|
|
|
|---|---|
|
Tänkte se om det finns någon som har några erfarenheter av E38 med företrädesvis M73 motorn när milen har passerat 30000 mil. Är det en uthållig konstruktion under förutsättning att service har skötts på rätt sett? Det jag är nyfiken på är alltså hur dom brukar bli när typ 30000 mil passerats? / Johan | |
|
Att servicarna är gjorda säger inte så mycket. Vad de har har de gjort/bytt på servicarna säger desto mer. En bil kan ha gått 20 000 mil med full servicebok men ändå vara helt slut. Alla bärarmar i fram- och bakvagn bör vara utbytta innan 30 000 mil. Ett antal bromsskivor, stötdämpare och kanske någon kylare. Låter kanske mycket men funderar man en stund så är det trots allt bara slitdelar som normalt får bytas efter ett tag. Är allt det där utbytt tror jag nog att du kan känna dig trygg och kommer ha mycket glädje av din E38 i många mil till. Har bilen en massa krimskrams och knepiga fälgar som inte är original så bör man också dra öronen åt sig eftersom risken då ökar att viktiga detaljer som bytts ut heller inte är original. Inte originaldelar = bekymmer. Hade tidigare en E34 med en bit över 30 000 mil på mätaren. Har provkört bilar som gått 10 000 mil (med en prislapp på flera hundratusen) och som förhållandevis varit i ett bedrövligt skick. Ett tips: Lär dig hur du ser tecken på om en bil verkligen gått de milen som ägaren påstår. Det dräller dessvärre av bilar med skruvade mätare. Jag tänker på pedaler, ratt, säten, strålkastarsköldar och ljusmodulen (sök på forumet, finns massor om det). Köp hellre en bil med garanterade 30 000 mil på mätaren än en med tveksamma 18 000 mil. Motorerna brukar det inte vara något större bekymmer med. Men, sök på forumet om växellådorna och oljepumpsbultarna (för informationens skull). Sammanfattningsvis. Hittar du en E38 med 30 000 mil på mätaren, i originalskick, med alla nycklar, dokumenterade mil, servicar samt att ägaren kan visa vad som bytts ut och om bilen i övrigt ger ett gott helhetsintryck så är det nog köpläge. Uppskattar du kvalitet, komfort och ingenjörskonst -köp en E38! :-) Lycka till! /Mikael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.