|
|
|
|---|---|
| Köppte en BMW 750 igår. jätte bra. gick suveräns i 30 mil. men sen kom allt på en gång. topppackningen blåste vilket resulterade i för högt kylvätske tryck så en kylcellskanal small som en ballong. det e ju bara att bita i det sura äpplet o fixa det hela. därför undrar jag om någon har beskrivningar på hur man byter topplockspackningar åtdragningsmoment m.m. Jag kan ingenting om BMW sen tidigare. Som sagt igår var första gången jag ens körde en. jag vet ingenting. måste man lyfta ur motor för att komma åt topparna direkt? Hur nollställer man motorn för kammarna? finns det någon verkstadshandbok att köpa? tips och råd uppskattas | |
|
Det går att lyfta topparna med motorn i men det är trångt som f.n. Vad jag minns hade Paap Reader en tråd här om detta för några år sedan. Använd sök inlägg i forumsmenyn. Rephandbok finns i form av denna bibel: Länk mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Länk Länk Länk mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Välkommen till forumet! Är du säker på att packningen gick, det kan ju ha varit läck i systemet som givit vattenbrist och därmed varmgång. Hur visade tempmätaren innan allt hände? Här är lite att läsa. Almän mekinfo om E32: Länk Länkar till motorinfo: Länk Bentleymanualen kan ibland hittas inscannad på nätet. /Mats J |
|
| jag jobbar som lastbilsmeck. menar inte att jag är den oövervinnliga skruvare. nej jag har fyllt vatten 4-5 gånger men den trycker bara ur vattnet. vattentempen har legat på normal temp. jag har ej gjort manuell tempmätning, hur mycket man kan lita på orginal tempmätare vet jag ej. | |
|
Du får väl ta ur stiften och kolla om något är rentvättat... Annars skall man väl kunna mäta CO i kylarvätskan för att vara helt säker på att det är skjuten toppackning. /Mats J |
|
| jo jo. men skjuter den ut kylvatten som en grövre trädgårds fontän så är det ett ganska säkert tecken oxå. då behöver man inte springa med lackmuspapper eller dyligt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.