säger inte speciellt kunnig när det kommer till mekaniken om dom.

Har dock skött min bil mycket väl. Servat den väl, alltid bästa oljan, tvättat den enbart handtvätt med jämna intervall. (1-2veckor). Tyvärr är ju inte jag enda ägaren. Och den har gått mycket vintertid, på saltade motorvägar. Rost är oundvikligt. (man kanske klarar sig undan från den om man haft bilen själv hela livet...). har även alltid tvättat och smörjt det ljusa skinnet. Så i min vård har den mått bra.

Att jag inte bytt kattar är ju för att ja funderar på att sälja. Kattarna rasslar så det är ju "skönhetsfel" men är medveten om att den kan börja gå dåligt så småningom. Och det vet ju varje köpare också, att dålig kat måste bytas, så småningom...
AC:n är renoverad. Inte endast reparerad.

Jag har varit väldigt ärlig här, för att få en bra värdering. Vet bättre än att skriva en annons som trackar ner på bilen.
Häggman man kan ju hoppas på att hitta en sådan köpare som dig :-)

Håller i övrgt med om att kvalitén i längden är bättre på E34, min 525i -91 hade gått 32000 när jag sålde den, och den hade inte lika mycket problem...

-=Ingen BMW,ingen körglädje!=-
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Det jag hoppas ska ge fördel i priset är:
Ljusa skinnet
Besiktningsprotokollet
Nya v-däck med ny fälg
2 uppsättningar s-fälg
Fina ACn
Fjärrutlösta motor/kupé värmaren

Vad är det för skitverkstad som tycker att ett oljebyte i automatlådan är ett för stort jobb? Leta reda på en annan verkstad som kan och vill byta olja är mitt råd.

Man behöver inte göra en flush(byta all olja) utan det räcker mer än väl med att skruva ner tråget och byta filter och olja. Ungefär hälften av oljan blir då bytt och det räcker gott.
153
Häggman
M3 -04
M635CSI -85
320is Italian Style
Haha seriös verkstad....

Hade jag inte haft garaget fullt av trädgårdsmöbler,glidarbilar och båtar, ja allt sådant "bråte" som skall vinterförvarats hade jag vart intresserad av bilen. Har du funderat ut nåt pris än då?
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Hmm. Ja byter verkstad gör jag direkt... Dom snacka om något slutet system, och jag är ju inget proffs... Hatar att vara okunnig :-) You get so ripped off! :-(

Ska se om jag kan åtgårda lite problem (typ fixa med oljan, laga pixeldöden, kanske kattarna, enligt tipsen som ni gett, sen gå ut med 55 men lämna ett osynligt rum för prutande...

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Enligt molle325 Länk så är BMW´s originalolja till automaten det enda rätta, antagligen blir automatens funktion mycket bättre efter bytet, byt också filtret samtidigt - då kommer nån liter till ut vid bytet.

Köp minst 5 liter, tror att Meca kan ta hem Esso?automatoljan, tror den hette LT 71141?

"A5S360/390R, 5HP19/24/30 samt alla 6HP har elektroniskt variabelt styrt kopplingstryck till lockup som kan ligga på delvis och slira i farter 25-120 km/h. För att klara värmen har lockupkopplingen oljekylda kompositlameller och för klara styrningen har den specialolja med friktionsegenskaper som är avstämda till mjukvarans variabla kopplingstryck." Länk

Pixelfelet kan fixas billigt i Tyskland, det finns en tråd om det - någon annan kanske har länk till den?

Skrammel från kattarna kanske bara är skrammel från värmeskyddet - lätt/billigt att åtgärda tillfälligt i såna fall.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ge snubbarna på verkstan en utskrift av molle325´s utförliga oljebytesbeskrivning: Länk

;)
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Toppen. Jättebra hjälp. Ska ta en annan verkstad i alla fall, förtroendet är inte det bästa för den jag ..hade...

Känns nästan som dom tyckte det var jobbigt. Jag vet inte. Jag blev lite konfunderad när dom inte ville fixa den. Jag menar om bara olja kan hjälpa mycket är det ju rent av skrattretande.

Ska genast försöka ordna det.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.