AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.887

Dags för en klase blandade E38-frågor igen.

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Vore glad om ni kunde hjälpa mig lite med dessa frågor som jag klurar lite på ang. min egen 740iL -99.

Hur funkar egentligen ACC:n? Eller rättare sagt, finns det någon mer ingående funktionsbeskrivning/manual för hur den kan ställas in och vilka val/verkan man kan få med knapparna?

Om man t ex. har AUTO på när det är varmt ute, och har 18 grader inställt. Kan man då välja GOLV på luftfördelningen och det kommer kyld luft nere vid fossingarna? Samma sak om man väljer UPP kommer det kyld luft uppe vid vindrutan ur defrostermunstyckena? På min kommer det bara full värme om jag gör de valen, vilket jag tycker känns märkligt. Jag får bara kyld luft ur de fyra gallren på brädan och ur det trekantiga mitt uppe på brädan om ratten är inställt på blått/kallt. Men jag tycker att man borde kunna få kyld luft var som helst om man väljer det med knapparna, typ golvet fram eller bak om man väljer NER, eller? Hur funkar det på era bilar?

Min ACC kan ju vara lite märklig ibland, då den börjar blåsa in varmluft upp i defrostermunstyckena och nere mot fötterna i AUTO-läget, fast jag har 18 grader inställt och det är varmt ute. Man känner hur det börjar värma i trynet av den luftströmmen som gör upp mot vindrutan. Om jag då väljer MITT:en på förarsidans knappar så slutar det blåsa varmt. Så jag undrar om detta fenomen kan ha nåt med hur man kan välja var den kalla luften kommer? Kanske nåt knas på nåt, men vad? Värmeventilen i motorutrymmet eller ACC-panelen som innehåller styrenheten?

Finns det någon justering att göra på borden i framstolarnas baksidor som påverkar lutningen på de i utfällt läge? På passagerarsidan är det i princip horisontalt, men på förarsidan lutar det lite nedåt vilket ser lite B ut. Det verkar finnas någon funktion som håller borden i samma lutning oavsett om man tiltar ryggstödets övre del. Så då kanske det finns någon justering för stoppet i utfällt läge?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Har jag min 740 på AUTO så blåser det från de som finns i rattnivån - ingen annan stans.
Trycker jag in "PIL NER" så blåser det framme vid fötterna - endast på den sidan jag tryckt på. Andra sidan fortsätter på AUTOläget.
Hur jag än väljer temperatur eller riktning så svarar bilen som den ska. Inga problem.

Men så funkar det inte riktigt i min 750 E38 har jag märkt. Där kommer luften från ovanpå instrumentpanelen i läge AUTO. Ganska jobbigt när det är ruskigt varmt och man vill ha kall luft mot ansiktet - det går alltså inte. De som är i ratthöjd kommer det ytterst lite luft ur som om det är restluft från den ovanpå panelen.
Kan det vara 16:9skärmen och allt där bakom som gör att luften går fel? Vet ej.
UPPpilen gör att det kommer luft från fossingarna och uppåt på båda bilarna - den använder jag aldrig.

740in är inte facelift medans 750in är. Om det ska skilja vet jag inte ang luften, men det känns bättre att ha det som i 740in.
Dr Tinnitus, jag tror att du har drabbats av trasiga värme ventiler.
På mittengallret så har du möjlighet att ställa in kallt eller varmt (rött eller blått). För att ac:n ska fungera korrekt på mitten utblåsen (även ute i sidorna) så ska dessa vara inställt på varmt.
Luften till mitten utblåsen passerarar inte värme paketen i blått (kallt) läge
jag gissar att du har reglaget i mittengallret inställt på blått när du får kyla där. Med andra ord har du full värme så fort du försöker använda defrostermunstyckena eller fot utblåsen ?
Vänliga hälsningar

Det är inte farten som dödar, det är smällen
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
740 I.

Nu blev det väldigt intressant.....

Det du säger verkar stämma väldigt bra på min bil.

Ratten på mittenutblåset har jag nästan jämt på blått/kallt, då har jag fått för mig att det funkar som det borde göra, och att ratten är till för att kunna blanda in valfri mängd varm luft i panelens utblås efter behag avsett vad tempen i övrigt är inställd på. Men, samtidigt har jag tyck det verkat en smula knepigt ibland.

Har jag fattat det rätt nu, att om jag kör ACC i AUTO med säg 17 grader inställt, så ska denna ratt i mittutblåset ändå stå på max rött/varmt för att ACC ska jobba på rätt sätt, och blåsa kalluft och sikta på måltempen 18 grader i kupén?

Ja, när jag med mittenratten på max kallt/blått väljer defroster/upp eler golv/ner så kommer det jäkligt varm luft ur defroster och golv, men kallt ut mittutblåsen och på sidorna.

Det händer som jag beskrev tidigare, att allt verkar funka som det ska, med ratten på blått och ACC på AUTO, då kommer det vanligen kyla ut alla mittutblåsen som är öppna (samt det trekantiga uppe i mitten på brädan) men inget från golv och defroster. Men ibland så kan det i detta läge börja komma varmluft även från golv och defroster, och får jag stop på det genom att välja MITTEN på förarsidan. Det lustiga är at det börjar alltid komma varmt mest på passagerarsidan och lite mindre på förarsidan, men det stoppar direkt man väljer MITTEN på förarsidan. Man behöver inte ändra till MITTEN på passagerarsidan.

Jag trodde det då kunde bero på antingen fel på någon tempsensor, stegmotor till luftspjäll, eller i värsta fall själva ACC-panelen med styrenheten. Men jag vet utifrån den digra dokumentationen som följde med bilen, att ACC-panel/styrenhet är bytt för något år sedan, så det vore ju drygt om den gett upp igen.

Men, vad jag kan se så har aldrig värmeventilen bytts, och bilen har ju gått närmare 23 000 mil nu, så det känns ju inte helt osannolikt att den kan ha blivit lite mör. Och om det är som du säger, att luften till mittutblåseninte går genom värmeelementet när ratten är på blått, så förklarar det ju varför det då blir varmt när jag väljer DEF/GOLV för den luften går väl då igenom värmeelementen som då är varma om ventilerna är kaputt och inte stänger som de ska?

Det skulle ju även kunna förklara varför det på ACC AUTO ibland börjar komma varmluft från DEF/GOLV, helt enkelt för att ACC antagligen då försöker att omfördela luften till lite olika utblås för att hålla måltemp och så jämnt dragfritt klimat i kupén som möjligt. Och om den då tycker att luften ska gå via DEF/GOLV så blir det ju samma sak som när jag väljer dessa utblås själv för elementen är ju varma, eller hur?

Det tyder ju i högsta grad på att ACC-styrenheten i sig själv bör vara frisk men att värmeventilerna antagligen är boven i dramat och ett byte får saker och ting att funka igen.

Hur tycker du att mitt resonemang låter?

Har för mig att denna värmeventil inte är så förbenat dyr heller i pris, eller att få bytt. 3-4 tusingar med jobb och allt bör det väl hamna i närheten av?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
maverick.

Nej det har inget med 16:9-skärmen att göra, för luften går ju i egna kanaler, och det är vad jag förstår samma "grotta" in i brädan i alla E38, vilket gör att du kan sätta en 16:9-skärm i en -95:a likväl som i en -99:a. Bara att byta den gamla lilla skärmen mot en 16:9

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr. Tinnitus:
Japp ditt resonemang verkar vara rätt,värmeventilen verkar vara kass på din bil.
Hade samma problem med min fast jag har den halvmanuella AC:n
Köpte en beggad via annons här på forumet, trorr jag gav 600 kr och monterade själv.

Det är inte farten som dödar, det är smällen
Dr tinnitus det finns ventiler på powerbörsen. mvh owe
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Är inte så himla intresserad av att köpa begagnade ventiler, när en ny inte verkar kosta mer än ca 215 Euro. En beggad kan ju ta semester rätt fort den med om det vill sig illa.

Jag köper nog en flång ny helt enkelt. Det bör jag ju ha råd med som inte röker.... ;-)

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Ja det är ju ingen du ide det heller. Bytet gör du själv inte speciellt svårt.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Tror jag lämnar bort hela jobbet till min BMW-verkstad här hemma. Jag blir förvånad nästan varje gång över att de inte tar mer för jobbet att byta grejor. Har så mycket annat som jag skulle försöka hinna med, andra bilar som ska byggas om och fixas m.m. Så jag tycker det känns lite skönt att få min "finbil" ompysslad av andra och sen bara hämtar. Då får jag ju nya fina kvitton på bytta delar och service att sätta i den redan digra pärmen på sådant sen bilen var ny.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Det är ju inte fel det heller. Ordning och reda!!!
har en annan fundering om AUTO läget på min.

Jag har ju oftast det på auto och sen kan man trycka på + på fläkt så ökar den fast AUTO läget slocknar inte... ska det vara så?

Sambon har en S**B 95 och trycker man på nått där så avbryts AUTO läget.

och den höjer och sänker fläkten automatiskt vilket inte bmwn gör... ska den inte det?

Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm..
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Mr_Hope.

PÅ min 740iL -99 så har jag en separat AUTO-knapp på varje sida på ACC-panelen, med en liten grön lampa i som lyser när AUTO är aktiverat.

Dessutom finns det två AUTO i själva displayen som lyser när man tryckt på AUTO-knappen på resp. sida.

I detta läge då både knapparna lyser och det står AUTO i displayen på varje sida, så är systemet i just full AUTO.

Om jag nu dristar mig att stega på fläktknappen på någon sida, så kommer AUTO i displayen på den sidan att slockna. Och tänds inte igen fören jag trycker på den sidans AUTO-knapp.

Saken är den att AUTO-knapparna gäller endast automatiken för luftfördelningen, alltså i vilka spjäll luften ska komma ur. Medan AUTO i displayen gäller fläktstyrningen.

Så, trycker man på pil UPP eller MITT, NER så har man ju gjort ett manuellt val av luftfördelningen på den sidan, och då slocknar gröna lampan i AUTO-knappen, men fläkten går ju fortfarande på auto vilken visas med just AUTO i displayen. Trycker du däremot på fläkten så gör du ju ett manuellt val där, och då slocknar AUTO i displayen, medan AUTO-kanappen för luftfördelningen fortfarande kan lysa och gå i AUTO-läge.

Hängde du med i virrvarret...?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Tackar! då börjar det klarna lite... har inte kollat efter "auto" i displayen !
har bara stirrat blint på lampan i knappen sen tjejjen sa att det inte funkar som i saaben

Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm..
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Såja, nu var värmeventilen med tillhörande cirkulationspump bytt. Kalaset gick på styvt 4000 kr ink. arbete.

Det trevliga är att nu funkar min klimatanläggning precis som man förväntar sig när man trycker på de olika knapparna och ändrar tempen. Nu kan jag få kyla upp på rutan och ner på fossingarna, och det samtidigt som ratten i mittspjället står på max rött.

Nöjd jag väldans är, som Yoda skulle ha sagt.... :-)

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Glömde i förra inlägget att tacka för de svar jag fick i denna tråden som fick mig att slutligen inse att det måste vara värmekranarna som spökade. Jag hade misstänkt det länge, men när jag fick svaret hör att det ska bli kallt överallt även med ratten i mittspjälet på rött, så var saken klar.

Tack och bock för hjälpen.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.