AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
870

automatlådan växlar bättre efter att jag kopplat ur&in batteriet

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Hej

Noterade en sak som jag tycker är mycket märklig.
Sedan jag köpte bilen har den växlat utmärkt, dock har jag noterat att den ibland växlat från 2-1 under en kraftig inbromsning på ett lite ryckigt sett. Inget jag irriterat mig på men det har i princip varit den ända växlingen som man kan känna när man kör.

I helgen gjorde jag service på bilen och i samband med detta kopplade jag ur batteriet för et kort stund.

Sedan dess dessa små ryck vid ned växling, 2-1 helt försvunnit?
Varför blir det såhär?
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Den första möjligheten är att lådans box kan tappa minnet som justerar upp växlingstrycket allt eftersom lamellerna slits ner. Nollning av det minnet sänker växlingstrycken ner till fabriksvärde (anpassat till nya tjocka lameller) vilket gör att kopplingarna aktiveras några ms långsammare och med slitna lameller slirar några extra ms vid växling så växlingarna ibland kan upplevas ngt mjukare. Ju mer slitna (=tunnare) lameller desto större blir skillnaden efter nollning. Man bör vara försiktig med nollning i onödan av lådor som gått långt, bortåt 30000 mil eller mer med riktigt tunna lamellbelägg som sjunger på slutversen.

Om det är detta så justeras växlingstrycket upp igen allt eftersom du kör och efter några mil i stadstrafik (mkt växlingar) bör du ha nått samma växlingstryck och hårdhet i växlingarna som förut. Har inget med förarstil att göra, annat än att ju fler växlingar som lådan gör desto snabbare justerar den upp växlingstrycket igen.

Den andra möjligheten kommer ju av att även motorelektroniken tappar minnet och det kan vara någon givare där som kalibrerades och nu skickar "bättre" signaler till lådans box. Men det får folket som kan motorelektronik svara på.

molle
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
intressant, efter hur många mil bör växlingstrycket vara normalt igen?
Batteriet var urkopplat ca 5 minuter.

Får se vad som händer med tiden. Det var inte något anmärkningsvärt ryck förut så lite slitet borde det vara efter 12k mil om man stannat och startat mycket.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Anpassningen sker genom att boxen mäter tiden som växlingen tar och jämför detta med ett standardvärde. Om tiden efter växlingen överskrider standardvärdet justeras trycket upp 0.1 bar inför nästa växling, och så fortsätter det vid varje växling. Det är antalet växlingar, inte antal mil som bestämmer. Du kan snabba på anpassningen i början genom att upprepa mjuka accelerationer från växel 1 till 5.

molle
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
12k är inte mkt på lamellerna, så skillnaden lär inte bli stor tror jag

molle
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
tack för info molle, verkligen intressant att få reda hur det fungerar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.