AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.846

Hur yttrar sig insugspackningsläckage?

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag hade av mitt insug igår som en del av mitt kompressorbygge och såg då att de flesta av packningarna satt löst och hade olja mellan packningen och motorn.

Plockade av alla packningarna, torkade rent och la en sträng blå silikonpackning innan jag återmonterade.

Jag kan väl inte säga att jag märkt några felsymptom innan men om ni nämner några kanske jag kan få en "aha-upplevelse". För visst borde där ha varit läckage när där finns olja under packningen?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ingen som har koll på hur motorn eventuellt kan uppföra sig vid insugsläckage?
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Om det läcker så blir väl symptomen samma som vid tjuvluft, ojämn tomgång, ryckig vid svagt gaspådrag, högt HC etc. har dessa symptom på min 520i, tror tjuvluften kommer in där. Packningarna kostade inte mer än vad den där packningspastan kostar tror jag, gav 16:-/st för mina 5(en dubbel) tror jag.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Vad jag kan säga är att bilen har haft lite svårt för att bestämma sig om den ska gasa eller inte när man kör med extremt lite gas. Kan det vara pga detta?

Tomgången och HC är perfekt.

Packningarna är säkert inte dyra men jag hade inte räknat med att byta dom eller ens att plocka av insuget så det fick bli silikonpackningen när jag höll på eftersom det var de jag hade till hands.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.