AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.137

Frågor om tjänstebil och rabatt.

Visa användare
8.664
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
En bekant till mig funderar på att skaffa tjänstebil i samband vid byte av jobb och har då kollat lite på en 325dT med comfortpaket, tyg/läder, dragkrok, xenon, sportstolar och hifi-paket.

Han hade fått information att hans nya jobb hade 11% rabatt men vid diskussion med säljaren så gällde den rabatten endast på lös utrustning och bil men inte på paketen. Han hävdade att paketen redan var rabatterade så därför fick man ingen ytterligare där.

Jag undrar då om detta är vanligt eller om rabatten brukar gälla på allt?

Tror ni även att en handlare kan ge mer rabatt än andra trots att företaget redan hade ett generellt avtal med BMW?

Mvh Johan
an
19
anderna
320i Touring, 2009
HEj!

Jag har precis beställt en tjänstebil, och 11% gäller här med. Det är det som är företagsrabatten. De 11% gäller bara bilens grundpris. Sen är det upp till företaget att förhandla om man vill ha det billigare.
På företaget där jag jobbar har vi ett fast ramavtal på 12% hos alla större bilhandlare, dvs dealen är densamma. Och den gäller på bilens grundpris och lös utrustning, dvs ej paketen.

BMW kör ju annars kampanjer för företag (Business edition) på vissa modeller som 318/320d och 520d där komfort- och advantagepaketet ingår. Men då får man klara sig utan sportstolar, tyg/läder, xenonljus, hifi etc och hålla tillgodo med en mindre motor.

Ett sätt att komma runt det är ju att verkligen kolla upp vad man kan klara sig utan i tex komfortpaketet. Det är inte så väldigt många tusenlappar man tjänar på att välja paketet framför de lösa delarna.
Visa användare
8.664
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Eftersom han inte ville ha sportchassi så behövde han inte ta Dynamic för att få xenon och sportstolar så det handlar ju egentligen bara om comfort-paketet och man kanske får göra som du föreslog Kristoffer att man tar lösgrejer och skippar nån grej man inte tycker känns så nödvändig.

PDC kanske han kan klara sig utan, han har ju lyckats backa med bra resultat hittils!

Men kan man förhandla till sig bättre priser om man går till några olika handlare?

Mvh Johan
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Har själv 12% i ramavtalet och som sagt gäller det bara grundpris och lösa prylar. Att ringa runt till olika handlare kan funka men när jag gjorde det handlade om enstaka tusenlappar upp och ner, dvs inget som är värt att åka runt halva sverige för.

//Lövet
Det var nog lättare för ett par år sedan att spela ut olika BMW handlare mot varandra för att p.s.s pressa ned priset på en ny bil. Numera är det för oss konsumenter dessvärre bara några enstaka kedjor som säljer BMW. Detta gör att på nya bilar blir ofta priserna detsamma.

T ex i Skåne finns det 5st olika BMW handlare men vad jag förstått ligger åtminstone 3st under samma paraply. I Stockholmsområdet är situationen liknande där väl bara Borgs Bil i Vällingby numera är "fristående" BMW handlare?
Fu
50
Fundurose
G310R -19
X3 -17
ER6-N -15
Mondeo -12
R1200GS -11
Golf Multi -08
K1200GT -06
Mondeo -05
Sitter och jämför priserna på nya BMW 3-serien och deras paket.

Är det nån som redan vet priserna på Business versionerna? Hittar bara 2007M10 versionen än så länge för Business, övriga prislistor är uppdaterade 2008M09 på BMWs hemsida.

325i -93, K1200GT -06
Fu
50
Fundurose
G310R -19
X3 -17
ER6-N -15
Mondeo -12
R1200GS -11
Golf Multi -08
K1200GT -06
Mondeo -05
Sitter och jämför priserna på nya BMW 3-serien och deras paket.

Är det nån som redan vet priserna på Business versionerna? Hittar bara 2007M10 versionen än så länge för Business, övriga prislistor är uppdaterade 2008M09 på BMWs hemsida.

325i -93, K1200GT -06
Fr
73
Fredrick_B
2009 M3 E93
Såld
Funderar nu framtida objekt.
Bilcentralen i segeltorp och nacka är också fristående.
Dessutom den största fristående handlaren i Sverige.

Har beställt en 335DT Facelift där, lev v.44.
Hade också ett ramavtal i botten, gäller doch ej på paketen.

Mvh

/Fredrick

Fredrick
BMW 335D Beställd.Lev V.44
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Märkligt, jag kollade på en 3-serie som tjänstebil och då gällde ramavtalsrabatten på allt inklusive paketen.

Nu vet jag inte hur det går till hos BMW-handlarna. Men hos Audi var det lögn i h-lvete att få någon rabatt utöver ramavtalet. Tydligen är handlarna tvingade uppifrån att hålla sig till ramavtalen.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Jag vet att det går att förhandla sig till mer rabatt hos AUDI handlare utöver ramavtalet, det handlar till syvene och sist om ens egen förhandlingsförmåga samt hur pass villig säljaren är att sälja bilar :)

Mvh/ Niclas
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Det gick inte alls när jag provade förra året. Inte ens en kollega med mycket bra kontakter hos en mindre handlare lyckades få en spänn utöver ramavtalet.

En bekant hade samma problem med Volvo. Samma pris överallt och då gällde det ändå fyra bilar på ett bräde. Tidigare handlade han hos en mindre handlare i Småland och fick alltid bra pris där. Men nu blev det samma pris överallt.

/Johan

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

I nyheterna i går så rapporterades det att nybilsförsäljningen vikt rejält neråt så chanserna till att lyckas förhandla sig till ytterligare några kronors rabatt har i alla fall inte minskat...

___
//Ulf
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
I en del fall är det nog press från generalagenternas sida att inte lämna några extra rabatter utöver ramavtalet. Och som liten handlare vågar du kanske inte trotsa övermakten.

Jag vet att mindre märkeshandlare har sålt nya bilar i princip utan vinst för att få upp volymen och få bättre rabatter hos generalagenten.

/Johan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.