|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har tittat lite efter en ny bil då min gamla Golf börjat rosta och golfklubborna inte får plats i bagaget. Måste läga klubborna i baksätet vilket gör att jag inte vill parkera bilen någonstans med klubborna i. Golfen är dessutom väldigt snålt utrustad. Har inte ens ställbar ratt eller AC. Är nöjd med golfens byggkvalitet men blev djupt besviken av VAG service. Jag köper därför gärna tyskt igen och gärna en bil med lite sprutt i. Nu undrar jag vilken den bästa BMW´n för mig skulle vara? De behov jag har är. Runt 170hk, så liten som möjligt utan att den blir trång eller att jag inte får plats med golfklubborna jag är 191cm också, gärna en tvådörrars kupé, original då jag inte vill ha någon turkstylad bil. Hittade en bil på blocket som verkade intressant. Länk Tankar kring den? För högt pris? Hur mycket borde jag betala? Och ja jag gillar automat. | |
|
Är det på riktigt & sant med 14000mil och en ägare så är det ett bra pris, tycker dock själv att det är tråkigt utan nedlack. Meeen.... ska du ha golfklubban med så kan du väl inte ha mindre än 7-serie... =)) Snart får man en E46 för 50k, men kanske inte mint direkt. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
| en riktigt riktigt fin 323ci E36 med låga mil och gedigen historik | |
| ..menade jag rent allmänt, inte specifikt för bilen i fråga ovan, den vet jag inget om. | |
| Stämmer det att 323 motorn är den bästa av E36ans motorer? | |
|
Beror ju helt på vad som menas med "bäst". Är det ekonomi, prestanda, komfort eller utrymmen? Om det är 3-serien hade jag nog funderat på just 323 E36 (dvs 95-98) eller en tidig E46 318/328. Nackdelen med E36 är att de känns ruggigt gamla och i princip alla är drabbade av rost just pga åldern. Annars får du väldigt mycket bil för pengarna om du väljer 5-serien E39. En 523 Touring med 170hk (samma motor som i 323) från 97/98 får du lätt för mellan 40-50kkr. Den bjuder på en helt annan komfort än 3-serien och golfklubborna ryms utan problem i kombin. Dessutom är det en av de snyggaste bilarna som BMW gjort, designen håller fortfarande. |
|
|
inte 318, en 4cyl bensinare är som kex utan smör på. tycker jag. |
|
| Med bäst menar jag bäst kvalitét alt mest problemfri. Och där man får mest bil för pengarna. Vill inte ha bilen på vekstad och säga "Den är ju den snyggaste BMW´n i alla fall." Det jag vill ha är en driftsäker bil som är kul att köra och där golfklubborna får plats. Och jag vill inte ha en större bil än jag behöver. | |
fredde 7 |
BMW-golfklubbor???? Vet att många missupfattat detta även BMW själva. Men du? Gör både dig och BMW en tjänst och skippa den tanken. BMW byggdes för att köras, och då inte till och från golfbanan;) BMW och motorsport är den rätta kombinationen. Skall du ha en "golfbil" satsa på ngt mer glamoröst och innehållslöst,Kanske en SUV...... |
| Intressant, en BMW X5 passar bättre på golfbanan än en 323 Kupé? Kanske ska vidarebefordra det till min kompis Philip von Stekare nästa gång vi träffas :). | |
|
Den bilen som ger dig minst för pengaren är antagligen en E36 3-serie. För 50' kan du köpa en bra 523-528 som är nyare än en E36 i samma prisklass. Vill du verkligen få valuta för pengarna köper du en 7-serie E38, men då får du leta lite för att hitta en fin för 50'. __________ |
|
|
Jag tycker annonsen verkar bra! Har iofs inte så jättebra koll på prisbilden på 323or. Bilen verkar passa dina önskemål bra. Sen att de rostar tror jag inte är nåt problem. E46 rostar rätt mycket också har man hört. |
|
|
Tror att en 523 e39 skulle passa dig perfekt, Går att hitta fina för 40-50k som weeeman säger. E36an kostar mer än va de smakar.. |
|
|
Det annonseras ut massor med 523or, så urvalet är stort. Det ökar chansen att hitta en i fint skick. Jag vet inte hur mycket plats golfklubborna behöver, men E39 har ju större bagage än E36. Hur långa är golfklubborna? 130cm pinnar får plats i en E36 sedan med nästan 5cm tillgodo. Det som begränsar längden är lucköppningen, så om du fäller baksätet medan du lastar och sedan fäller upp det igen, får det plats längre objekt. Men jag gissar att du inte vill behöva det. mvh Tomas |
|
| Varför är 3 E36 dyrare än 5 serien? Billigare försäkring och bensinkostnader? Roligare att köra? | |
|
Utan att ha något som helst på fötterna påstår jag att E36 föraren (inte ägaren) är en olycksfågel som lindar bilar runt lyckstolpar i parti och minut, och har antagligen inte fler än ett barn samt att ibland tar Ayrton Senna över ratten på väg till eller från jobbet, eller kanske hetsat upp sig på McDonaldsparkeringen en lördagkväll... Det ovan nämnda är ett exempel taget direkt ur verkligheten då en "sommarvikare" på jobbet hämtade sin 323:a förra fredagen och skrotade den på söndagen... 5 & 7 serien rattas i huvudsak av förvärvsarbetande flerbarnsföräldrar med barnvagnar och matkassar (undantag finns naturligtvis även här.). En polare (med 3barn) som spelar golf åker 528iAT, inga paralleler i övrigt... Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Jag får plats med min golfbag plus massa annat:) i min e39 Touring utan några som helst problem... Skulle aldrig ens överväga att köpa en e36, oavsett form, när man kan få en e39 för under 50k. MVH |
|
|
Jag har ägt 2 E36 och de är egentligen relativt problemfria. Men jag skulle inte betala 50kkr för en E36 (cabbe och M3 undantaget), det är helt enkelt för mycket pengar för en gammal och ofta sliten bil med många tidigare gasglada ägare. Visst rostar alla bilar, även E39 och E46 har sina svaga sidor men hur man än vrider på det så är och förblir E36 en äldre bil vilket tyvärr ofta innebär att den varit med om fler svenska vintrar. Fördelen med E36 ur ekonomin är att spindellderna är billiga att byta (ca 1000kr) medans på E46 är detta riktigt dyrt ca 5-10kkr. Dock har i stort sett alla spindellder på E46 blivit bytta på goodwill till en uppdaterad konstruktion som håller mycket bättre. En annan fördel med E46/E39 är att serviceintervallerna är längre (2500mil jmf med 1500mil på E36). Är dock osäker på om dessa intervaller gäller även på de tidiga E39 modellerna. Jag hade utan tvekan siktat in mig på E39 för bästa BMWn under 50kkr. E36 är trevlig men att betala mer än 35-40kkr för ett hyffsat exempel känns galet. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Mina tankar... E 38 Bekvämaste bilen utan tvekan, men räkna med en förbrukning på 1,3 per mil. Fast det är ju ganska lite när en Mitsubischi Galant med 140hk drar 0,8 en 740 har ju 2 sådana motorer under huven och drar bara 1,3 ;) Så den är ju förhållandevis snål :) E39 Vettigaste alternativet, 523i kostar inte mer att köra/äga än en 140 hästars volvo För dig som vill ha något mindre.. E36 men för att kunna närma sig E38 / E39s komfort och känsla måste du nog ha en E46.. 50.000:- på en E36 känns som bortkastade pengar för en så liten och omodern bil, lägga de på en E38 nja om det är pengar du kan klara dig utan för du lär få behålla din E38 för all framtid sen om du inte skänker bort den. Satsar man på en E39 får man en bekväm och trevlig familjebil som borde gå att sälja vidare.. E46 är väl något dyrare men troligtvis det bästa valet då det är en populär bil som säkert håller värdet bäst.. |
|
Hej! Satsa på en e39 eller e38 tycker jag. syrran min har en 325 coupe -95 och den är ungefär lika komfortabel som en gammal golf och sitter det en vuxen och kör så finns det ingen plats att sitta i baksätet. och golfklubborna? vart ska man ha dom? Det är bara mina tankar! =) Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm.. |
|
| bästa bmw:n för 50 000 e utan tvekan e39... du kan hitta ganska fina exemplar för runt 40 000kr och då med skapligt bra utrustning... dem håller väldigt bra (bättre än e46 och e36 enligt ena erfarenheter) samt att man åker som en kung i dem | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.