|
|
|
|---|---|
|
Har fått problem med en 323 E30- 85. Har ingen gnist fram till tändstiften och det "surrar" och låter ifrån bränslepumpreläet. Har kollat säkringar, provat byta tändspole, tändsteg och bränslepump-relä. Dock utan resultat... Tror inte det är nått fel på fördelaren, fördelarlocket lr rotorn etc med tanke på att även insprutningen krånglar. Dessa två fel uppstod i princip samtidigt. Har någon ngt tips om vad det kan vara för fel? Tacksam för svar. //Rikard | |
|
Kollat hallgivaren, om den inte ger signal påstås de att de inte ska komma gnista heller. Hallgivaren sitter (iaf på min m20) i framkant på motorn, i övre delen av, skivan/hjulet som sitter på veven. Prova med att göra rent den, och ev byta den dyr o köpa ny billig på skroten. |
|
| ett annat ord för hallgivare är, "Vevaxel-lägesgivare" | |
| Okej tack för tipset :) | |
|
Sitter det verkligen sk. "Hallgivare" på 323 med L-jetronic? Är det inte bara Motronic motorer som har dessa? På min 320 sitter det ialla fall bara en liten givare mot vibrationsdämparen som går upp mot diagnosuttaget. /L |
|
|
Hittade ingen hallgivare på bilen.. Någon som har nåt annat förslag om vad som kan vara fel? //Rikard |
|
|
Är de ingen som vet vad som är fel? Ingen gnist och ett surrade bränslepumprelä. Två fel samtidigt som säkerligen hänger ihop. Tacksam för alla tips. |
|
|
Har du fått igång bilen ännu? Kanske är tändmodulen som spökar? Sitter framför vänster fjädertorn i närheten av tändspolen. /L |
|
|
Nej de har jag inte.. är tändmodul samma som tändsteg? två kontakter om man säger, en stor och en liten? isf har jag provat med en annan. //Rikard |
|
|
Det är nog samma sak skulle jag tro. (tändsteg/modul) Surrande relä? det bukar klicka och surra i dem om man har ett dåligt batteri. Mitt pumprelä låter ingenting. Däremot slår det till som det ska när man slår på tändningen och pumpen går/bygger tryck c:a 2 sekunder. Har du provat att skifta dom två blå reläna brevid pumprelät? På min är det två st blå relän med samma märkningar. Tror dom har med LE-jetronicen att göra. Jag ser att du har en 320 också. Då har du möjlighet att testa prova/byta komponenter? Sedan har vi ju styrboxen ovanför handskfacket. Vet inte om du kan testa med en 320 box på 323:an men det kanske är någon annan som vet? /L |
|
|
hej. bilen startade och gick, hade relativt hög tomgång, den tjuvstannade dock igen och ville sedan inte starta... ne batteriet är inte dåligt. är helt nytt. jo de har ja med provat. det stämmer men min 320 har motronic så de är inte samma.. även styrboxen har vi provat att byta men utan resultat :( känns som att det inte finns så mycket mer att kolla men iomed att den starta och gick en bra stund och sedan samma problem kan man ju misstänka att de är ngt lurit "glappfel" nånstans frågan är bara vad/vart? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.