|
|
|
|---|---|
|
Är snart dags o skicka iväg mina EDC-dämpare till England för renovering...Utöver detta skall en komplett ny framvagn monteras, förmodligen även en helt ny kardan,pitman-armarna bak skall bytas liksom "gasklockor + rör" till nivåjusteringen bak...Har givetvis redan köpt alla delar utom nya fjädrar samt kardan (om ja nu ska byta den alls har inte bestämt mig). Hade tänkt att lämna bilen till en bra verkstad...Kraven är följande: God kännedom om M5 E34 samt EDC. Bilen MÅSTE stå inomhus under HELA reparationstiden. Givetvis får det inte kosta "hur mycket som helst" men naturligtvis förstår jag att arbetskostnaden lär bli 5 siffrig...Så nu söker jag tips på kompetenta verkstäder antingen i Sthlm eller i Skåne (Kristianstads trakten...). Här i Sthlm vet jag att "Perre" e bäst men frågan är dels hur mycket han tar samt om han verkligen kan ha bilen inomhus hela tiden... Blackbeard punkt se...För oss som surfar på fler ställen än nätet:-) | |
| autoeliten? ;) | |
|
Hahaha....Med tanke på min "relation" till Autoeliten så tror jag att jag står över, även om de erbjöd sig att göra jobbet utan kostnad:-) Blackbeard punkt se...För oss som surfar på fler ställen än nätet:-) |
|
|
Dawwe: Man får vad man betalar för är min erfarenhet. Jag gjorde misstaget att köpa egna grejor på ebay för ett par år sedan. Nu fick Perre byta vissa stag i framvagnen 800 mil senare och jag står med dubbla kostnaden. Jag fimpade fonder och renoverade 850. Inte billigt däremot roligare. Lycka till! Asken |
|
|
Asken: Jag köper uteslutande originaldelar till min M, allt annat går bort...Frågan här gällde verkstäder som "kan" EDC samt M5 E34...Montera framvagnen e ju basic så det klarar "vem som helst av" så det hade jag tänkt o göra själv först, men nu när dämpare/fjädrar mm tillkommer så kan jag lika gärna låta verkstaden göra allt, frågan är bara vilken... Blackbeard punkt se...För oss som surfar på fler ställen än nätet:-) |
|
|
Gott det. Proffs går till proffs heter det ju. Jag vet en M5 E34 som blev som ny efter lack och ett rejält besök hos Perre. Ju finare bil desto längre tid tar det. Mvh Asken |
|
|
Har nu gjort personliga besök dels hos "Nenne" men även "Bengt"... Nenne verkar onekligen vara en god BMW-mek, ren o fin verkstad. "Bengt" har även han en tokfräsch o ren verkstad. Han är dock ingen utpräglad BMW-mek utan sysslar med div olika bilar...Han inger dock förtroende med tanke på de jobb han har nu (bla en renovering en Porsche-motor...). Fördelen med Bengts verkstad är att min bil "kan hänga på lyften inomhus tills den blir klar", hos Nenne finns inte denna möjlighet utan den måste rullas ut under tiden som dämparna renoveras i England (om de nu inte kan skicka ut renoverade i förväg...)... Båda verlstäderna tar ungefär lika mycket betalt, min fråga är hur jag skall göra...Svårt val...Hur skulle ni valt? |
|
|
Fråga 315hk han har låtit renovera sin M5a och den blev som ny. Vet inte vart han lackerade den. dock vet jag hur den såg ut då jag såg bilen första gången. Vrakskick äro nog det dåvarande uttrycket. Mvh Asken |
|
|
Dawwe: Har du skickat dina dämpare ännu? Har du läst vidare på m5board om de problem som uppstått? Sportsline Suspension verkar ffa ha problem med att skicka tillbaks grejer till sina kunder! Jäkligt skönt för dig om du kan ha bilen hängades på lyft hos verkstad och få jobbet gjort. Här i Luleå hade det nog varit ganska lönlöst att försöka leta reda på en sådan verkstad, så jag pallade helt enkelt upp bilen och gjorde jobbet själv. Du kanske dock ska vara uppmärksam på att du kan få vänta LÄNGE på att få tillbaks dämparna, och det lär väl inte bli poppis hos verkstaden :) Kolla gärna min tråd som jag skapade i 7-serie forumet: Länk --- Min bil: Länk |
|
| Jo jag har läst det...Har tagit kontakt med "Cyrus" på M5board.com som påstår att han kan snabba på processen, givetvis tar han betalt för detta men tid är oxå pengar...Hur-som-helst så har "Cyrus" tydligen bytt dämpare nyligen på en 3.8 där de nya dämparna inte hade någon skillnad mellan P och S...Jag kommer invänta lösningen/orsaken till hans problem innan jag drar iväg dämparna, förmodligen tar jag det via "Cyrus" så att saker o ting går fortare... | |
|
Har du snackat med Cyrus om vad han tror orsakar hans problem? Vi har ju sett vittnesmål från åtminstone en kund som var väldigt nöjd med dämparnas hårdhet, och som märker stor skillnad mellan standard och sport. Frågan är om han har problem med styrenheten eller dylikt, eller om det har att göra med att själva ombyggnationen har förändrat vissa egenskaper i konstruktionen för mycket, t.ex mängden/typen av olja, gastryck, "seals" ..? Min bils dämpare uppvisade ett väldigt varierat beteende under en period pga trasig styrbox. Jag kommer knappt ihåg alla turer, men dom har levt sitt eget liv gällande hårdhet. Har för mig att bl.a blev skillnaden mellan normal och sport-läge mycket mindre, mot slutet gick dom nästan konstant i sportläge oavsett knappens läge, eller möjligen i ett ännu hårdare läge. Efter att jag bytte styrboxen mot en begagnad med samma art-nr (utan omkodning för den delen) så började dom uppföra sig helt som dom ska igen! Nu har dock en börjat läka rejält, och de två främre slamrar, så det är dags att byta samtliga. Jag kan gärna ta en chansning och skicka iväg mina dämpare om deras ombyggnation inte förändrar dess egenskaper mer än några procent. Men jag vill inte direkt betala för mig innan dämparna är åter i mina händer, efter att ha läst problemen som E34_nut råkat ut för. Det är dessutom konstigt att inte fler har postat positiva omdömen. --- Min bil: Länk |
|
| Cyrus vet inte vad problemet är...än. Jag har bett honom att återkomma till mig så fort allt är "grönt", jag vill behålla bilen helt original med original-funktionaliteten, dvs det skall vara skillnad mellan P och S läget. Jag har förvisso inga problem med mina dämpare mer än höger bak som "fuktar" något, dock så har jag svårt att tro att dämparna är som nya eftersom de lär ha suttit på sen bilen byggdes, därför skall de renoveras, det sista alternativet är nya dämpare för hutlösa 50", hoppas jag slipper... | |
|
Köpte nya dämpare bak på mekonomen, blev helt OK pris! :) Dom håller på och kollar om det går att beställa hem till framaxeln också. Fast där såg det lite mörkare ut. Demonterade fjädern och plockade bort gummiunderlägget på de gamla bakdämparna - jäklar vad rostig fjädertallriken var! Inte mycket gods kvar efter att jag högg bort gravrosten. Bytes den vid renoveringen hos Sportsline Suspension? Kan vara något att tänka på iaf. Har även beställt hem nya fjäderbenslagringar och alla andra smådelar, som är lika bra att byta när man ändå håller på. --- Min bil: Länk |
|
| Har inte hört mycket från Sportsline sista tiden, inväntar först o främst svaret på vad som orsakade att några dämpare ej hade skillnad i hårdhet i de olika lägena. Sportsline blästrar dämparna o "lackar om de". Mina dämpare ser mycket fina ut, ingen rost mer än möjligen lite ytrost så jag är inte det minsta orolig för rost...har varit i kontakt med AD center men det finns INGA dämpare att få tag i till M5 3.8, i vart fall inte original. Naturligtvis kommer även jag byta alla "monteringsdetaljer", ända ner på skruv/brick nivå, har redan köpt allt så det jag väntar på är att dämpar frågan får en lösning, sen kan jag sätta igång. Hoppas bara det blir snart för snart är ju vintern här | |
|
Jäkligt skumt att man inte säljer alla Sachs EDC-dämpare när man säljer vissa! Kollade i ZF-katalogen (Länk och mycket riktigt har dom inte dämpare till M5 3.8. Ser också på realoem att dämparna verkar vara rejält mycket dyrare till M5. Trist! --- Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.