AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.093

Ingår inte glasluckan i garantin på E39?

Ni
5
Nigel Mansell
525I Touring -03
Hej!

Är nybliven BMW-ägare och mycket entusiastisk över "investeringen". Köpte en E39 Touring -03 för ett par dagar sedan och har i helgen fingranskat exemplaret. Det mesta är i sin ordning men det är ett par saker som behöver åtgärdas.
Men det framför allt en sak som är lite mysko. Enligt förra ägaren så garantibyttes både huv och baklucka i våras och båda är superfina med ett undantag. Det är nämligen rost i underkanten av glasluckan på bakluckan. Rosten ser gammal ut och min slutledningsförmåga säger att glasluckan är gammal medan själva bakluckan är ny. Hur kommer detta sig? Hör de inte ihop?
Kan någon vänlig samt kunnig själ räta ut mitt frågetecken?

Tack på förhand.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Min erfarenhet av bakluckebyte på rostskyddsgarantin är att dom enbart byter själva luckan och sedan flyttar över allt annat (typ glaslucka, torkare, inredning, baklampor, mm) från den gamla luckan.

När det gäller rost på glasluckan så är jag osäker på om detta ingår i garantin. Vet att de svarta plåtbitar som sitter på B- och C-stolpen (de kallas bländare) som brukar få rostbubblor i nederkant inte ingår i garantin.

___
//Ulf
Ni
5
Nigel Mansell
525I Touring -03
Tack! Dåliga nyheter för mig med andra ord. Ska kolla med BMW imorrn och se vad de säger. Om de nu har en sådan omfattande goodwillgaranti så borde även fönsterluckan omfattas. Men det är å andra sidan bara min åsikt. Hur som helst. Tack för snabbt svar!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Min baklucka byttes, men glasluckan blästrades och lackades. Med mindre bra resultat då det fanns rost under rutan högst upp på ena sidan och den togs inte ur.
Visa användare
211
Boulejohan
316i -93
540 IAT -02 med M-paket
Tjenare!

Jag fick luckramen bytt på garantin, däremot behåller de den gamla rutan!

Blev kanonfint!

MVH

JIK
johan: är inte den limmad mot ramen?? går den verkligen att byta utan att spräcka rutan??

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Jo
99
Jonas_E30
320d T -10
Magnus: Ja man skær ut limmade bakrutor och bakre sidorutor med en kniv eller en vass tråd, och sedan limmar man i gamla rutan på nylackade luckan/skærmen.
Visst finns møjligheten att rutan spricker om den sitter før tajt mot plåten, och då stoppar man i en ny ruta, men det ær vældigt sællan dom spricker!
Hade fått för mig att limmade rutor var "engångs"

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ni
5
Nigel Mansell
525I Touring -03
Tack för delade erfarenheter! Jag har inte hört av BMW idag men ska ligga på dem imorrn igen. Återkommer i frågan.
Ni
5
Nigel Mansell
525I Touring -03
Svaret är ja. De fixar utan krusiduller. De byter inte ut rutan utan bara ramen. Värt att notera är att de inte ens kollade rosten. Ganska lång väntetid (ca två mån i Stockholm) men det spelar ingen större roll för min del.

/NM
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.