AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.512

El-fel e39, någon som vet?

Bo
25
Bokki
530d Turing -02
Hej har el-fel i min 530d turing -02.. ac/nivåreglering/sätesvärmare/rengnsensor, allt försvann samtidigt, och i displayen står de selflevel susp inac.. Har varit in med bmw,s dator och bosch men dom hittar inge felkoder eller dyligt.. Är de någon som vet vad felet kan vara? styrs alla dessa funktioner av en och samma styrenhet? och vars sitter den i så fall?

Mvh Johan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Hm det är inte lätt att knyta ihop dessa funktioner schemamässigt, har hållt på en stund och rotat runt i schemat utan att hitta någon riktigt bra gemensam punkt. Alla säkringar är hela ? Kan ju vara en gemensam jordningspunkt också , men var vette sjutton

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
Kan inte BMW:s personal göra någon manuell felsökning nuförtiden , eller är det bara datan som ska tala om vad det är för fel? Datan har ju ha sina begränsningar, och det är där yrkeskunnigheten ska komma in tycker man...

ma
111
martin22sthlm
730 e32 1989
har du provat att ladda batteriet eller ev. byta detsamma?

mvh

M
p9
95
p950nlu
540iA Touring -01
Porsche 928S4 -89
Ford Mustang Fastback 1966
Nej, det enda BMW's servicepersonal kan göra är att läsa felkoder och byta det som datorn säger...
Som tur är så har datorn rätt ofta men inte alltid.
BMW Solna, om datorn t.ex säger att det är lite spolarvätska i bilen, och jag säger att bilen går skit så häller de i spolarvätska, nollar felkoden och säger att bilen är klar....
Nu är det inte helt sant men min erfarenher är det: "Vi byter det som DIS larmar på"
Det finns knappt riktiga bilmekaniker längre, bara reservdelsutbytare
Ma
66
Magnusa
530d Touring-02 535d Touring-07 *SÅLD*
MB C63 AMG Touring-08 (sorry)
Hejsan, min kompanjon har en X5 4,4-05 och fick en likadan felkod/displaymeddelande.
Ac, regnsensor, fungerade sporadiskt i samband med detta.
Det visade sig vara en kortslutning i en sensor till nivåregleringen som spökade.
Vet inte alls om detta kan gälla på E39:an, men felen var så likartade att jag var tvungen att nämna det.

MVH

Magnus
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Se där ja nu fick du ett tips, är inte nog nån större skillnad på systemen.
Men med det diagnosprogram jag kör med så kan man se vilken nivå som givarna visar och även köra nivåreglering direkt från laptopen och det kan man garanterat se och göra med BMWs diagnsoprogram också.
Är det kortis på en givare så borde det synas vid livedatakörning av systemet tycker jag.
Har nog varit lägre utbildad personal som försökt att felsöka kanske som inte behärskar alla menyer i programmet.
Kortslutning av givare har vid några tillfällen gett helt osannolika fel på E39 som är omöjligt att få ihop schemamässigt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Bo
25
Bokki
530d Turing -02
Har mätt upp alla säkringar i hela bilen så de är inte felet, har också kollat en snabbis på jord och plus anslutningarna under höger golv matta men dom verkar också ok! och batteriet är ok!
De kan hända att dom inte behärskade att göra en fullständig felsökning via datorn på den här verkstaden...
Ska testa och kolla givarna till nivåregleringen tack för tipset de är de bästa jag har för tillfället!! :) Måste man radera felkoden för att allt ska börja fungera igen om de visar sig vara givarna? tänkte om den ligger och spärrar funktionerna?

Mvh Johan.

Bokki
Det är inte så att du motortvättat bilen precis innan det hände?
Bo
25
Bokki
530d Turing -02
Nej de hadde jag inte gjort. Har inte hunnit kolla upp nivå givarna ännu men hoppas att de är dom som är felet:) annars vette gudarna vars man ska börja söka..
Bo
25
Bokki
530d Turing -02
Någon som vet vad värderna/hur man mäter upp nivågivarna??

Mvh johan.
Bo
25
Bokki
530d Turing -02
Någon som vet om nivågivarna går att mäta upp? och vars styrdonet sitter?

Mvh johan.

Bokki
Ma
66
Magnusa
530d Touring-02 535d Touring-07 *SÅLD*
MB C63 AMG Touring-08 (sorry)
Tyvärr så vet jag inte hur detta gjordes, eller var styrdonet sitter heller :(
Det gjordes på en BMW-verkstad i Holland när de var på semester förra sommaren.
Hoppas det löser sig Johan.

Trevlig helg!

/Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.