|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Känner mig less på kebab, repor och diverse åsikter.. vad tror ni om en audi a3, miljövarianten 1.9 TDI, vit med svart tak och all möjlig int/ext optik? /Hampus Länk | |
|
Min är visserligen en 2.0T...men kolla länken: Länk Jag funderar faktiskt på att byta till antingen en 1.9tdi, eller 2.0tdi...eller en 118d alt 120d... :) / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
Har själv funderingar på ett köp (som jag skrivit i den tråd jag startade igår angående funderingar kring årsmodeller och det vettiga i att byta till samma årsmodell som man redan har). Hur som helst, tycker att E-power är en helt okej bil, inget under av kraft och klart svagare än 118D, men å andra sidan upplever jag Audin som rymligare både när det gäller baksäte och bagageutrymme. Det tråkiga med E-power är att du (om det inte ändrats senaste veckorna) bara kan få den i Attraction-utförandet vilket gör fälgval etc väldigt begränsat. Det gör å andra sidan att du kan lägga pengarna på panoramatak istället om det känns lockande, fast det är kanske det du menar med svart tak? Låg skatt (ca 2000) och en bränsleförbrukning på 0,45 gör ju att driftkostnaderna blir rimliga också. |
|
|
Jag kommer att komplettera min garageuppfart med en A3 E-power -09, inom ett par veckor.. tycker att driftkostnaderna är helt okej, och det är alltid skönt med en bil som är billigare än att åka kommunalt +tåg som jag gör vissa dagar. Plus att man får njuta av S6:an mer om man åkt en slö bil ibland. Jag är supernöjd med Audis kvalité och har inte haft några problem med dåligt bemötande hos återförsäljarna som många verkar ha haft. Jag tittar på följande spec. A3 1,6 E-power SB - 09 Svart lr silver (Har silver nu, och gillar att ha samma färg på bilarna) Prolinepaket 17" Farthållare Xenon Backsensor bak Belysningspaket Förvaringspaket M&K värmare 3 ekrad sportratt med multifunktion Pris ca. 240k /Andreas, Audi S6 Avant 2007 |
|
| var och provkörde en a3 1.9 tdi e-power sportback idag.. blev riktigt positivt överaskad.. styrningen var i bmw-klass och motorn känndes riktigt pigg trots 105hk.. den var riktigt underhållande att köra och känndes som en bmw faktist ,, kännde itne av framhjulsdriften så mkt...det negativa jag klan hitta är att baksätet var uruselt.. jag är över 1.90 och kunde itne riktigt få plats bak.. dels var det benen men oxå takhöjden.. baksätet var riktigt högt monterat... tycker att 1-seriens baksäte är mkt bättre | |
|
Kul för dig Andreas att du valt Audi. Finns inte många som slår s-modellernas snygga instrumentering, i synnerhet under nattetid. //Stefan |
|
| Tänkte bara påminna om A3 e-power inte kan beställas med dragkrok om du nu hade tänkt ha det.... | |
|
Var inne hos Audi idag och hörde mig för om det fanns något begagnat på väg in. Efter att ha sökt lite så hittades en liquidblå E-power som var på väg in, 1000 mil på mätaren. Pris 209.000 och ingen antydan om att det gick att förhandla. Så jag bad samma säljare speca en ny bil. Den begagnade bilen hade endast proline men jag la till förvaringspaket, armstöd fram, multiratt och farthållare på den vi specade och hamnade då på 219500, dvs samma pris netto som den begagnade efter miljöpremien. En titt på blocket antyder också att handlarna inte har problem att ta ut nypris för sina demo-ex, antagligen för att leverenstiderna är som de är. Kan dock notera att leverenstiden nu är nere på 11 veckor enligt säljaren, när jag frågade innan sommaren trodde de på leverens efter nyår... |
|
|
Finns det något Audiforum som är bra? //Stefan |
|
|
www.nordicaudi.se Inte alls i klass med autopower men det är det svenska Audiforum som jag känner till. |
|
|
Nordicaudi har kompetensen men det är inte särskilt aktivt tycker jag. Det tar ett tag att få de svar man vill ha. //Lövet |
|
|
Tack för tipset. Forumet var klent. Inte i klass med autopower. //Stefan |
|
| A3 är en mycket bra bil, men inte alls samma "körglädje" som BMW. Styrningen är dock inte i BMW-klass. | |
|
S5:an var bra mycket körgladare än jag hade vågat hoppas på. Även Rs4:an (2007) upplevde jag som minst lika bra körkänsla som nya M3:an. Ska bli kul att testa nya rs6:an när tillfälle dyker upp. //Stefan |
|
|
Jag tycker det enormt svårt att avgöra "körglädjesskillnader", som lekman med bara 3000 mil/år så upplever jag min S6a som en mkt körglad bil. Och jag känner ingen större skillnad på de 118d och 1,9 tdi jag har provat - visst känner jag skillnad, då det är bakhjulsdrift osv.. men inte mer. Tror att mkt av körglädjen sitter i huvudet på många här på forumet (såklart, det är ett BMW forum) och i ljudet (vilket inte skall underskattas). Jag har tidigare haft 335ci och har provkört S5:an - båda är roliga bilar att köra, men jag värderar känslan i Audis kupé högre för stunden - tycker Audi är enormt "mysiga" att färdas i. /Andreas, Audi S6 Avant 2007 |
|
|
Håller med dig helt och hållet Andreas. Dessutom är motorkaraktären i S5:an gudomlig, kanske inte värsta racern men vilken sång med ett sportsystem. V10:an kan inte vara långt borta den heller. Har du kört rs6:an! //Stefan |
|
|
StefanL: Jag skulle köra den vid mitt nästa besök hos handlaren jag köpte min hos, men som jag skrev i en annan tråd blev den stulen. Min Audi kontakt har lovat att höra av sig när en lättbeggad RS6a dyker upp - och då är det bara att slå till. Sen får man "låna ut" den till MTM - så ordnar dom 680hk och massor av Nm. Då blir det åka av. .. Det bästa med S6an är att den är mkt diskretare än likvärdiga bilar typ M5, så folk fattar ingenting när man helt plötsligt bara drar ifrån.. eller som några M3or (e46) och 335er har fått uppleva - det blir aldrig av med det silverfärgade monstret i backspegeln. Det jag tycker är mest synd, och detta gäller alla bilfabrikat är: Så fort de hittar ett sätt att särskilja de starka motorerna från de svaga. t.ex. Led ljusen fram på min - så måste de efter ett tag sätta dem på volymbilarna också.. /Andreas, Audi S6 Avant 2007 |
|
|
många nysvenskar som åker audi vill jag lova ! Köp en skoda så slipper du känna dig som en pizza-bagage. |
|
|
Andreas: Låter fantastiskt det där med rs6:an -jag tror du hinner före mig. Först ska jag njuta av S5:an ett tag, sen får vi se vad det kan bli. Vi får meddela varandra när det dyker upp en kärra helt enkelt! När man åker BMW är det allt som oftast någon som försöker provocera. Du har säkert märkt skillnad -jag tycker det var värst med M3:an och 335 coupén. Kamel2: Apropå nysvenskar kan jag hålla med dig till viss del. Tycker man ser mycket mindre i nyare Audi än i BMW. Men för mig är det inget problem - alla får köra vad dom vill. //Stefan |
|
|
Efter 5000 mil i en A3 årsmodell 2007 och 1500 mil i en 120d 2005 märker man detaljskillnader, det vill jag lova. BMW:n har en helt annan närvaro på vägen, styrningen är direktare. Däremot har A3:an andra kvaliteter. Det handlar om två väldigt bra bilar men de har olika karaktär. A5 och BMW:s 3-serie har jag däremot mycket begränsad erfarenhet av. |
|
|
Bäste Hampus: Jag kan förstå dina tankegångar. Mina svar bliva något längre än dina frågor för jag väljer att försöka påpeka skillnaden men ändock visheten utav helhet. Kebab äro icke såsom svensk husmanskost. Man blir tung i magen istället för mätt och belåten. Repor på taket äro något både svenskar samt nysvenskar råkar ut för enligt mina bekanta som är just både svenskar samt nysvenskar samt kör BMW. Det finnes många barn i detta land som icke hava föräldrar(oavsett etnicitet) som förstår att det äro föräldraansvar att ha en dialog med barn om hur de bör föra sig i samhället fram till de äro 18 år unga. BMW är och har alltid varit föraroptimerad njutning och perfekt vägkommunikation. En själslig kärlek hos xx.xxx stycken anställda hos BMW AG som försöker göra kräsna chefer nöjda med deras utvecklingsprodukter innan de släpps ut till sina kräsna kunder kanhända? BMW AG gör icke såsom VAG-koncernen, bygger en gemensam bottenplatta för att spara pengar och sedan utföra "badge-engineering". Det märks just bakom ratten. Det kostar lite mer samt smakar bättre för föraren då denne spenderar mil efter mil utav det denne får förmånen att disponera såsom förare. Beträffande sammansättningskvalitet utav nya bilar kan jag referera till mitt besök på MPH- mässan i år. Vid detaljstudier utav en Audi S5 Coupe respektive en BMW 135i Coupe så noterade jag vid astolpens början och ned till marknivå följande: En tydlig skillnad i passform och sammansättning där materialen möts emot karosskanten t ex. Titta själv hos respektive handlare. BMW verkar hava fler kvalitetsing. anställda för att ordna en så nära perfekt produkt som möjligt. Däremot är det sällan en ny bil äro lika välbyggd såsom en som äro tillverkad efter DIN/SIS-norm. ISO äro snarare såsom ett sekunda system som försöker skapa något som inte finns enligt min personliga åsikt efter ett antal år med både systemen samt stuider kring detta utav följderna. Om du bör lägga ut pengar för det som i mina ögon äro en felhjulsdriven bil behöver jag inte uttala mig om kanhända? Jag äro övertygad om att en bra lösning går att finna, kanhända begagnad hos din närmsta BMW-handlare om du verkligen måste byta bil. 2-3 år gammal så är det 50% av nypris idag... Lycka till Hampus! Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.