AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.788

535 -87 E28 misständer? på låga varv

Sida 1 av 2
Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Hej, jag har en mycket fin 535:a som är chippad. Den går ok, eller kanske som den ska på högre varv, men på låga varv, från 500-1500 rpm (skriver man så?) så känns det som den misständer, känns som små vibrationer i hela bilen (så diffusa så att en okunning o ovetande person som kör bilen förmodligen inte känner det), som om någon drivdel "slirar".
Har nyss bytt rotor o fördelarlock, men ingen skillndad. Det finns dem som säger att det kan vara spridarna, jag har haft i flera olika bränsletillsatser men ingen skillnad på detta symptom. Kan det vara chippningen som orsakar detta? Men i så fall borde väl bilen ha varit likadan hela tiden, den har succesivt blivit sämre.
Sen när man stänger av bilen hörs en "rasslande" ljud, låter ungefär som ett kedjeljud, kan det vara kamkedjan som är uttämjd? Kan det i så fall påverka gången?

The Dude
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har ett liknande problem på min och jag har inte lyckats lokalisera problemet..
Små misständningar,ryckningar emellanåt vid låga varv(faktiskt blivit mindre kännbara nu på slutet).
Jag kanske har vant mig :)

Har kollat en del prylar som jag trodde hade samband med detta problem.
T.ex. luftmängdsmätaren,tändkablarna mm.Servad på alla tänkbara vis=väldigt noga.

Men jag börjar tro nu att det kan vara kamkedjan som har börjat bli lite sliten nu(efter dryga 33000mil)och därigenom ger givaren vid svänghjulet fel tändningsinfo till motronic boxen vilket alstrar dessa små ryckningar vid låga varv..(dock har inte jag något rasslande ljud än).
Vet inte om det ska påverka så mycket,men det här är vad jag börjar misstänka iaf.

Kanske någon här på forumet kan hjälpa oss med mera info om denna problematik...

Mvh Janne.
Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Ok. e din chippad?
Min har bara gått 14700 mil...så din kamkedja har i så fall hållt bättre, såvida den inte är bytt tidigare?
Jag har pratat med en gammal BMW mekaniker, han sa att de har nästan aldrig bytt kamkedjor på dessa bilar, det är mycket ovanligt att man behöver byta dessa. Men han sa också att han inte visste om det gällde chippade bilar.

Luftmängdsmätaren har jag oxå gjort ren, lämnade in bilen på verkstad. Han sänkte oxå co-halten på bilen som låg alldels för högt, men jag har inte sagt till han att bilen e chippad, tror jag...? Det kanske spelar roll för co-halten?

The Dude
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nej,min är inte chippad.
Kamaxelkedjan är aldrig bytt på min vagn,däremot är toppen renoverad inkl. kambyte vid 22500mil ca..
Bilen har rullat 33500mil nu.

Mvh Janne.
be
250
benny
535im-86
hej! samma här. Min har gått 16000 lugna mil köpte bilen av en pensionär 1ägare orginalskick. Har precis gjort stora servicen för ngr mån sedan + byte rotor o lock dock ej kablar + rengörning av tomgångsventil för att den dog på tomgång. den va sotig! mina ryckningar följer me hela registret. tror jag! De e svårare att märka vid lite högre varv. jag har inbillat mej att det kan va puls-givaren som spökar eller luftmängdmätaren (ev.kablarna)känns även när man kör jämn gas skit tråkigt.skulle bli jätte glad om vi lyckades lösa detta.kamkedjan tror inte jag på

mvh benny
Hej, Har ni glömt kanske byta tändstift?? jag hade samma problem, bilen ryckte vid låga varv men det märktes mer när jag växlade till 3 o började acelererar. jag kollade på allt och till sist kom jag på att tändstift var dåliga och efter bytte bilen går jämt och fint.
Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Stiften e kollade, såg lite oljiga ut, men inte farligt. Sjävla den där längst ner som man skruvar ner i hålet (vad den nu heter :-) såg dock torr o fin ut.
Men jag ska byta stift oxå i samband med ett kabelbyte. Jag var hos en bilelektriker och han föredrog faktiskt NGK stift. Han påstod att de var bäst. Nån som vet om de är det till BMW?

The Dude
523i_96
Jag bytte mina Borsch- stift med fyra elektroder mot vanliga NGK- stift enligt tabell. Jag märkte ingen skillnad efter bytet. Detta var till en 535- 86.

Jag råder dig alltså till att köpa NGK- stift eftersom de är prisvärdast. Pengarna du sparar kan du säkert använda till något roligare än att få tre elektroder extra som du ändå inte ser.

MVH: Magnus
Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Elektroder heter det ja.... :-)
Ja, testar kanske NGK.

The Dude
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo hej igen :)

Jag kör med 4-elektrodsstift(Bosch),och tycker att främsta fördelen med dessa är att man kan köra länge med dem.(gnistan s.a.s. nöter på en sidoelektrod i taget).

Gnistan tar ju lättaste vägen och börjar med en och hoppar över/alternerar till nästa när den första är för sliten.Gnistan får flera "valmöjligheter"m.a.o. med fler sidoelektroder...
Så är det TÄNKT att fungera iaf enl. tillverkaren :)

Jag kör 2000mil mellan bytena(passar då på oxå att justera ventilerna).Stiften är då fortfarande fräscha enligt vad jag kan se..

Jag körde på NGK stift(en sidoelektrod) förut och hade inga problem med dem annat än att vid dryga 1000mil var det dags att byta dem.
Elektrodavståndet var då ibland närmare 0,9 mot 0,7 när dem var nya.

Mvh Janne.

Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Det där att justera ventilerna verkar vara populärt att göra på BMW. Ska man verkligen behöva justera de så ofta?

The Dude
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

På vissa av de äldre BMW vagnarna bör man kontrollera ventilerna var 2000:de mil(enl mig) för att slippa obehagliga motorproblem(läs brända ventiler eller ökat slitage ber. på vad spelet är,för tajt el. för stort).

Även missljud blir det om då främst ventilspelet är lite stort...

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Till min motor(M30) skall ventilspelet vara 0,30(kall motor) men jag brukar justera det till 0,25 för att "få bort" lite tickande...

Man kan få problem med det om motorn får arbeta hårt.
Risken finns då att någon ventil blir bränd så det rekommenderar jag INTE någon annan att göra.(ville få det skrivet bara :)

Mvh Janne.
Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Men dessa motorer ska väl "ticka"?

The Dude
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja.. men jag hade lite problem med missljud när motorn var varm,justerade ned spelet efter det o då blev det "tyst".
Dvs tickandet var kvar men det blev betydligt mindre(normalt).

Mvh Janne.
redbull
prova med åå byta chip min är chippad och den missar lite när man ligger och pendlar mellan 1000-2000rpm
det blir visst så när man chippar dom...
obs. med orig chip går min rent och fint

you are in my mirror
Hej.
Min 86a (ej chippad) misständer ungefär vid samma vartal som era.
Började kolla upp felet och hittade då att bilen läker(läcker?) både från tanken vid pumpen och från röret ur pumpen. Antagligen så får inte min motor tillräckligt med soppa och/eller så har vatten trängt ner i tanken.
Har ej försökt att laga detta fel eftersom jag köpte en till e28. Så jag vet ej om ett byte av tank/pump skulle löst problemet, men det är värt att kolla upp.
Pumpen hittar ni på höger sida bagageutrymmet lyft på mattan så ser ni en svart plåtplatta, skruva ur skruvarna och lyft på plåtplattan så ser ni pumpen. Starta bilen och kolla om det finns läckor.
Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Om jag bara hade orginalchippet! :-(
Någon som vet vad det kostar att inhandla ett sådant till 535-87?

The Dude
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
du kan hitta kompletta beg boxar för ungefär 500-1000kr

E28 M535i TwinTurbo

Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Hej, min M535i -85 rycker lite smått ibland den med. Men bara på låga varv, och bara ibland. Och min bil är helt original. Nyrenoverad topp, ny kamkedja, nya stift, nytt luftfilter, fördelarlock, rotor, olja + filter. Allt är bytt och borde därmed vara bra. Men den vil rycka till lite ibland i alla fall.

MVH Morgan.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Bensinpumpen kanske är sliten?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.