|
|
|
|---|---|
|
Hej Nu är det så att jag måste börja åka mellan sthlm och gävle varje dag och ska därmed byta bil. Vill ha en bil som jag kan åka mellan 120-140 med och ändå dra relativt lite efter motorvägen! Är en 320d eller 330d Något att fundera på? åker ca 400mil i månaden. Alla funderingar uppskattas! | |
| Jag skulle ha siktat på en VAG-bil med 1.9Tdi motorn och en KCR-box (främst för förbrukningen) | |
| Okej inte 2,5tdi ? vill hellst inte byta med har du några siffror på förbrukningen? | |
|
Vilka årsmodeller pratar vi om nu? En 320d eller 330d med några år och några tusen mil på nacken kan du få till jättebra priser just nu. |
|
|
Har inte ägt någon själv, men en bekant har haft några. 2.5Tdi-maskinen har jag för mig har något som kan krångla, medan 1.9:an skall vara slitstark. Nu har han en Passat 4-motion (4wd) med 1,9Tdi och KCR som ligger på drygt 0,6 lit/mil tror jag. Tidigare hade han en gammal -96:a (Passat variant) som drog under halvlitern. Provkör innan du börjar jämföra effekt o.s.v. En optimerad 1,9 Tdi får min 525:a att kännas heldöd på normala varvtal jämförelsevis. På din pendelsträcka är det ju inte så många start/stopp som motiverar effekt och vägsträckningen gör att en BMW´s vägegenskaper känns överkvalificerade :) |
|
|
Buster 66, varför inte en 118d. Billigare diesel bil att äga går nog inte att få. Skatten och bränsleförbrukningen är låg, snittade senaste tankningen 0,51 med Promotech box installerad. Ekonomi, skoj bakom ratten går faktiskt att kombinera. Länk |
|
|
När det gäller dieslar så har utvecklingen gått enormt fort. Lånade för ett tag sedan min tjejs chefs Volkswagen Passat 1,9 Tdi (110) -98 och jävlar i min låda vilken usel gångkultur den har i jämförelse med dagens bilar. Den var så trött på låga varv att jag knappt kunde backa ur den från uppfarten. 2000 varv och slira på kopplingen var det som gällde. Och bullret... Även i konstant fart är det som att sitta i en entreprenadmaskin. Men visst, det går snålt. Som jämförelse har min far en Audi A4 2,0 Tdi Quattro (170) som med lite vilja kan anses vara nära besläktad med ovanstående. Men oj vilken skillnad i gångkultur det är. Orken på låga varv och skjutsen på mellanvarv är helt annorlunda. Dessutom är bullret totalt borta. När man jämför bensinare som är 10 gamla kan de ofta vara nästan lika bra som nya bilar men på dieslar är det helt annorlunda. Vad vill jag säga med det här egentligen då? Jo, köp så ny bil som möjligt. Vilken budget har du egentligen? Själv skulle jag nog försöka titta på Volvo S40 1,6d, Saab 9-3 1,9TiD osv vilka bör hittas runt 120-150 tusen. Gångkulturen i dessa är oändligt mycket bättre än tidiga dieslar. Både 320d och 330d är dock väldigt fina bilar. 320d framförallt de senare årsmodellerna men då kostar de också. //Lövet |
|
|
Jag skulle titta på en -02 eller senare 320D med 150 hästarn.. Gärna senare tillverkad än sept 2003 då de då fick 6-växlade lådan dessutom. Det är klart... Bästa pendlingsbilen jag varit med om är en -91 Honda civic 1.5 GL som nu gått över 30.000 mil, ligger på 5.5-6.0 L / 100km och startar alltid. Den har under sitt liv (köpte den som ett år beggad) fått totalt 4 servicar på verkstad och har aldrig varit på verkstad pga. att något gått sönder. Helt sanslös j*vla bil att leva länge. Men det är klart.. en BMW är det inte. //amullo --- |
|
| Köp en bil du trivs med och se bara inte på vilken som kostar minst att köra. 400 mil i månaden är en hel del timmar bakom ratten och tro mig, du vill ha en bekväm bil. | |
|
Har Hafte en Wartburgh 1,9td, (vw vento) fy faaan va en ville ha bränsle då man låg i lite högre hastighet. 120km/h = över 0,7l/mil . Ligga å marscha i 90 går de att få ner den därmot mot 0,5 säkert. Sedan att den e slö så in i helvete, nollväghållning, bullrig å allmänt äklig hjälper inte heller. Är på jakt efter en 320d idag med 136hp, i 120 ligger den kring 0,55 efter att jag provat en i en dag. Blir aldrig i hela mitt liv något som vag koncernen producerat mera, kunnde inte hitta någo possitiv med wartburghen jag hadde, då sku den enligt folk vara, bekväm, tyst å snål allt var precis tvärtom. Så min rekomendation utan tvekan en 320d :) |
|
|
Jo jag tycker en passat ligger långt bort gillar inte dom, tycker en 320d verkar kanon men jag brukar ligga runt en 130 mellan sthlm och gävle och då borde den dra mer än 330 i dom hastigheterna? var och provkörde en 530d-04 och den gick som en dröm! dock lite dyr. Min budget ligger runt ca 150t men går att töjja för rätt bil! men känns onödigt att slänga ut en massa pengar då den kommer ganska fort att få massa mil i sig. RR99 jo instämmer och jag åker bäst i en bmw även om det är en E30;) Haas Från 99 och uppåt ungefär. såg en mycket fin Röd BMW 320d på blocken med den hade gått 27t mil. Iof har jag en 528 som nu gått över på 36t mil och den går som en klocka än idag! Urma: 1 serien faller inte mig i smaken, har dock aldrig provkört en ännu! Fortsätt gärna att komma med ideèr och tips! :) |
|
|
Jag skulle nog hålla med om att 320d ligger bra till vad gäller ekonomi. Dieselsexorna är förvisso fina maskiner med bra prestanda, gott ljud och fin gångkultur, men dom drar väsentligt mer bränsle än tvålitersfyran och kostar definitivt mer i underhåll. Jag är inne på min tredje dieselfyra - den första var en 320d E46 136hk -99, den andra en 120d -04 (163hk) och den nuvarande en 320d E90 (163hk). Jag kör 6-7.000 mil/år, mest långsträckor varav mycket motorväg. Förbrukningen har varit ganska lika för alla tre, runt 5,5-5,7 l/100km (då brukar jag 'plussa på' lite moms på fartgränsen). Ett tips är att undvika 136-hästaren, som visserligen går fint men som saknar Common rail-insprutningen som kom med 150-hästaren - det är stor skillnad i ork på låga varv, och Common Rail-motorerna har pålitligare bränslesystem som dessutom enkelt kan 'justeras' till lite högre effekt med en trimbox. 6-växlat är också ett plus, och med din budget borde du utan vidare kunna hitta en bra 6-växlad E46 320d. En sak att se upp med är luftmassemätaren - den har en tendens att bli dålig på bilar som gått långt (oftast pga att sensorfilmen blir förorenad av diverse olje-klet och annat som med tiden kondenseras och samlas i laddluftkylaren, för att sedan följa med insugsluften och sätta sig i luftmassemätaren). Symptomen är ryckig gång och effektbortfall. Vanligt efter 15-20.000 mil sådär. Och så har ju E46 en svaghet i spindellederna, som brukar bli glappa pga att dammskydden inte tål svenskt vägsalt och går sönder så det kommer in smuts i själva leden. Hela länkarmen måste då bytas. |
|
|
Jag skulle absolut rekomendera en nyare 4-cylindrig dieselmotor Miljöklass 2005, dvs en 118d/318d/320d alt 520d E60 eller någon av VAGs dieslar (Golf V, Audi etc). Om inte annat för att slippa tanka varje dag. Sedan skulle jag undvika de allra minsta bilarna eftersom komforten blir viktig om det är 400mil i veckan som gäller. Precis som gunnare skriver skulle jag undvika 6-cylindrig diesel, en sådan väljer man mest med hjärtat men det är svårt att få ekonomi i dessa då förbrukning och skatt är hög. I vårt villaområde är det två långpendlande danskar som kör ca 10mil/dag till jobbet i Danmark och de har båda sålt sina 330d E46 samt 525d E61 till förmån för mindre dieselbilar (VAG) pga skatt och förbrukning. Inte så kul att tanka en bil som tar 0.85L/mil när dieselbränslet är dyrare än bensinen. Skulle även undvika en mindre bensinbil. Under 2 månader pendlade jag dagligen mellan Halmstad och Lund ToR vilket är 26mil med min 320i E46 med en hastighet mellan 120-140km/h. Den tog då ca 0.87L/mil och det blev till att tanka varannan dag och då saknade jag en diesel enormt!! Mest för att det är så tråkigt att behöva stanna och tanka! |
|
|
För 150' får du ju en jättefin 320d E46. En sen -04 så är den miljöklassad 2005/ EU4 = c:a 4000kr/år i skatt (inget dyrt partikelfilter att byta heller). Smart roadster är riktigt snål 3-cyl med turbo och 82hk och drar runt 0.5. Den finns även som coupé med hardtop kolla in den här: Länk Audi A2 1.4 tdi har jag själv och är kanonnöjd med. 0.45/mil i 120 mellan Borås-Gbg. Men det är klart en 320d drar inte mycket mer och är ju säkrare. |
|
|
På sommaren kan jag rekommendera en BMW 650CS Scarver motorcykel. 0,35-0,4 l/mil och du slipper dessutom köerna! :D //amullo --- |
|
|
verkar bli en 320d men smarten var inte så dum. Nu åker jag en caddy disel sdi -03 och den stummar jag mellan jobbet och hem i 140 och den drar inte så farligt mycket då. får tanka 1 gång i veckan men den är så fruktansvärt slö! tack för alla tips:) |
|
|
jag är otroligt nöjd med min 320d 150hk, den motorn kom med faceliften MJ02. om du åker 400mil i månaden vill du framförallt ha en säker bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.