AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
940

Cdv och kopplings fråga

Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Hejsan!

Har fått för mej att min koppling börjar ta slut och var ute en sväng förut för att prova om kopplingen slirade gjorde så att jag åkte i ca 80 km/h och trampade fullt på gasen och sen ner med kopplingen och upp med den fort igen och den slirade som fasiken. Men fick för mej om det kunde vara något med cdv:n för den ska väl reducera slitaget när man släpper upp kopplingen fort? Kan det vara så eller är det bara lämna in bilen för ett kopplingsbyte?

tacksam för alla svar och synpunkter då jag inte har så mycket erfarenhet själv.

mvh//Jimpa
Så kan man inte riktigt prova kopplingen om man har CDV.
CDVn är ju bla till för att skydda drivlinan den stryper flödet så att kopplingen griper in försiktigt, så gasar man mycket
och dumpar kopplingen så slirar de och så ska de vara.

kör på 5an med 3-4000rpm och tryck gasen i botten slirar de inte då så kan du nog vänta med kopplingsbytet.

Ta de lite lungt bara kan ju gå ganska fort vid dom varven.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Finns det CDV på en 328a? Har för mig att den kom till 330n.

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Tittar man på realoem så har inte 328i -00 CDV.
Men inte ska väl kopplingen slira för att man har CDV? Den kanske greppar lite långsammare, men fortsätta slira ska den väl ändå inte? Det gjorde då inte min med CDV i alla fall. Möjligen var återgången något dämpad, men knappt märkbart. Nu är den i alla fall borta.
Gy
82
Gynekologen
Bmw m3 -03
Bmw 1502 -75
CDV finns inte på en enda bilmodell enligt ETKA fast går man under bilen och kollar så sitter det en där. Min åkte illa kvickt när jag fick syn på den!

Slirar den så pass mycket låter det som kopplingsbyte.
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Nu när jag endå har fått så många bra svar så kan jag ju passa på att ställa en tillhörande fråga som jag försökt att få svar på tidigare, har ett missljud någonstans från drivlinan som jag tycker skulle kunna höra samman med en eventuellt dålig koppling. När man har drivning så att säga alltså kopplingen uppsläppt så har jag ett vinande ljud som hörs mest på dom lägre växlarna men så fort jag trycker ner kopplingen så tystnar det. Någon som varit med om nåt liknande?

mvh//Jimpa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.