AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.212

Mikrofon i E46 compact. Pinout?

Jag håller på med en bildator, och som del i det projektet vill jag ha mikrofonen vid backspegeln inkopplad till datorn. Som "voice control" men också när jag ringer med telefonen.

Jag köpte därför en uppgraderad mic enligt bimmer forum 84 31 - 6 93 87 62.

Hur kommer det sig att den kostar 500:- + ? Jo den innhåller en förstärkare:
Länk
Länk

När jag ska koppla in den upptäcker jag att min telefonförberedda bil inte har en mikrofon sedan tidigare! Och följdaktligen ingen kabel heller!!!

Jag behöver hjälp. Jag antar att pinouten är gnd, vcc och analog_out. Men vilka pinnar och vilken spänning ska förstärkaren ha?

Tack för all hjälp

Mulle
Jag hittade ett schema Länk

Det ser ut som att den tredje anslutningen är skärm, men vad får elektroniken sin matning ifrån då?

Mulle
Matningen överlagras på samma tråd som signalen (fantommatning). 2-ledare på aktiva mikrofoner är inte helt ovanligt.
Ok, tack Folke. Det verkar som att du har rätt.

På Bimmerboard fick jag tipset att lägga på 5-10V i serie med 1k motstånd.
Jag ska prova lite försiktigt och försöka rita upp ett schema på mic'en. Jag såg en tantal konding på 6,3V så den ska jag hålla särskild koll på...

Mulle
Schema:
Länk

Mulle
Schemat kan säkert stämma, dock lite skum symbol för micelementet R3... Ritat i Eagle? Du kan lägga motstånd enligt förslag på signalkabeln, och sedan ta ut signalen via en konding 0,5-1uF.

FP
Jo, jag drog till med något bara :-)

Tänkte slippa kondingen då jag tror det borde finnas på ingången till PC'n--

Ska bli kul att prova i bilen!

Mulle
Jepp, kan finnas kondensator på ingången på PC:n, men den kan ev vara polariserad med plus på fel sida... Inte bra om den blir felpolariserad, och det kan ev. även ligga en resistor mot jord på datorns ingång. Man bör alltid ha en kondensator (opolariserad) i dessa sammanhang.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.