AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.238

Skramlande AC kompressor? 740 -99

153
Häggman
M3 -04
M635CSI -85
320is Italian Style
Vid start då motorn är kall upkommer ett högt knackande ljud, Och efter start och då motorn går på tomgång är det ett skramlande/rasslande ljud.
Det blir "tystare" då man stänger av AC:n så jag antar att något lager etc är slut.

1. Är det AC kompressorn eller brukar dessa modeller skramla från något annat i motorn?

2. Om man nu måste byta kompressorn, vad kan detta tänkas gå på?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej!

Mekaniska ljud är inte trevliga och betyder att kör så lite som möjligt.

Är bilen servad enligt serviceboken?

Mitt råd väljer jag att dela i 5 delar beroende på ett par års läsande och skrivande här på autopower samt egen erfarenhet av M62 tidigare.

Känn försiktigt på remmarnas hjul med en lite större skruvmejsel på de delar du kan nå med öppen motorhuv. Generator, vattenpump, A/Cpump. Något som verkar glapp?

Lyssna gärna med en bit slang mot örat som du sätter mot olika delar av motorn. Då kan du isolera ljudets källa bättre. En perfekt M62 är tyst.

Skramlet kan vara något av följande som brukar inträffa innan 250.000km

1. Slapp oljekedja. Orsak ojämn körning vs autobahn?
2. Slapp kamaxelkedja. Orsak tomgångskörning/ sliten kamkedjespännare?.
3. Koks och skit i de hydraliska ventillyftarna som inträffar för i princip alla M62 inom 250.000km om de inte har fått hög oktan och oljebyte var 12.500km mellan servicearna. Hörs mest när motorn är kall.
4. Sliten vattenpump. I m62 bör de bytas mellan 100.000-150.000km vid Sverigekörning. På Autobahn räcker de minst det dubbla.
5. Är alla remmar bytta? De torkar med åren och blir som fnöske.

Under Gör-det-själv till vänster finns mektips för att åtgärda själv.

Om det är A/Ckompressorn.

2. Länk

Lycka till!
Asken
153
Häggman
M3 -04
M635CSI -85
320is Italian Style
Tack för ett utförligt svar

Har märkt att om man startar bilen(kall motor) och AC:n är på upkommer ett tickande ljud som avtar med motorvarvet.

Stänger man av AC:n upkommer ej detta ljud.

Men skall idag kontrollera diverse punkter du nämnde

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.