|
|
|
|---|---|
|
Var med om en rätt skumm grejj nyss. Stod med motorn på tomgng och skulle kolla hur lockets insida såg ut? Vips loss med påfyllningslocket och döm av min förvånning när bilen får motorstopp... Har nyss bytt motorn och den gamla gav aldrig detta fenomen----? nån som vet vad det betyder.... | |
|
Det beror på vilken motor du gjorde det på, men på äldre BMW motorer betyder det att du har en fungerande vevhusventilation samt friska ventiltätningar. Nyare motorer ska klara att man lyfter på locket under gång, tomgången ska påverkas negativt men motorn ska inte dö. I vilket fall som helst är det ett positivt tecken att motorn reagerar på det, hade motorn varit helt opåverkad så hade du haft anledning att bli misstänksam. __ Min bil: Länk |
|
| det är en -96 m52b28 | |
|
En M52TU kan du ta loss locket på utan att motorn dör men den ska reagera på det ändå. Tidigare M52 motorer, dvs de utan dubbelvanos har en annan utformning på vevhusventilationen och det är mycket möjligt att den är känsligare för tryckförändringar i vevhuset. Det är i alla fall inget du behöver oroa dig för, det är nämligen meningen att det ska vara ett konstant undertryck i vevhuset under drift, när du öppnar locket, sker en tryckutjämning (motorn suger in luft via locket) och det är just det som motorn reagerar på. Oftast innebär det att motorns går lite ojämnt, men den kan även dö. Det är alltså ingen fara. __ Min bil: Länk |
|
|
så det är med andra ord inget fel med att bilen pofar till och stannar??? känns pånågot vis som att det borde vara något galet med vevhusventilationen.. Även om det du säger verkar helt logiskt känns det som att jag kanske missat något när jag monterat dit motorn. Eftersom jag aldrig rörde insuget på den begagnademotorn, så kom jag ju aldrig åt att kolla. Men om jag blåser i slangen som fäster uppe vid vanozenheten så orkar jag blåsa luft genom den och då bör det väl inte vara stock i vevhusventilationen iallafall. Sen angpående äldre m52 motorer jag hade ju en som var från 97 tidigare och denna är från 96. 97-an hade inga problem med ett sånt här stort undertryck, den gick fint att öppna medans man körde motorn. Men det är klart, motor går ju som en klocka, låter skitfint, så det kanske bara är att tuta och köra och låta bli att fylla olja när man har bilen igång :) Sen |
|
|
Om vevhusventen är igensatt eller fungerar dåligt så kommer motorn att koksa ihop direkt. Det märker du ganska snabbt i så fall. __ Min bil: Länk |
|
|
Nu är problemet helt borta efter ca 1 timmes körning med bilen testade jag igenoch nu är det som vanligt med en liten tomgångs sänkning :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.