AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.726

Märkliga Motor problem e46 325 -01

Ki
17
Kimpa84
325i -01
Till att börja med så köpte jag bilen för ca 1 månad sedan av en gammal tant som haft den sedan ny (om det nu har någon betydelse=)

Det har hänt 3 gånger nu ¨dom senaste 2 veckorna att den bara går jojjo på tomgången ibland och så fort man försöker åka iväg så dör den, det är som den stryper sig själv, och jag tycker att den även har en tendens till att hacka vid acceleration ibland. (varm motor)

Det händer även att den är lite seg att starta (varm motor*) , när den är kall startar den direkt och går bra.

VAd kan det vara?`LMM...

jag fick en konstig känsla av att det kan vara dålig koppling på bilen också, men vadfan skulle det ha med motorn att göra!?

Snabb hjälp uppskattas!
tornet
Jag tror på tjuvluft, då brukar det rycka till när motorn är varm. Kolla alla slangar runt luftburken samt till insuget. Kolla även luftbälgen till LMM.

mvh tornet
ni
89
niborZ
328 -98
325 -92
525i -89 - Skrotad
Tjuvluft kan vara boven. Kolla nr:5 Länk
på bilden, den verkar spricka lätt! Har själv behövt byta den.
Ki
17
Kimpa84
325i -01
Hej igen, nu har jag provat att dra ut sladden till LMM, den reagerade så att den bara justerade sig lite när jag drog ut den , så stod den jämt och fint på tomgång, när jag försökte sätta tillbaka den så började den gunga upp och ner för att sedan dö.

jag stoppade tillbaka den och startade bilen igen, och då låg den stilla, även när hade varvat lite för att se att den justerade in sig igen.

jag titta på slang nr 5 från bilden, men kunde inte känna någonting som verkade fel, den är väldigt fräch i motorutrymmet, lämnade nämligen in den på rekond för ca 3 veckor sedan... Kom på det nu, kan det ha kommit vatten någonstans under motortvätten!?!?!
Kan också vara kamaxelgivaren...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lyft på kåpan som täcker insprutarna och kolla den ca 12mm tjocka och ca 50 cm långa slangen som går från främre delen till bakre delen av insuget (ligger ungefär i mitten av kåpans bredd - längst upp, har en 90 graders böj i början och en i slutet - väl synlig och lätt åtkomlig: går inte att missa!).

Ofta suger dessa slangar ihop sig i främre böjen med hål som följd och orolig tomgång som resultat!

Jag bytte min slang efter jag sett att det var hål på den (ingen orolig tomgång dock). Tog en armerad 8mm bränsleslang som ersättning efter råd från BMW-meken (han brukar själv använda sig av bränsleslangen eftersom den håller bättre än den oarmerade originalslangen)!

Lyft även på kåpan över tändstiften och kolla att det inte står vatten i något tändstiftshål!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Om bilen går bra när den startas kall men dåligt när den startas varm är det nog kamaxelgivaren på insuget. Hade själv detta problem.
Ki
17
Kimpa84
325i -01
Okej, hur kostsamt är den att byta!? svårt eller måste man lejja bort arbetet ... Jag är kan hantera typ 3 mejslar av 5 om du förstår =)

Jag fick ett tips att använda startgas för att kolla läckor, kan det vara värt att prova detta först!?
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Tror också på kamaxelgivaren, inte dyr att få bytt om du inte ids göra det själv på någon timme. Jag lämnade faktiskt in min.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.