AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.076

520d-06 som ej är servad. 7900 mil..

Sida 1 av 2
Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Är det bara att skippa detta objekt, eller hur mycket kan ta stryk på 8000 mil utan service. Fattar inte hur första ägaren är funtad. Han har fri service i 3 år eller 8000 mil å så struntar han i att serva den???
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Jag hade letat vidare, orkar man inte ens lämna in bilen trots fri service säger det förmodligen en hel del annat om ägaren...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är oljan inte bytt på de milen skippa bilen, dessutom är ju inte ev uppdateringar och garantijobb utförda heller. Dessutom kan du glömma maskinskadegarantier mm om inte bilen är servad efter ordning.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Den förste ägaren kan inte läsa instruktionsboken eller så?:)
Hittade du annonsen på blocket eller?:)
Be han skicka in bilen på en fri service snarast och se till att göra alla uppdateringar innan den fria servicen går ut. Däremot så kan du ju räkna på vad en begagnad motor kostar och dra av den summan från bilpriset.
Mvh
Asken
Jo
635
Jojje
Tror inte det är aktuellt med köp, även om pris är därefter.Risken känns för stor...
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Om bilen inte varit in påservice kan det inte vara roligt att köra den.
Efter 8000 mil så plingar det rejält för alla möjliga servicepunkter.

Ett rent oljud i bilen underfärd är kanske inte så roligt.

Fr
1.140
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag tänkte också på det där plingandet för åtminstone olja och mikrofilter och info på I-drive och intrumentbräda. Låter otroligt om man fräst omkring med detta plingande vid varje start och stopp. Det är inte så att du grundar servicebristen på en tom servicebok?
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Har han erkänt att han inte servat bilen eller saknas stämplarna i boken? För att inte lämna in en bil med fri service på service måste man ju vara skadad....

Mvh Johan
Jo
635
Jojje
Fick tag i förra ägaren efter lite detektivarbete. Hans firma gick i konkurs, och han är nu bosatt i Estland. Mailade till hans nya firma där på svenska i hopp av att det var rätt person. Han skrev bla att han aldrig haft inne den på service. Problem med nivåreglering sedan bilen var ny mm... Inte fixat detta trots nybilsgaranti.. Vilket pucko!! Orsaken till att jag börjde kolla var att det inte fanns några stämplar i bilen,och då jag ringt runt till alla bmw irmor i trakten där hans svenska firma höll till så började jag ana oråd... Stackars sate som köper bilen utan koll i serviceboken.
Det roliga var att säljaren sänkte priset typ 30.000:- "bara" för att det saknades stämplar från garatiservicarna från Bmw.
Jo
635
Jojje
Johan<< Hur tror du det funkar med en E91 vs. 2 små barn. Har ju haft en uppsjö med E46 själv, men hur är skuffen i E91?
En 320d vore ju inte fel annrs.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Ligger bilen ute på annons? Länka gärna isf så man vet vad man skall undvika om man letar 520d

BMW CS #5139
Jo
635
Jojje
Här är svaret jag fick ang. servicen:
Hej
"hmm... jag har inte serverad bilen i service . men annars bilen har
fungerad bra.
Sma detaljer fins.. om nogon har inte fixat . ...bak fjärdning går med
luft automatisk men detta har inte fungerad hela tiden.(sensor promlem?)
och höger fram sidan stötdampare inte fungerar 100%. small ljud hörs.
Bromsarna kan vara slut om "dom" har in bytet dom? Finska körare "tommi
mäkinen huvud... men egna hander"

hoppas detta hjälper dej ?
mit Svenska är inte so bra"
Jo
635
Jojje
Brukar inte "hänga ut" bilar , men om jag säger som så att det finns bara en riktigt billig 520d Touring -06 på blocket..Har gått strx över 8000 mil nu
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En firma som gått i konkurs har ägt bilen? Det betyder att banken får ta smällen för det leasingkontraktet om det nu var 3årigt. Hoppas det inte var Nordea. Vem anlitar ett sådant företag förresten?

BMWs motorer håller. Det flesta andra problemen är ju bara lite mjukvaruuppgraderingar som kommit tills nu.

Den här kan bli en riktigt bra tråd jojje. Duktigt jobbat!
Mvh
Asken
Jo
635
Jojje
Nej, det var inte Nordea..Dnb Nor finans hette leasingbolaget. Fick namnet på firman genom detta bolag,men som sagt var ju den firman i KK. Googlade på hans namn och hittade då efter lite letande en man med samma namn å branch i Estland..
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kostar en ny motor 100kkr?
Mvh
Asken
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
jag hade def inte köpt en bil i den prisklassen där man inte bytt motorolja på 8000mil, jo möjligen om priset är minst motsvarande ett motorbyte+jobb billigare.

man får nog vara hyffsat rubbad för att inte serva en ny bil när det dessutom är gratis.
E6
123
E60
520d aut-06
Det finns tjänstebilar som aldrig får service pga föraren inte vill ha besväret av att bli av med bilen en dag. Det kan bli upp till 3 år utan en service!

Vad som senare händer med serviceboken när bilen lämnas in för en ny tjänstebil, törs jag inte tänka på.

Det är iallafall höjden av slöhet och de borde nog få prova på hur kostsamt det är att äga en privat bil.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
De flesta tjänstebilsförare är inte idioter så E60s exempel måste nog anses vara ett undantag. Känner inte till någon tjänstebilsförare som hoppat över service (känner tämligen många) bland annat för att det är inskrivet i avtalen att bilens ska få service enligt tillverkarens rekommendationer. Små egenföretagare med egna leasingkontrakt kan skita i service men på större firmor är det ovanligt.

//Lövet
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Chansen är ganska stor att motorn har klarat sig. En modern bil drar en del olja och det har Herr slarvpelle varit tvingad att fylla på. Och förhoppningvis har bra olja fyllts på. Påfyllningen gör att ny frisk olja med tillhörande additiver tillförs. Mitt tips är att kolla oljefiltret. Kollapsat, spring därifrån. Helt men skitigt, fundera på om du vill chansa. Gör samma koll på luftfiltret.

Mer än en bil har lämnat märkesverkstaden med stämpel i boken utan att få oljan bytt.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Fr
1.140
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Luftfiltret byts normalt inte förrän vid 10000 mil så det skall förhoppningsvis inte kollapsat. Kan fortfarande inte svälja att man kör omkring i 5000 mil med ljudliga och visuella felsignaler.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.