AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.338

Resonemang kring bilbyte - årsmodell

Jo, det berömde köpsuget gör sig alltmer påmint och det går väl inte att hålla mot i all evighet men jag har en fråga till er andra här.

Det är nämligen så här att jag bestämt mig för att den här gången försöka hålla mig under 220' vilket ger antingen en ny miljöbil a la Audi A3 SB eller en lätt begagnad 118D. Alternativet som seglat upp på sistone är ett lite roligare alternativ rent körmässigt, typ A4 2,0TQ eller 325i från 2005-2006 med max 5-6000 mil på mätaren som då ligger under 200'. Problemet är att jag redan har en 05a som gått 6.800 mil (V50 2,4) som jag haft sedan den var ny. Som ni märker har jag bestämt mig för tyskt redan så den aspekten är av mindre vikt just nu.

Min fråga till panelen är därför, hur stor hänsyn tar ni till årsmodell när ni byter bil? Byter ni alltid upp er sett till årsmodell eller går ni bara efter bil och skick och struntar i att ni ibland får lägga upp mer pengar för en bil som är av samma årsmodell och har samma mil som den bil ni redan har? Känns som att jag får betydligt mer bil för pengarna om jag köper en begagnad A4 2,0TQ eller en 325'a men det var ju det där med att inte byta upp sig sett till årsmodell, även om jag vet att jag får en bättre och starkare bil så tar det emot lite, frågan är bara om det är nåt man ska bry sig om överhuvudtaget...

Åsikter please.
Var har du hittat en E90 325 för under 200.000?

Jag köper mest fabriksnytt men när jag nångång köper begagnat så ser jag till att köpa en lågmilare. Försöker alltid se till att byta till en nyare bil.
Som nu när det börjar bli dax att byta bil om 4-5 månader så står mitt val mellan en fabriksny 330 el. 325 alternativt en begagnad 335 med få mil på mätaren.
Edit:
Hittade 2 st 325:or under 200' men den ena hade väldigt mager utrustning och den andra har gått 13.000 mil på två år!
My mistake, 325'an ligger högre än A4an har jag konstaterat, framstod inte riktigt som det i mitt första inlägg.

Jag brukar också göra som dig det var därför det tog emot lite att börja kolla på 05or med 5-6000 mil på mätaren bara för att hålla budgeten OCH få byta bil. Som du indirekt är inne på så är det antagligen klokare att vänta lite, amortera ner skulden lite till på den bil man har (värdetappet är inte så farligt det närmsta året heller skulle jag tro) och sen med hjälp av en utökad budget sikta in sig på en nyare årsmodell med nånstans mellan 1000-3000 mil istället.

Får fortsätta spåna men jag tror att du ledde mig in på "rätt" spår ganska snabbt igen.
29 st E90 325 under 200 tkr varav 7st med max miltal om 6500 mil.

Ang. årsmodell så bryr jag mig personligen inte vilken årgång det är på bilen - har haft en 05:a som nyast men har nu en 99:a som var dyrare i inköp än 05:an...

Hellre en kvalitetsbil som rullat några tusen mil än ett splitterny sassagong eller vad den nu heter... =)
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Sett till värdeminskningen känns det rätt OK att köpa en sex år gammal bil för den har tappat 75% och tappar bara 50% de kommande tre åren. Eller nypris 400000, begpris efter sex år 100000 och efter ytterligare tre år 50000. Det är 50000 i värdeminskning per år de första sex åren och bara 16000 de sista tre. Och en sex år gammal BMW med 10000 mil på mätaren känns faktiskt fortfarande rätt ny.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Tack för input. Tyvärr (ur ett strikt ekonomiskt perspektiv) har jag dragit mig för att köpa bilar som gått en bit hittills. De bilar jag köpt har gått 6000, 2000 respektive 0 mil vid inköp. Bilen som gått 6000 mil hade jag inne 6 gånger de första 7 månaderna och sen tröttnade jag och sålde bilen till en bmw handlare med rejält värdetapp som följd. Den var köpt hos BMW Solna så jag tyckte jag var smart som köpte svensksålt av landets största (?) BMW-handlare, men det var ju innan jag gick in här och läste hehe. Måndags-ex kan man ju få men det hjälpte inte mig direkt när det gäller att köpa bilar som gått långt, trots att detta exemplar egentligen inte gått långt alls.

Första 10.000 milen får man väl leva med bromsbyte, garantireperationer och vanlig service, men 10.000+ är ett främmande område för mig, så vad ska man räkna med i form av kostnader utöver service mellan 10.000 - 16.000 mil för att bara ta ett milspann slumpmässigt? Det är nämligen oförutsedda kostnader som besvärar mig mest, då har jag hellre en något högre månadskostnad som jag vet vad den är vilket naturligtvis lett till att jag hellre köper nyare bilar med de nackdelar det för med sig i form av värdetapp.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
På en BMW slipper du i alla fall dyra kamremsservicar som annars brukar dyka upp vid +10.000 mil på andra märken.

På något sätt känns det som att 10-20 tusen mil egentligen är ett bra intervall eftersom bilar ofta fått en ganska stor service vid det laget. Är bromsskivor, klossar, ev kamrem (andra märken) alla vätskor osv bytta vid 10.000 mil så borde bilen gå ungefär 10.000 mil till utan problem. Kanske att man skulle vilja byta stötdämpare också för att göra bilen riktigt fräsch men utöver det ser jag egentligen inga problem att köra en bil mellan 10-20 tusen bil.

//Lövet
Okej, det är väl lite så jag tänkt också, att det kanske är bättre att köpa en bil som gått 12.000 mil och nyss haft den stora servicen, snarare än att köpa en som gått 9000 mil och som antagligen behöver ett andra bromsbyte + stor service inom kort.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.