AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
13.832

Hur snabb är eg. en M3 3.2?

Sida 1 av 5
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Åkte med i en M3 3.2 för första gången igår.
Har gjort en omfattande renovering och trimning av en S50B32 själv under en tid men har inte hunnit prova den än så förväntningarna var ganska höga.
Vi var 3 personer i bilen och visst rörde den på sig men inte riktigt enligt vad jag förväntat mig. Farsan har en Porsche 911 SC 3.0 204 hp från 1982. När man drar på med den suger det rejält hela registret och trycker till lite extra på det höga området. Jag tyckte att motsvarande känsla kom inte riktigt förrän mellan 7 och 8000 på M3:an... Ägaren misstänker iofs att den inte är riktigt ok för den ska tydligen vara ganska jämn med en M3 3,0 men ändå...
Är de inte så ruggigt snabba som man hört??

Mvh. B

"What we're dealing with here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
la
19
landin84
530ia-04
snabb och snabb.. det är vad man jämnför med.. jag har haft en sån m3.. jag tyckte den gick bra.. jag körde ifrån dom flesta..
den är snabbare än en motorcykel yamaha r600 från 100 km o uppåt... det säger väl en del..
landin84: Haha knappast att den är snabbare än en R6a. Finns inte en möjlighet! Möjligtvis i topphastighet. Bara kolla här hur en R6a slaktar en Gallardo, dock så tappar den i topphastighet:

Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Smart kille o köra hoj i T-shirt. Fast krashar han i den hastigheten dör han nog ändå.

__
/Chrille
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Men Gallardon hämtade in bra där ändå...
Får vänta till jag får tillfälle att köra min egen ist =)

Mvh. B

"What we're dealing with here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Som någon skrev.
Berorp å vad man jämför med.
Åkte själv i en M3 3,0.
Blevju bara så jävla kär i m3:an
Den drog ju redan från 0 ända upp till 7500
visseligen är vägarna i Grekland urusla så man får inget bra fäste men den gick som satan.
Fanns inget som var snabbare iallafall inte där.
Nog bör 3,2 :an gå bättre.

Ska nog skaffa mig en m3a trotts allt nån ggn.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jämfört med en sportmotorcykel är M3 väldigt trött, speciellt i intervallet 100-200 km/h, men jämfört med det mesta på fyra hjul som rullar på svenska vägar är den snabb.
pg_ice
"Ska nog skaffa mig en m3a trotts allt nån ggn"

gör det!

jag har haft min 3.0a i ett år och fortfarande tycker jag den går som fan.
i vanliga fall så brukar jag tröttna på bilarna efter nån månad men inte M3an.
mer nöjesbil för dom pengarna får man inte.

jag hade en R1a för några år sen.
Den tröttnade jag på efter ett år då jag tyckte den var lite trött efter 200kmh :)

Det är nåt mer med M3orna som gör att man inte tröttnar på dom.
motorkaraktären/insugsljudet/avgasljudet/väghållningen/bromsarna/
lägger man ihopp allt det där så förstår man varför man njuter varje sekund man kör.

pg_ice
Oggyone: under tiden du väntar på ett köp så kan du ju kika på den här.
Länk
enligt mig är det så en M3 E36 ska se ut
möjligvis att SS slutrören skulle bytas ut mot den raka varianten.

ang 3.2an det snackas om så är jag säker på att det var nåt fel på den
120hp mer jämfört med Porschen ska kännas!
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
"mer nöjesbil för dom pengarna får man inte."

Porsche 944 Turbo! =)
Men sen kommer ju det här med smaken och baken men den är definitivt snabbare (efter det obligatoriska pillandet i motorutrymmet) och det känns när den drar! ;)

Gy
82
Gynekologen
Bmw m3 -03
Bmw 1502 -75
Börjar man bli "trött" på bilen så finns det rätt mycket eftermarknads tillbehör så det är bara trimma på. S38,S50,S52.... motorerna, alltså m motorerna, har ju visat sig var riktigt jävla stabila när det kommer till överladdning om man nu tycker det är för lite effekt :P

Rakt fram får ju en m3a äta skit av en motorcykel men så fort det börjar bli kurvigt då är det tvärtom :)

3,
48
3,5 Hartge
M3 E36 Coupe 3,5 Hartge -96
det är en R1 han kör emot! inte R6.

No
5.161
Nockenwelle
Gynekologen, det stämmer inte alls att en motorcykel får är skit av em M3 när det blir kurvigt. Var har du fått det ifrån?
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Ja det är något magiskt med M3. Jag har saknat min från den första dagen jag sålde bilen.
Håller med dig helt pg_ice. Inte så kul att åka dieselbrännare. Skulle behållit M3:an
Det har gjorts många tester med snabba hojar och bilar som visar att hojarna har svårt att köra ifrån en bil i synnerhet på kurviga banor. Vi har själva testat flera hojar och bilar samtidigt där det visat sig att en bil mycket väl kan så upp emot en snabb gathoj.

//Stefan
No
5.161
Nockenwelle
StefanL, hur har dessa tester gjorts?
OM bilen står upp mot hojen är det ett resuktat av bristande förarskicklighet hos MC-föraren.

Jämför t ex när Fredrik Ekblom körde Corvette Z06 på Mantorp. Han la väl tider kring 1:28 har jag för mig. Det klarar knappast någon BMW i originalskick. En orignal sporthoj kan lätt köras under 1:20.
Gy
82
Gynekologen
Bmw m3 -03
Bmw 1502 -75
Nockenwelle senast igår då jag körde ifrån en cbr 900 tror jag de var och nån triump tripple 99X på en rätt välkänd kurvig väg(~1mil) här utanför skeå. Dom hade inte en chans i hvete att hänga på. Ska jag måsta ringa upp dom och filma körningen en gång till som bevis? :P
No
5.161
Nockenwelle
Och vad säger det mer än att förarna på hojarna inte utnyttjade sina fordons fulla kapacitet?

Det är orimligt att utifrån sådana jämförelser påstå att bilen är snabbare än MC:n.

Jämför i stället varvtider på banor där skickliga förare kör. Hojarna är då åtskilliga sekunder snabbare än M3:orna.

Gy
82
Gynekologen
Bmw m3 -03
Bmw 1502 -75
Nu var det inte en bana vi körde efter utan cirkus 1 mil med endast kurvor, alltså inte en enda raksträcka!! Och dom pressa hojjarna rätt hårt ska du se :)
Det är väl klart att en bil får pisk på en bana och jag har inte sagt något annat heller. Om du läser det jag skrev så står det "kurvigt då är det tvärtom"

Hojjar går bra runt bana det är jag medveten om, men jag bor uppe i skogen och har inte tillgång till en bana så kan inte jämföra :)

No
5.161
Nockenwelle
Om du tittar på hur en bana ser ut så är det kurvigare än de flesta vägar. Knutstorp är ett exempel på kurvig och knixig bana, En M3 har inte en chans mot en hoj där. Gissningsvis får den torsk med uppemot 10 sekunder. Det är en fullständig förnedring.
Tyvärr är det mycket få MC-förare som verkligen kan och vågar köra sina maskiner så fort som de kan. Jag tvivlar faktiskt på att förarna i det fallet var i närheten av att ta ut max av maskinerna.

Vi kan göra en jämförelse. Du kör din M3 och jag kör min 330i på samma bana. Om jag kör i från dig, skall vi då dra slutsatsen att en 330i är snabbare än en M3?
Gy
82
Gynekologen
Bmw m3 -03
Bmw 1502 -75
Knutstorp är ju värsta autobahn i jämförelse med skogsvägarna här uppe!

Men visst kan man jämföra värsta sortens motorcykel, låt säga Yamaha R1/R6 emot en komfortabel autobahn kryssare som m3an, för det är ju helt klart en rättvis jämförelse... Jag drog en pararell med några svensson hojjar som är lite mer normal än dessa supersporthojjar du tänker på.

Även om inte dom jag körde emot använde motorcyklarnas fulla potenial så kan jag ju säga att det gjorde ju knappast jag heller. Jag är inget direkt proffs
Så jag tycker ju att vi hade rätt fair play om man ska jämföra på så vis.

Och on topic igen. BlueBeemerBoy den m3an du åkte med kan inte fara fräsch. Nu var det rätt längesen jag provade en 3.2 men nog tyckte jag den drog rätt friskt från 3.5k rpm om jag nu minns rätt. Han kanske har nå mysko med vanosen...
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Vi körde bl.a. Ferrari f40, Porsche gt2, Lotus?, Audi ur-quattro, samt några sporthojar,
(Kommer dessvärre inte ihåg vad det var för modeller) Du har säkert rätt Nockenwelle, hojåkarna gav inte max men det var ändå inte så att dom drog ifrån så som man kunde förvänta sig, det gick att hänga på ganska bra men att köra ifrån var det aldrig tal om.I synnerhet var det Audin som gick som ett skott, med 1000kg och ca7-800 hk var accelerationen brutal, samt med en ännu brutalare förare. Mycket hänger givetvis på förarnas erfarenhet. Men kul var det i alla fall.

//Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.