|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| för mig är m-paket ett måste om e39 ska se vettig ut. och isåfall får man gå upp i pris men du kanske gillar den utan? gubbig enligt mig. m-paketet är att föredra på e36 också men de funkar utan också. dock har jag svårt för just coupén utan m-paket men e36 touring kanske? | |
|
Liten, lagom och med sexa...e36 323ti (compact) kul, hyffsat snabb och minsta bmw´n från dom åren. Hittar du en bil med ac och utan lucka så är den desutom lättsåld den dagen du ska göra av med den. (börjar bli väldigt popis bland banträffs åkare) |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
E39 som gubb-bil var väl att ta i..Varför inte en E39 med 17" m-fälgar.. gör det mesta för utseendet. Hade en standard (gula blinkers osv) 523i 99 med lilla m-paketet och 17" m hjul efter fälgbytet så blev det en helt annan bil :) Före bytet såg den ganska tråkig ut men med 17 tummarna så blev den helrätt. Kände aldrig att jag behövde lägga ner en förmögenhet för att få en med stora m-paketet det är ju precis samma bilar. Hade hellre lagt till pengar och fått en 540 som har en väldigt trevlig maskin ;) Tror absolut inte en compact är något att satsa på då väldigt många tycker att de är hemskt fula och opraktiska.. som någon skrev om baksätet i E36 knappt plats för golfklubborna hehe Instämmer helt om den tråkigare känslan som är i E36.. |
| En E39 behöver inte alls bli gubbig. Ofta räcker det med ett par fälgar som lyfter utseendet rejält. E39 med M-paket är sällsynta före 2001 och att hitta en sådan för max 50kkr blir svårt. | |
| att den ser gubbig ut utan m-paket är ju min åsikt men jag står fast vid den även om det är klart att det ser bättre ut med m-fälgar och vita blinkers och jag har noterat att det är ovanligt med m-paket på de tidiga 5-seriebilarna ( varför? ) och som jag också nämnde så får man gå upp i pris. däremot är ju inte e36 med m-paket vanligare och inte lika blodigt dyra. dessutom tycker jag de ser bättre ut utan. e36 compact äger jag själv ( utan m-paket ) tänkte att den inte var värd att nämna iochmed golfklubborna. | |
| Varför skulle nån vilja köpa en E36 istället för en E39 i dagens läge? En äldre, omodernare bil som är dyrare i inköp och i ägandekostnader för de flesta. | |
|
bag: att M-paket inte fanns innan årsmodell 00 beror helt enkelt på att M5:an inte lanserades förrän 98/99. Därefter gick det att få till 523/528 sedanerna. M-sport II paketet kom först efter faceliften och blev inte vanligt förrän i slutet av livcykeln dvs 2002/2003. Det berodde på att E39 började bli gammal och dels hade BMW Motorsport något 30års jubileum så många av 3- och 5-serien som togs in och såldes i Sverige med M-paketen för ett reducerat prispåslag på ca 20kkr (35kkr listpris). Det var väl samma sak med E60 där inte heller M-paket fanns att köpa förrän efter något/några år. |
|
|
En så ny e38 som möjligt ger mest BMW för pengarna anser jag, |
|
| gjorde en snabbkoll på blocket. finns -04:or med m-paket iallafall. så de introducerade det mycket snabbare på e60. | |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Varför lägga 85000:- på en 00a 523 m-sport när man kan köpa en vanlig 523 99-00 för halva priset?? För 85 hade jag isf satsat på en facliftad 525/530 01 eller nyare i kalasskick :) |
| så mycket behöver du ju inte lägga eller? runt 70 000:- finns de ju ute för. men det är klart att det inte är prisvärt. ofta prisbilden ser ut så när m-paketet är ovanligt. sen beror det ju på tycke och smak vissa modeller ser t.o.m bättre ut utan m-paket. | |
|
det var väl 50 000kr som gällde? =) Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm.. |
|
|
simon_en: Stämmer att E38 troligen ger mest "bil för pengarna" om storlek och komfort är viktigast men hur är det med driftsekonomin? Service, skatt, försäkring, reservdelar samt inte minst förbrukningen är väl ett par deciliter högre än motsvarande 5-serien? Visst, man kan komma runt det med att välja en manuell 728 men då känns det kanske som att man kör omkring med en hel del extra plåt i onödan (har iofs aldrig kört någon :-) bag: Helt rätt, M-paketet kom tidigt till E60, likaså till E90. BMW hade väl lärt sig läxan från E46/E39 med att inte vänta för länge för att på så sätt kunna tjäna en del extra på det. Dessutom passade de på att höja priset med 10kkr i listpris och ta bort xenonljusen som tidigare ingick till E46/E39 M-sport... |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Köpa en 6 cylindrig E38 känns lite löjligt bilen drar nästan som en V8 och kostar ju lika mycket på de andra punkterna som en 740.. 728 måste vara trött, har aldrig kört någon men har kört lite olika V8 varianter. 730 V8 är i min smak för trött då den drar som en 740 men saknar klöset som finns i 740. Klart grymmaste är en 740 4,4 med dubbelvanos ;) Visst sen finns ju 750 men då stiger priset en del och även förbrukning osv.. Men nu har vi nästan spårat ur lite här tycker jag, det hadlade om en bra Bmw för 50.000:- som en vettig bruksbil inte allt för dyr att köra och äga. Då kan jag bara säga 523i, försök hitta en 99a den har dubbelvanos och är den svensksåld så finns även lilla m-paket och xenonljus. Bilen går riktigt bra för att bara ha 170hk, den absolut roligaste 170 hästarsbil jag kört i den bilklassen. Går inte att jämföra med en trött och trög volvo S70 170hk. Är du helt ointresserad av prestanda kan du lika gärna ta en 520. Klart tråkigare motorkaraktär. Vill du ha något med mera klös i utan att det blir jättedyrt är min rekomendation en 528. Alla dessa tre modeller ligger under litern blandad körning förutsatt att det är manuell låda på automaterna kan man väl lägga till ca 1dl per mil.. Men som sagt en 523i är min rekomendation. Min 99a jag hade är en av de vettigaste bruksbilar jag ägt. Du får faktiskt en fin 6a under huven med förbrukning under litern alla andra 6 cylindriga bilar jag ägt har dragit ca 1,2 och uppåt.. |
| Japp. E39 523 är bästa valet. Mest för pengarna får du dock omdu köper en 750 E38. | |
![]() 1.360 Bruksbil
E38 750 absolut mest för pengarna men han ville ju ha en vettig bruksbil. 750 är ju inget man köper som vettig bruksbil den köper man snarare med hjärtat inte hjärnan ;) |
| Kung på golfbanan, och annars också blir du bakom ratten på en 750 E38 .Om garaget är litet välj då bort den långa L-varianten som annars är att föredra med mer utrustning och ett benutrymme bak där även vikingar kan sträcka på benen./ Backseat driver. | |
|
Kristoffer_L, håller med om att e38 inte är så billig att äga. En e38 728 är sannolikt några hundra dyrare/månad att äga än motsv e39 528 t ex. Tänkte på mest bejl (bil) för pengarna...då är e38 svårslagen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.