|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Är det lätt att se om de är slitna? BMW CS #07491 |
|
|
Svårt att svara på hur de ser ut när slutar fungera bra men det är ju ett känt problem att de hårdnar pga. att de inte klarar värmeskiftningarna på ett bra sätt. Jag bytte o-ringarna när jag ändå renoverade allt annat bara för att vara säker. Vill man lösa det stora problemet kan man ju byta endast de som sitter på magnetventilerna. Detta är relativt lätt då det inte kräver man plockar bor vanosen från motorn. Just de o-ringarna bär ju orsaken till att man får effektbortfall pga. att trycket inte hålls uppe där då de börjar läcka... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Största orsaken till slöa m3:or är nog inte o-ringarna till magnetventilerna. Det som däremot gör dem slöa är väl om inte vanos enheten klarar hålla rätt oljetryck, dvs om enheten läcker olja in mot motorn. Läcker de ringarna in mot motorn så är det väl ett så kallat vanos ras. Kammen ställs inte rätt och bilen går som en potta skit. Mvh: Fredrik |
|
|
Av just den anledningen bytte jag alla o-ringar i min för att vara säker. Däremot vet jag att Bmw brukar byta på magnetventilerna i första hand. Kanske är som du säger att det är de andra som är den primära orsaken till effektfall? Har läst om 3,2or med uppmätta förluster på runt 40 hp pga just detta... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Hej. Min felade ju 3 grader på insugskammen med dåliga ringar på mventilerna så lite effekt förlust blir det ju. Men som jag sa så när bilen knappt går lär det vara ringarna in mot motorn |
|
| Viton O-ringar är väl samma som Dr.Vanos använder och sägs hålla i allt från 100 till 1000mil!? | |
|
O-ringar av Viton har ungefär dubbelt så hög angiven rekommenderad maxtemp som "vanliga" O-ringar av Nitrilgummi, det är hela grejen. Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Hej,måste bara fråga er andra som kör M3..jag har nu kört 700mil med min e36 3,2 smg och inte riktigt vågat toppat den än,men gjorde ett försök för en vecka sen lägger den i smg läge 260 km/h på 5an 7400 och då växlar den i 6an och mer finns att ge men vägen tar slut och jag måste släppa av,vill ju inte köra över Øresundsbron:) |
|
|
Om din bil har fartspärren kvar så borde den stanna där nånstans 260-270km/h på mätaren. Brukar bli ett rätt tydligt stopp, och man känner verkligen att den orkar mer! Finns folk som tagit bort fartspärren och nått ~290km/h, kolla denna video tex. Länk I teorin tror jag 6an går till ~340km/h. |
|
|
Jag kan intyga att min förra 3.2 Limo grejade 280.5 på Racelogic (GPS) och då stod mätaren på ca 290 km/h. Flåklypa |
|
| Ooops. Är en så´n orginal tro? Imponerande hastighetsökning käpprätt upp till 270.... | |
| Jag hade min uppe i 275 nedcabbat, mätarfart, innan den tröttnade.. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.