|
|
|
|---|---|
|
Hej! Som bilnörd har jag under hela mitt vuxna liv plöjt en hel del bilannonser, på senare år främst på blocket. En sak jag undrat över länge är hur det står till med kvaliten på Porsches motorer? Under flera år har jag noterat att ovanligt många relativt nya (från 100 mil till 8000 mil på mätarn) Boxster har fått motorn utbytt. Jag jämför med andra körglada bilar med ungefär samma effekt av andra märken än Porsche och ser inte alls lika många utbytta motorer. Härinne finns många bilkunniga, någon som vet något i frågan? | |
|
Kollade på en del Boxster i våras, kunde oxå konstatera att flera (tidiga modeller) hade fått utbytta motorer. Anledningen till motorras är tydligen att den får för dålig smörjning (främst vid körning på bana). I långa kurvor åker oljan åt sidan och sugs inte upp av oljepumpen. De nyare oljetrågen är dock bättre konstruerade. De flest byttes dock på garanti. |
|
| Tack, förklarar ju en hel del. | |
| I.o.f.s en ofattbar konstruktionsmiss av ett anrikt företag som Porsche om det skulle vara på det sättet... | |
| Boxster är ju ingen banbil precis, iaf om man ser till målgruppen - kanske därför man missade detta -96 när den kom? | |
|
Bytena är ej pga några oljeproblem utan det är foderna som är problemet. Gäller tidiga vattenkylda versioner av boxer motorn. Vid väldigt hård körning så kan oljepumpen suga luft (liksom alla andra bilar så som ALLA bmw mfl) men det är inget stort problem (och kan av hjälpas med mindre uppdateringar) |
|
|
Det finns flera åsikter i ämnet, men majoriteten av internettext pekar enligt mina läsningar på att vattenkylt av årsmodell -97 tom -01 inte är av den jämnaste kvalitet. Det gäller inte enbart Boxster. Porsches ekonomi var inte i topp tidigare, men så här i efterhand får man nog säga att kostnadsprioriteringen då var korrekt mellan nya modeller och kvalitetskontroll. De tjänar pengar och är idag ett starkt varumärke. |
|
| Intressanta svar. Jag antar att Porsche tagit väl hand om de kundar vars bilar rasat för jag har inte fått känslan av att märket tagit så mycket skada ryktesvägen. Att jag ställde frågan från början berodde på att jag själv inte vågade köpa Porsche (har inte råd med en ny) när jag såg antalet motorras. Att trassla med försäkringsbolag är inte heller så kul. | |
| tidiga boxster samt även tidiga 996 har problemet med materialfel i vissa lager i motorn. Efter ca 10k mil så är det ofta dags för motorbyte. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.