|
|
|
|---|---|
|
Kylfläkten på min E39 låter som en hötork. Varvtalet på kylfläkten följer motorvarvtalet. Jag smorde upp navet till vikoskopplingen. Detta hjälpte några mil sedan kom oljudet tillbaka. Vad är det som har hänt? När motorn står still så är det en visströghet att dra runt fläkten åt ena hållet åt andra hållet känns det som den hakar upp sig i på vissa punkter bland (kärvar ordentligt) Temperaturen är konstant på kylvattnet. Däremot så visar yttertemperaturmätaren uppemot 28-30 grader när det är 20 ute. Jag antar att det är därför att den stora luftmassa som nu kylfläkten drar runt i motorrummet går vidare ner i hjulhuset och där tempsensorn sitter. Några tips hur det är möjligt att få fläkten att den att gå lätt igen eller är det byte av viskoskopling som som gäller? Är det svårt att komma åt att byta själv? Något tips skulle vara tacksamt. | |
|
Det är nog byte som gäller. Det är inte så svårt. Jag gjorde ett verktyg av ett plattjärn med två hål i att trä över två av remskivans bultskallar (M6) som mothåll när man lossar 32 mm muttern till viskokopplingen. Men det kan gå med ett klubbslag på en fast nyckel också. Den är vänstergängad så slå inte åt fel håll bara. Sedan tar du bort övre halvan av plastkåpan runt fläkten. Pilla ur plastnitarna i centrum av plastclipsen så är det bara att plocka ur dom. Man lyfter sedan fläkten och kåpan ihop. Varva inte motorn onödigt mycket innan du bytt. Det händer att fläktvingen exploderar av centrifugalkraften då den inte tål för högt varvtal och då kan det bli onödiga bulor i huven samt andra tråkigheter. |
|
|
Tappade lusten att göra jobbet själv och lämnade in bilen Jag kom nyss från verkstaden och bilen går tyst som en klocka igen. Det var viskoskopplingen till kylfläkten som hade packat in och skapade obalans och därav vibrationerna från motorn. Pris 2100- Arbetet gjort av JM Bil i Mölndal. Verkar vara en bra verkstad. Tydligen kan detta inträffa efter ca 15000 mil så jag har haft tur som kunnat köra 32100 mil. Snart är den till salu. |
|
| Min gav upp runt 12´ mil. Priset var nog ok. Bara kopplingen kostar runt 1000-lappen på de billigare firmorna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.