AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.907

E46 M3 Coupé svårsåld

Sida 1 av 3
Försöker sälja min svensksålda M3 Coupé 2003, tyvärr utan större framgång. Bilen är helt OK, och jag försöker heller inte få ut den där sista tusenlappen på priset. Ändå är intresset minst sagt svalt (för att inte säga stendött...). Varför är det så - är det någon som har en bra teori? Är det fel säsong, eller har bilen blivit så pass oattraktiv på de 1,5 år jag ägt den?`Tycker själv att det är en helt underbar bil, men med barn nummer 2 på väg måste jag tyvärr ändå inse att det inte är den optimala familjebilen.
Me
68
Melmac_Racing
525i E61 Touring
Det ligger jätte många ute på annons. Sen tror jag det är fel säsong. Synd att du ska ha familj, annars kunde du kanske varit intresserad av en 328 cab som del byte. Hoppas de är någon som nappar. Komihåg att det bara krävs EN som vill ha den. Har man många som ringer blir det bara jobbigt.

Mvh Daniel
Har du länk till annonsen? Utformningen är viktig och underlättar vid försäljning.
Här är länkar. Samma annons utlagd på diverse olika ställen.

Länk

Länk

Länk

Länk
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hej! jag är själv på jakt efter en E46 M3 igen....kan tänka mig att det faktum att det varit 10 tidigare ägare på din till synes fina kärra skrämmer en del köpare, även om M3:or visserligen är vandringspokaler.....

Mvh Peter
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Tyvärr är nog den bistra sanningen (även om du påstår att du inte försöker få ut den där sista tusenlappen) att M3:orna har gjort en total kraschlandning i sommar. Jag har varit ute efter en M3:a länge, men fick aldrig riktigt tummen ur i vår/sommar, vilket var tur. Nu när jag har följt utvecklingen inser jag att botten troligen inte heller är riktigt nåd. Framåt februari siktar jag på en svinbillig och välvårdad M3:a :D

Jämför vad de billigaste M3:orna ligger på ute på blocket. Håll sen lite koll på dom ska du se att inte ens dom blir sålda. Sen finns det fina och dåliga exemplar är ju lika bra att jag säger direkt innan nån går in i försvarställning, men faktum är ändå att det allmänna prisläget är riktigt dystert och det är de billigaste exemplaren som köparna jämför med. Så länge du är en bit ifrån dessa får du nog vara bered att stå med din bil länge, länge.

Men, men det är ju bara min åsikt, om du blir arg, bli arg på marknaden i stället ;-)
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Antal ägare samt milen tror jag skrämmer en del så många motor/drivlina-försäkringar slutar gäller vid 8-10000 mil och då blir det lätt dyrt om något rasar.

// M.V.H. Daniel
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Bilar gör i allmänhet ett drop när en ny modell kommer ut.

Nu när nya M3an verkligen finns, och även den sjunker kommer nog tyvärr E46an att sjunka ännu mer.

/Christian
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Ja det ligger en del i det. Effekten märks inte förän den nya modellen på allvar gör sig synlig på beg marknaden. Då börjar köpare jämföra priset på den nya och den gamla modellen, vilket innebär att det plötsligt finns en tydlig tak.
Rolig prisdiskution....

För dom som letar efter den billigaste M3:an: Visst kan man få en M3:a billigt. Inga problem. Men sedan handlar det ju om vad man som köpare värderar. Skiter man i skick, mil, antal ägare, hur den är servad eller om den varit vinterkörd osv så lovar jag att man kan få en E46 M3 väldigt billigt.

Är man å andra sidan ute efter en bil med låga mil, aldrig vinterkörd, korrekt servad i utmärkt skick och av senare årsmodell så får man nog vara beredd att betala en slant. Men självklart är jag medveten om att priserna generellt har droppat.

Anledningen till att de dyrare bilarna är lite mer svårsålda är att köparna blir mycket färre i antal allt eftersom priset går upp. Ganska enkel matematik. Så om man inte måste bli av med sin bil är det bara att ha is i magen och invänta den rätta köparen. Och på vägen dit kommer man få en mängd skambud och långa utläggningar om prisbilder osv av folk som egentligen inte har råd utan bara sitter o drömmer...om att kanske, kanske......

När jag köpte min ville jag ha en bil i ett utmärkt skick med få mil och rätt färgkombination. De bilar som passade in var bilar av senare årsmodell med ett högre pris. Och då fick jag helt enkelt betala mer.

Gör man en sökning på blocket på en E46 M3:a med färre än 5000 mil och av senare årsmodell så är det väldigt få bilar till salu. Ca. 6-8 st. Ett litet utbud ökar ju också chansen att få ett skäligt pris. Men som sagt: för mig handlar det om att vänta, vänta och åter vänta på rätt köpare............när jag väl bestämt mig för att sälja.

M.V.H
Dennis
Det antal ägare man ser i Bilregistret är en sanning med modfikation. Min bil har haft 4 brukare. Övriga ägarskiften är inom Förenade Bil-sfären (stor BMW-återförsäljare i Skåne). Det räcker med att fråga varför bilen har haft 10 ägare så får man reda på det.

Sedan kan vi ju diskutera prisnivåer i evighet här på forumet utan att nå konsensus. De som är ute efter en M3 gör allt för att snacka ner priset. Och vi som vill sälja försöker säkert snacka upp det. Klart är i alla fall att priserna har gått ner rejält sedan förra året när jag köpte min, det kan man nog konstatera oavsett vilken sida man står på.

De billigaste bilarna på Blocket tenderar självklart att vara de sämste. Att basera prisbilden på dessa skulle då inte jag göra. När jag köpte min så letade jag länge och väl efter rätt svenssålda bil, och när jag hittade den betalade jag en bra slant äöver vad de billigaste på Blocket låg på.

vi
191
vibbe
Z3Mc-98
Beamer du kanske ska förklara i annonsen varför den har 10 ägare, jag själv när jag köper bil dissar nästan alltid en sådan bil i startskedet för det finns nästan alltid någon bil som verkar bättre på pappret direkt,
sen är det ju faktiskt marknaden som bestämmer priset blir du inte av med den så är priset fel.
Visst är det så att om bilen inte blir såld så är priset för högt. Sedan kan man ju ibland vara tvungen att nöta en del, och kanske dessutom vänta till våren. En MC är ju inte heller så lättsåld på hösten.

Bakgrunden till att jag beklagade mig hade dock egentligen inte med prisbilden att göra. Jag har mer fått känslan av att det inte handlar om priset, utan att det faktiskt saknas reella M3-intressenter där ute. Om det bara hänger på priset bruka man ju höra från folk som vill pruta och/eller ge skambud. Nu känns det som att intresset skulle vara rätt så svalt även om jag sänkte priset med XXX tusen kr. Men jag kan ha fel....

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Bilen står som klassad som manuell på blocket. De flesta med SMG anser att bilen är automatväxlad. Kanske missar några köpare bilen pga detta?

Jag tror helt enkelt att priset är för högt. M3e46 har stått sig förvånadsvärt bra de sista åren men jag tror att de börjar sjunka en del nu. Det finns gott om begagnade 335i e92 som jag tror konkurerar mer än vad nya m3:an gör.

Har själv tittat efter M3e46 till och från men just skulle jag hellre välja en 335i.

Bilen ser fin ut så jag tror att priset i kombination med den relativt höga mätarställningen är förklaringen till att ingen hör av sig. Sänk priset till 249´ så kanske det lossnar lite.
BjönB. Du kan inte jämföra med 335i det är ju 100lök prisskillnad. Sen är bilarna helt olika. Den aktiva föraren väljer utan tvekan m3 medans den bekväma 335i. Tror mer det hela handlar om den allmänt tröga begmarknaden. Tålamod är nyckeln till framgång här. Vänta och vänta samt prisjustera en aning enligt mitt tycke.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Klart att man kan jämföra 335i. Varför? Jo pga vad man får för dessa 100lök. En 5 år nyare bil med allt vad det innebär. Sen att dessa båda bilar har olika för och nackdelar kan man diskutera i evigheter. Jag tror dock att bilarna lockar ungefär samma kundgrupp och därmed konkurerar.

Sen kanske vi som sitter på degen ibland vill snacka ner priserna, det kan nog vara så ibland. Men ska jag vara riktigt ärlig så är det nog inte därför, jag tror min åsikt spelar mindre roll för prisbilden -utan det är mest att jag ser ett visst underhållningsvärde i mängden trådar där säljare efter säljare förtvivlat filosoferar i den ena anledningen efter den andra varför bilen inte blir såld.
Peace.
Beamer guy:
är det face lift modellen?
Snygg bil, helt i min smak

Jag tror inte alla hunnit uppmärksamma att de blivit lite sämre tider..
Sedan 1 år tillbaka är räntorna högre. Likaså är bränslet, energin, maten, prefabricerade hus, nästan allt som folk behöver dyrare.
Dessutom finns en relevant oro för fallande fastighetspriser och det är svårare att låna.
Det är bara att inse att köparna är färre idag, knappast läge att vänta med försäljning till våren

Sorry... inte så kul
M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Tålamod på rätt köpare (hade min M3a på annons i drygt 4 månader innan rätt kille kom o bara la upp stålarna) samt att årstiden e lite "off" för prestandabilar.. Dom flesta ställer ju av sin pärla över vintern o för många så lockar d nog inte så mkt o handla bil för o nästan ställa av den ganska snart.. Här nere i skåne e iofs säsongen lång o fin :D
Jag letar själv efter en M3.a. Dock inte i samma färg. Men jag klipper till direkt det kommer en till salu i fint skick. Finns säkert några som även sparar lite extra innan de köper. Oroa dig inte. Kommer dyka upp en.

Mvh
Jag hade min ute till salu i nästan 3 månader (02:a), sänkte priset gradvis från 249' ner till 228'. Bilen var i bra skick, inga konstigheter, import efter 7 månader i tyskland. Alla service och garanti jobb utförda i Sverige. 8800mil så inte nya bilen men som sagt, en bil i bra skick. Dock stod Insp II och väntade runt hörnet (300mil) Fick 210'.... efter ett fantastiskt svalt intresse då endast en kom och kollade på bilen..... Bilhandlarnas bästa bud var 190'.
Ja, själv har jag rätt nyligen gjort Inspektion 2 (12.500 kr fattigare....). Bilen är använd och rullar fortfarande dagligen (den är ju sååå kul att köra jämfört med min aningen tristare BMW 520d Touring -08). Min BMW-handlare har indikerat att jag får 240.000 kr för den där, så under det lär jag inte gå på Blocket.

Det som jag tycker är positivt med min bil är att den alltid har haft ägare som har haft råd att serva den på ordentlig BMW-verkstad, köpa nya märkesdäck (en omgång går på ca 15.000 kr), laga de småfel som eventuellt uppkommer på BMW-verkstad istället för att hålla på med hempul o.s.v. Det värsta som finns är när prestanda-/prestigavagnar blir så pass billiga i inköp att folk som egentligen inte har råd att drifta dem har råd att köpa in dem. Så går det några år och bilen förfaller. Min bil har blivit omhändertagen som ett barn (senast för 1 veck sedan då jag gjorde helrekond + lackbehandling hos Well Kept i Solna för nästan 6.000 kr). Gudarna ska veta att bilen inte har varit helt gratis i driftskostnaden, man fasiken vad kul den är. Och motorljudet vid 8.000 varv/minut är ju så gudomligt att man åker omvägar för att hitta långa fina tunnlar där man kan okynnesgasa med rutorna och takluckan öppna. Härsligt är bara förnamnet....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.