AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
13.833

Hur snabb är eg. en M3 3.2?

Sida 2 av 5
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Jag fattar inte varför ni ens jämför M3 mot en MC? Jämför M3 mot M3 isåfall, så får vi reda på om bilen "BlueBeemerBoy" åkte var bra eller skit. (=

/Jonas
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

M3:an jag åkte med ska gå precis jämt med en 3,0.
Vi var iofs 3 personer i bilen, 85 kg x3 + en rejäl stereo därbak så det gör ju en del men jag hade ändå väldigt höga förväntningar.
Bilen är precis servad, ventiljustering är gjord, datorn säger att vanosen är ok. Ngt fel måste det ju garanterat vara om den går jämt med en 3.0.
Såg lite filmer på youtube och M3 3.2 verkar ha potential att hänga av det mesta... Såg en film där den drog ifrån en M3 GT ganska smidigt, vilket den ska om den är ok rent logiskt...
Porschen väger väldigt lite och går riktigt bra, testade mot polarens 328 och den är snabbare tom på ettan. En 3,2 borde den däremot inte klara...
En intressant detalj för de som gillar Porsche är att det står i Porschens bok vad den gör stående kilometern på, längesedan jag kollade men jag har för mig att det står 24 sek...

Ska tillägga en sak som kanske är intressant för M3:ägarna här. Killen får den inte att spinna loss på ngn växel utan att drifta den. Den har 9,5" bak med 245 or...

Mvh. B

"What we're dealing with here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
pg_ice
filmen där 3.2an drar ifrån GTn är ju totalt missvisande
så jäkla mycket skiljer det inte.
GTn har nåt alvarligt fel då den blir avhängd med så mycket

tänk även på att 3.2an väger lite mer än 3.0an.
var 3.2an en Limo så väger den desutom lite till jämfört med Coupen.

att gå efter filmer har jag slutat med då dom inte säger mycket
fixa fram 3 st friska M3or 3.2 3.0 och GT och kör ett test med exakt samma förutsättningar.
då slipper man spekulera :)

Många M3or kör omkring med sämre effekt än vad dom ska ha
ägarna skiter i att kolla upp vanosen och o-ringarna.
o-ringarna har en livslängd på några år sen tappar dom funktionen.
då är man nere på 328 effekt.

så man kan väl säga att många med M3or sitter och kör en trimmad 328 utan att veta vad fan det beror på ;)
la
19
landin84
530ia-04
ja du gallardo om du läser min text så skriver jag att jag var snabbare från 100 km och uppåt.. stillastånende start är det inte många bilar som tar en motorcykel...
och vad säger din lilla film egentligen man får ju inte ens se när motorcykréln startar han kan lika väl startat före..
"Ska tillägga en sak som kanske är intressant för M3:ägarna här. Killen får den inte att spinna loss på ngn växel utan att drifta den. Den har 9,5" bak med 245 or..."

Det her låter jo konstigt!!
Må være noe som ikke stemmer med hans M3`a.
Min 3,2 spinner loss på 1`an, 2`an.
Och 3`an vid våt väg..

321 friske hk, burde få den at spinna loss!
hahah landin du har inte en chans ens efter 100! En R6a gör 0-200 på dryga 10 sek!! En M3 E36 behöver dubbla tiden! Enda möjliga är att du segar dig förbi honom i 250 blås, men troligtvis inte för han är redan så långt borta så du inte ens ser honom!
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
En modern R6 gör 0-200 på ca 10-11 s, varav 0-100 går på ca 4 s vilket lämnar ca 6-7 s kvar för 100-200.

En M3 3,2 gör 0-200 på ca 20 s varav 0-100 går på ca 5-6 s, vilket lämnar ca 14-15 s kvar för 100-200.

Någon som ser skillnaden i kapacitet för 100-200 på dessa båda fordon?....

Jag skulle tro att en M3 3,2 inta har en suck att hänga med en R6 fören farten närmar sig 200 och de startar sida vid sida där uppe. Startar de sida vid sida i 100 så är det morsning och good bye big time för bilen när hojen skenar mot horisonten.

Däremot kan de tidigaste generationerna av supersport 600 vara förvånansvärt "trötta" i farter från ca 70-80 och uppåt. Hinner man starta en omkörning bråkdelen före hojen (som ligger bakom och trycker för omkörning) så hinner man i en pigg bil oftast ledigt om en långtradare och in framför innan en förvånad hojförare kommer susande ikapp och om. Det har jag upplevt själv med min gamla Sierra, och den hade nog haft tufft att orka hänga med upp mot 200 om jag hållit gasen stumt i golvet, för ju mer farten stiger ju tyngre går det för hojen.

Men som sagt, det är stor skillnad på tidiga "R6"-hojar och de nyare, så kanske det var en gammal rackare landin84 råkade köra mot?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
ni
145
nicolas
M3 e36 limo 435 im m3 e46
min M3a (97) i org skick har hängt av alla 3.0 jag har kört mot.. ganska lätt också... har provat mot 3st varav 2st hade sport system chip samt öppet filter.. min bil är org med ett V max chip dvs 321hk.. jag tycker att det är en grymt snabb bil för sina pengar.. sen beror det helt på vad man jämför med! men det som gör mig mest glad är att trots sin effekt så kan man åka runt litern!
ke
342
kentsamuel
M3 E30
M3 E46
M535 E28
528i E28
318i E21
2800 CS E9
320d F31
530dM F10
7.55 BTG - så snabb är min M3a på där det gäller. Och då är det knappt nån hoj som hänger med. På Ringen är bilarna generellt snabbare än hojarna.

// Samuel
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Hojarna skulle vara snabbare på ringen också, om man sätter en skicklig förare i sadeln, som verkligen kan banan. Det finns liksom ingen anledning att tro att just ringen skulle avvika från det mönster som gäller för alla andra banor.
Den viktigaste skillnaden mellan ringen och "normala" banor är säkerheten. Nürburgring är med bred marginal långt farligare än andra banor och det vet skickliga förare om. Därför åker de inte till Nürburgring och nöter mängder av varv i fullt tempo.
ke
342
kentsamuel
M3 E30
M3 E46
M535 E28
528i E28
318i E21
2800 CS E9
320d F31
530dM F10
Det är ju lätt att säja att hojarna är snabbare i teorin.
Visst kör de snabbast hojarna med de snabbast förarna på Ringen. Möjligheten finns såklart att de kör med större marginaler än med bilar. Men faktum kvarstår - bilarna är snabbare.

Personligen skulle jag aldrig i livet ge mig ut på mc på ringen efter alla otäcka olyckor som jag sett.
Mi
70
MickeBoy
328 ///M Coupé -96
När vi var och kollade på STCC på mantorp (korta banan) var bilarna snabbare runt jämfört med cyklarna. Det beroedde på att banan var så pass knixig och bilen med 4 breda sulor i backen kunde hålla en mycket högre hastighet genom kurvorna...
No
5.161
Nockenwelle
Redan på 1980-talet körde Helmut Dähne 7:40 nånting med en standardhoj på ringen. Sedann dess har ingen kört fortare med standardhoj på ringen, men på alla andra banor har tiderna kapats åtskilligt sedan dess. Orsaken till att det inte hänt på ringen är just det du skriver, nämligen alla otäcka olyckor. Nürburgring är mycket långt ifrån modern säkerhetsstandard. Men följden av detta är ju att tider bil vs mc på Nürburgring är en väldigt dålig måttstock för prestandajämförelser dem emellan.
Förresten, kan du nämna någon av dessa snabbaste förare som kör MC på ringen?
No
5.161
Nockenwelle
Mickeboy, på Mantorp kör STCC runt 1:20, MC runt 1:17. På Knutstorp kör hojarna gott och väl under minuten, det gör inte STCC-bilarna. Dessutom är hojarna i stort sett original, medan STCC-bilarna är rejält ombyggda och mycket snabbare runt banan än en M3.
No
5.161
Nockenwelle
BTW, en STCC-bil klarar uppemot 1,6 G i kurvorna, en standard M3 kring 1,0, en viss skillnad …
No
5.161
Nockenwelle
Det blir ju lite OT att jämföra bil mot MC. Det har gjorts förr, bland annat i denna tråd. Om någon är hugad att fortsätta diskussionen föreslår jag att det görs här:

Länk

Så kan det kanske vara lättare att diskutera M3 med lite mer jämbördiga alternativ i denna tråd.
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

För att återgå till M3 3.2 =)
Ngn här som har erfarenhet av trimmade 3.2 or? Ej överladdade!
Är duktigt nyfiken på min egen som inte är riktigt klar än...
Motorn är totalrenoverad och balanserad. Kolvar och stakar är viktade. Förutom att toppen också är fullt renoverad är den planad, har 24 nya styrningar, större avgasventiler, 12 nya specialtillverkade avgasventiler och radiefrästa ventilsäten på utblåssidan och en mild portning på insugningssidan. Kommer att använda ett specialbyggt plenum och mappa den med katersättare.

*pg_ice* Tänker du på O-ringarna i vanosen??

Mvh. B

Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Så här bra ¨går en ORGINAL 3.2 mot en m3 e46 CAB

Länk

Dvs inte så värst vass :)

Att jämföra den mot en r6 är inget annat än ren parodi!
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Skiljde ju nästan ingenting! Sista repan var ju t.om. E36an snabbare...
Fast grejen att jämföra en bil med en hoj känns ju inte så intressant, tycker jag iaf... Borde gå att hitta ganska mycket på youtube iofs om man tycker det är intressant...

*Pg_ice* ?? O-ringarna? =)

Mvh. B

Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Tänk på att det är en cab han kör mot.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.