|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
pg_ice |
o-ringarna till magnetventilerna. får nog fixa copy and paste på det ordet då det har nämts några gånger här ;) du byter dom på 20min och får tillbaka ursprungs prestandan. det borde vara regel på att man byter dom vart annat år. jhärling här på AP bytte sin vanos på sin M3 GT för nåt år sen om jag inte minns fel. Nydligen kollade han o-ringarna och dom var helt slut. livslängden var bara några tusen mil. |
pg_ice |
det är den lilla o-ringen som ger sig. Länk ser dom ut så där så har man runt 40hp sämre effekt |
| En frisk 3,2 e nog snabbare än många verkar tro! Flåklypas fd e ju ett bra exempel även om den va lite vässad.. Min egen 3,0 som ja hade innan va nog sjukt frisk då den gick så gott som jämnt me 3,2 me likvärdiga förutsättningar ;) MÅSTE ha en M3 till våren igen!! D e nåt som saknas inom mig... ;P (Lite OT så har ja möjlighet o få köpa delar från en komplett 3,2 (ramsned mm) o funderar på o lägga i en touring eller en limo för o ha som busbil/projekt.. Ge gärna tips o trix ang d i min tråd här i M-forumet ;) | |
|
Thankx *pg_ice*!! Visste inte om detta och nu har jag chansen att byta då motorn inte är hopskruvad... Ska hämta toppen imorgon, ska bli jäkligt kul att se skapelsen =)... Kanske detta som var/är felet på polarens M3 med? Undrar om det går att hitta o-ringar av bättre kvalite?? Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
pg_ice |
den är nån lirare som har tagit fram andra o-ringar med bättre kvalitet. har ej provat dom så jag vet inte hur dom funkar. det bevisar ju bara att original o-ringarna inte håller måtten hos nån M3a. troligen är orignalen för mjuka och tål inte värmen som bildas och då trycks ihopp och stelnar. hittar inte länken nu heller men kan kolla upp det. |
|
*pg_ice* Vore schysst om du kollade upp det! Har du mekat mycket med S50? Det har blivit väldigt mycket för min del nu men vanosen har jag bara demonterat själv, thats it... Skulle vilja lära mig mer om den i detalj hur den fungerar. Vet att den på hydraulisk väg vrider kammen men jag har inte 100 % koll på konstruktionen om man säger så. Har du några tips om var man kan hitta mer info om den? Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Hej Cado: Jag vill bara tillägga att i första och andra repan så slirade kopplingen ganska duktigt.. fast vi såg ju hur det gick sista repan där den inte slirade:) Mvh Biderman |
|
pg_ice |
BlueBeemerBoy: hittade länken Länk "The majority of vanos related performance problems comes from the hardening of the factory O-rings and seals. BMW uses Buna O-rings in all of their single and dual vanos units, which is not an ideal material for the harsh engine environment. These Buna O-rings will quickly harden and become ineffective in a matter of 1 - 2 years. As the O-ring hardens, it also shrinks and creates a very loose seal, which in turn causes poor performance due to the inability of the vanos to properly advance the cam timing when needed. Vanos movement relies on oil pressure to advance and retard the cam(s), therefore a weak seal will not allow enough oil pressure build-up in the vanos to move the cam(s) quickly and precisely. " |
pg_ice |
ser nu att kittet för Euro M3orna inte finns men är på gång |
|
Biderman Hej mannen, nej det visste jag inget om, iaf fin m3 du har, jag var också där och vi två körde mot varandra med, min var den röda m3 e46 coupe ;) Mvh///Cado |
|
|
Cado: Ja just ja du med din röda m3 e46.. Den hade man inte mkt sätta emot :( Den var riktigt fin. Ja det är lite tråkigt med dålig koppling men den kommer att bli utbytt till vintern:) |
|
|
Ja min e46 var vass både caben coh en smg e46 fick se sig klart besegrade, nu är den såld till förmån av en störe bil ;) Saknar den riktigt mycket ibland, men sen så har jag nu en v8 kompressor med 476hk att leka med, så jag överlever nog ;) |
|
| så cado du har gått över to the dark side! Mb dvs | |
|
Nicolas Luke i am your father :) |
|
|
*pg_ice* Lyckades hitta dit med. Har mailat dem... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Tyvärr inget svar än, känns inte seriöst... =/ Ngn som vet var man kan handla riktiga o-ringar till vanosen? Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
pg_ice |
köp original annars Några år går dom väl. när dom är så billiga och går snabbt att byta så spelar det inte så stor roll. |
|
pg_ice Du har rätt inga överstylade m3or tack det avgasröret passar inte. Men jag gilalr inte färgen heller. Jag vet bara at dom går som bara den o vilket underbart ljud den har Varför hålla på o jämföra med sporthojjar o ferraris för? De nog inte därför man köper en m3a för att köra ifrån en ferrari ellr en sporthoj? |
|
|
tjao jag hadde en lexus med supra motor turbo ca 400hk. nu har jag en m3 98, m3an är MYCKET roligare och helt klart den bästa bilen jag har hafft hitils får jag då i en turbo i den så finns inte en bättre bil... ;) |
|
|
Jag har ju själv sålt både bil och mc, kört en hel del av bägge, kört en del race och själv ägt 34 fordon, varav 6 mc. För 2 år sedan försökte en M3 haka på min Kawasaki Zx-12R utanför köping, jag kom upp jämsides på tvåan i hundra, gav gas och flippade till på kopplingen så framhjulet kom till väders och höll det där tvåan ut (precis över 170-sträcket) skickade i 3:an och gav fullt. Han försvann ganska snart bakåt, jag saktade in och körde samma vända igen. bye-bye... Den hojen gjorde 345 km/h mätarfart. (hojvikt 210 kilo, effekt i hojen med ramair, system och filter ca 200hk. (195 original med full luftmatning)) En M3 3,2 har 321hk original och väger en hel del mer. Vid rullande start ska det till enormt mycket hästar för att haka på en hoj. Från stillastående handlar det nästan bara om förare. En snabb bil gör 0-100 under 6 sek, en standard sporthoj typ min 12:a gör det under 3... Jag har en filmsnutt någonstans från min tankkamera när vi är ute och busar, det tar inte många sekunder att dra 100-250 knyck :-) kan se om jag hittar den om någon är intresserad, bara någon har någonstans att tanka upp den på så. //fredda |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.