AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.560

Hur skulle ni värdera bmw 540 -98

Sida 1 av 2
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Hur skulle ni värdera följande:

BMW 540ia -98
24500 mil

Ny lagad AC
Nya V-däck, nya s-däck
Besiktigad UA
Nytt Batteri

1 Halv dålig kat
Lite dålig låda (inte alls farligt, men liiite dålig)
pixeldöd
2 rost fläckar (mindre än 0,5 cm på förar dörr, mindre än 1 cm på backlucka

Är rädd att bilen är helt värdelös

-=Ingen BMW,ingen körglädje!=-
40000:-, 45 i bästa fall...
Dålig kat är väl förhållandevis billigt att laga. Att renovera en automat är kostar 20000 (tror jag). Omlackering är inte gratis heller om bilen ska bli i toppenskick. Sätt ut den och testa var det "nappar". Lycka till!

Samtidigt kan man nog inte köpa den bilen om man satsar på toppskick, det finns ju hur många som helst, är absolut toppskick målet måtte det ju bli billigare att satsa på ett bättre ex, som sagt, bara en omlack kostar bra med slantar...

Vad menas med dålig låda?

Läder, elstolar?

Max 40-45´som sagt, finns ju många i den prisklassen.
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Jag får sätta ut den för det så får vi se.

Med dålig låda menar jag att den, är aningen osynkad i växlingarna. Väldigt sällan, men det är ju ett tecken på att den inte är super. Tror säkert att någon som kommer och provkör bilen inte skulle märka det. Sker inte så ofta som varje gång mer som enstaka växlingar ngn gång i veckan. I övrigt mjuk och fin...

Bilen i övrigt har ljusskinnklädsel, elstolar, elspeglar, minne... Ja allt man kan tänka sig utom Navigationen. 3 uppsättningar fälgar finns till bilen.
Vet inte hur många som förväntar sig toppen skick på en svensk-såld bil som gått 24500 mil....

-=Ingen BMW,ingen körglädje!=-
Tyvärr, du kan nog räkna med att de flesta som ringer kommer vänta sig nyskick om inte ännu bättre, begagnatköparna har i bland en något skev verklighetsbild.
ojojoj vad ni värderar uselt bara för hur Emelie skriver info: t, 40-45tkr??? För en 540iA E39 med nyrenoverad klimaautomatik?

Rost finns på typ varje E39 vid den åldern, bara för Emelie erkänner det så värdera inte ner, jag kikade på en 540iM/6-00 som en kompis sedan köpte, den hade det grott på insidan av två dörrar (hade bytts ut om säljaren hade kontaktat BMW innan garantin gått ut, 3-4månader efter 6årsdagen kikade jag på den) = INGET att hänga upp sig på.

Pixelfel standard på alla E39... löses för 1500spänn till Tyskland.

Lådan är det värre med, jag hade bytt olja i lådan och sett om det hjälpte, troligtvis är oljan ALDRIG bytt och då blir följden sån, eller växlar den dåligt direkt vid start? I så fall är det på grund av att bilen/lådan är kall och det blir bra sedan (jag vet, min 540iAM E34-95 är likadan) = inte heller något alla hänga upp sig på.

Katalysatorn hade jag också bytt, fast den har tydligen klarat besiktningen? Och då var det ju inte så farligt, skrammlar katten? Eller går bilen ojämt? Vilket är följden vid tom kat, skrammlar det är det ett skönthetsfel och INTE nödvändigt att åtgärda.

Emelie; Du behöver skriver en bra annons, ta superba bilder och du får LÄTT 20-25tkr mer än om du uttrycker dig som du gör här, jag har förståelse att folk blir osäkra och värderar ner, det är DU som avgör om du låter det hända!

Man bör tänka på hur lätt någon detalj gör att priset sjunker, röda navkapslar på en Mazda 323 Sedan-95 gjorde att bilen var osäljbar, med original silver gick den lätt, så gör rätt det är A och O!

Mvh Stephan
Stefan: Ta en titt på blocket, en bränsletörstig 540 är inte precis hårdvaluta idag. Säg att man dessutom måste byta låda för att den skall fungera som den ska, då är det 10-15000 kr till inkl. arbete. Katten är heller ingen billig historia även om man köper piratdelar, det ska ändå plockas ner och göras iordning och det kostar en massa om man inte kan meka själv.

Sen har bilen gått 24500 mil, det är en hel del för en prestandabil som BMW 540 ändå är. Många köpare kommer nog att resonera som jag tyvärr...

Här är lite bilar som referens:
Länk
Länk
Länk
Länk
Stephan stavas mitt namn! :) Nu var ju frågan om lådan verkligen var dålig eller ej, jag får den uppfattningen att Emelie inte har full koll och då skriver hon reservationer.

24500mil är normalt för en 10-11år gammal 540 och skillnaden i skick ligger INTE på milen utan i omvårdnaden om bilen, jag vet, min sålda 24800milers 540i/6-96 E34 är i bättre skick i dag än vad min 540iAM-95 var i 2006 med 15800mil, jag jobbar upp den senare just nu.

Jag har precis köpt en fin 27700milers 540iM/6-95 (3äg Arktissilber) och missade en 2äg Cosmosschwarz 540iM/6-95 med 32900mil :(

20000mil på en 540i, åtminstone E34 (kvalitén är högre än på E39) är som 8000mil i en vanlig bil så försökt inte! :)

Kolla skick är tipset från coachen (mig)

Mvh Stephan
Stephan: Ber om ursäkt för F istället för PH. ;)

Sanningen är dock att de flesta inkl mig tittar på miltalet och om bilen sen inte är helt 100 i övrigt så tappar man lätt intresset. Jag menar, med trasig kat, tveksam funktion på växellådan och rost så kan inte skicket vara så gott ändå?

Finns dock ett bilmärke där miltalet inte spelar så stor roll för mig och det är Mercedes W124, W140 och alla MB innan 95. Kassaskåp. :)
Bilpriser.se har värderat följande objekt enligt nedan, baserat på de uppgifter och den registreringsinformation som erhållits samt att fordonet är i fullgott skick.
Köppris 54 400 kr Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare.
Privatpris 42 000-49 000 kr Uppskattat pris vid köp av privatperson.

Detta är alltså prisuppskattning för en bil i fullgott skick utan tveksamheter.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Zed82 Järnhästar kallas dom gamle med stjärna på huven :)
Notera att jag fick en mobilde.länk från Janne här på forumet på en 540 E39 som rullat 46 tusen mil och såg fortfarande fräsch ut.
Håller med Stephan 20.000 på en 540 är som 8-10.000, jag har en sådan osså:)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
153
Häggman
M3 -04
M635CSI -85
320is Italian Style
Roliga fel vilka ger en anledning att montera 6-vxl man låda samt nytt rostfritt system inkl sportkattar vilka säkert gör bilen mycket roligare!

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag kan hålla med Stephan att de är möjligt att få bra betalt för fina 540 och även 750 och liknande, men då gäller det riktigt fina välvårdade och påkostade exemplar i "entusiastskick", slitna bruksbilar med rost, defekter och andra brister blir däremot väldigt billiga då knappast ngn som är beredd att betala vill köpa en sådan.
En bekant sålde en ovanligt välutrustad 540-97 med step, navi, nappaläder, EDC etc med 25.000 mil i "brukskick" med ngn rostfläck och lite skönhetsfläckar men fullt fungerade och fick 40.000 kr i våras....

Sedan är det ju dessutom så att automatlådor väldigt sällan bara är "lite" dåliga bara, i synnerhet när miltalet närmar sig 25.000, mindre driftstörningar slutar oftast med ras och då är det renovering och utbyteslåda som gäller vilket sällan är billigt.

SKall man ta med ett vxllådsbyte/renovering i kalkylen på Emelies 540 vet jag inte ens jag hade vetlat ge 30.000 för den

BMW CS #5139
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Fel av mig var visst 44.000 mil. Dom rullar långt
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Välj själv vilken verklighetsbeskrivning du anser vara mest sannolik i ditt fall, Stephans eller de andras. Sätt därefter ett pris du anser rimligt och se vad som händer.

Stephan; kliman var renoverad? Inte bara reparerad?

Hur som helst; visst, bilarna går säkert hur långt som helst och visst slitage är självklart att räkna med och jag vet att du gillar att värdera upp gamla BMW... men;

-Stora bilar med stora motorer = inte lättsålda
-Köparna vet att det är deras marknad = kräsna/prutar hårt
-Visst, en 540/750 är inte per automatik värdelös, men den är inte heller per automatik värd en massa extra för att den råkar vara hyfsad. De flesta är trots allt i mer eller mindre bra bruksskick, det är standarden.

Jag vill ha argument för att den aktuella bilen är värd mer än exempelvis dessa två;

Länk
Länk
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Hasso. Är det en sådan vagn som importeras och dyker upp med 17.000 mil på mätaren?

Bilen i topic kan jag inte värdera, men jag skulle absolut hoppa över den. Värdet på 540 generellt tror jag är lägre än vad de mest optimistiska här tror. Har själv följt en god väns försälning av hans tokfräscha 540 iat och det blev inte riktigt det pris han hoppats på. Bilen är inte direkt stekhet och det finns mycket att välja på.
Självklart om det är så att lådan ÄR dålig, då tappar man 23 av 25 möjliga köpare och priset blir lägre än vad det kostar att montera i en fungerande låda, men att jag skrev som jag gjorde beror på att jag gjorde bedömningen att Emelie inte är såå kunning gällande bilen, exakt kunskap får man vid koll av bilen.

Bilpriser kan inte värdera speciella bilar, dom allra flesta utrustningsdetaljer på fars 530iA-01 går inte att värdera, som taklucka, det är för del okompromissbart krav, men ger inget extra enligt dom = bullshit, enligt dom skulle Estorilblålack ine heller ge något extra, så dom är bra på en silver standard 320i E90 men betydligt sämre på 540.

En risig 540i E39 är jag inte intresserad av oavsett pris, medan en fin (säg e Hartge 4,7 6vxl i British Racing Green) går jag i gång på alla åtta över.

Katten gick uppenbarligen genom besiktningen, min gröna 540i/6-96 hade ena katten skramlande såldes med 18" M-parallell för 82tkr nov-06, en piratkat kostar 1-2tkr?

Jag försöker ge tips som gör att Emelie kan få ut mer för sin bil på enkelt sätt, däremot om jag skulle ta den av henne skulle jag betala liiiite, osäker låda, ja då är det nerplockningsvärde det handlar om, säg 15-20tkr, jag vill ju ha något för besväret också:)

Stephan
Jabbal; Den silverfärgade har felstavningar, utbytt stereo och känns långt i från seriös, nya sitsar? Nya säten?!

Den gröna verkar bra däremot. Då får man marknadsföra den aktuella bilen på Sv-såld vilket underligt nog vissa personer har som krav.

Jag ger tips och råd för att få ut mesta möjliga i vilken bil som helst, oavsett märke, motor etc. Självklart kräver mitt sätt ett helt annat engagemang i försäljningen än att bara knäppa några kort på en halvskitig bil, skriva ner lite ditt o datt och sedan hoppas på det bästa, gör man på det senare sättet då hamnar man lätt i att bilen inte går väg ens på ett år eller två.

Stephan
34.000 kr ?

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.