AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.257

Ska jag köpa polarens 525:a?

Har en kompis som funderar på att byta upp sig till en 523 Touring -06 och är lite sugen på att köpa hans 525:a isf.

Han har blivit erbjuden 117k för den i inbyte så det är väll ungefär dom pengarna det rör sig om isf.

Bilen är som sagt en -02 och den har rullat ganska precis 8000mil. Automatlåda, skinnklädsel, multifunktionsratt, farthållare och dragkrok har den, men i övrigt är den nog ganska sparsamt utrustad. Inget M-paket och inga sportstolar te x.

Fördelen med att köpa denna bilen skulle vara att jag vet att den är GRYMT väl omhändertagen. Polaren och hans tjej har verkligen tagit hand om den på bästa sätt. Givetvis fullservad hos BMW och har nog aldrig varit över 150 km/h i deras ägo.

Jag vet även att dom var väldigt noga när dom köpte denna bilen, dom letade länge innan dom hittade en som hade det skick som dom efterfrågade. Bilen är som ny invändigt och har bara haft en tidigare ägare om jag inte kommer ihåg helt fel...

Men frågan är om jag och sambon ska köpa deras bil eller om man kan hitta någon som är mer välutrustad för samma pengar eller t o m billigare? Ser man till blocketpriserna så är ju runt 120k ett bra pris för deras bil, men har fått intrycket av att det finns väldigt många sånna här bilar till salu och det kanske finns stor prutmån på dom?

Har dessutom gått och sneglat på 530 Touring och ska väll inte sticka under stol med att dom extra 40 hästarna inte skulle vara helt fel... Har sett en fullutrustad svensksåld 530 för 119k. Men å andra sidan vet jag ju hur pass välskött polarns 525:a är.... Ni förstår mitt dilemma ;)

Hur hade du gjort och varför?
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Tjena, och välkommen hit!

Jag hade inte köpt polarens bil med den enkla anledningen att det hade varit för tråkigt att köpa en "vanlig" bil av en polare som man har sett, kört och åkt i en massa gånger innan. Ska kännas "nytt" och spännande. Annat om det är en ovanlig bil, typ 02-turbo eller nåt, men en E39 som hänger i varje träd, nej.
Leta efter någon annan bil.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Det är svårt attidag hitta en E39 i fint skick och med riktiga mil på mätaren.
Även 03:orna bara är 5år så känns många slitna och allitd är det något skumt med dom eller ägaren också.

Om den är så fin som du beskriver så tycker jag du ska köpa den.
Det är värt att betala lite mer för en bil i fint skick. Du gör ju ett kap
gämfört med att köpa en ny bil.
Har bara åkt i den här bilen 2-3ggr och varit sugen på den ända sedan jag åkte i den första gången. Grymt fin som sagt...

Har kollat lite på Saab 9-5 Aero också, men problemen med oil sludge gör att det känns osäkert att köpa en sådan.
Jag hade inte köpt den, av den enkla anledningen att jag inte vill göra affärer med familj eller kompisar för att inte riskera strul i dessa relationer.
Jag hade heller inte köpt den, av samma skäl som Micke, har lärt mig den hårda vägen hur tokigt det kan gå om man gör affärer med vänner, det kan bli så att man en dag blir f.d vänner, så har det gått för mig en gång iallafall. Givetvis så kan man ju göra undantag men då det handlar om bilar, då ska man vara extra försiktig tycker jag.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Glöm saab aero. Det är en riktigt dålig bil, varken körglädje eller kvalitet.
Ej att gämföra med E39 !
Visa användare
44
BOLLE69
BMW 528iA-1996
Saab 9-5 har väl inte haft problem from 2005 med oilsludge det var mellan årsmodellerna 1998-2004 ,men alla har ju inte haft problem med sina 9-5-or.

Hmmm, får kolla efter andra objekt då :)
Gemini__
Svårt att hitta bilar i bra skick och känd historik, tycker absolut du ska ta dig en funderare på denna vagn.

Lycka till i vilket fall som helst.

Mvh:
Thomas
Klart du ska köpa den! Sönder går alla bilar men å andra sidan är det en så pass ny bil så några större haverier bör ju inte ske så att ni skulle bli ovänner.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.