AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.014

525TDS E34: Insprutningslampan lyser samt lustig tomgång

Mn
22
MnG
BMW 525tds Automat -93
Tjenare
jag har en 525tds -93 som har stått ett tag och som nyligen har bytt växellåda samt styrbox till den. När jag startar bilen så hoppar tomgången mellan kanske 1500 och 2000 rpm (varvräknaren fungerar inte av någon anledning, den gjorde det innan bytet av styrboxen märkt "getreibesteurung") samt insprutningslampan lyser på bilen. Jag har inte en susning vad som kan vara fel, bilen gick prima innan lådbytet och jag har inte rört något som har med insprutningen att göra. och även om styrboxen till växellådan är bytt så borde väll motorn gå som dan ska?
Mn
22
MnG
BMW 525tds Automat -93
glömde att skriva att det är en automatväxlad bil och att vi håller på att fylla i olja i den, så det är bara 3 liter i den än så länge. jag vågar inte växla igenom den när tomgången är så hög, så jag kan inte fylla på mer just nu. Varvtalet är c:a 2000-2500 och inte 1500-2000 dessutom fungerar inte varvräknaren med den gamla styrboxen heller. Lådan är i nödläge, men det beror nog på oljenivån.
Mn
22
MnG
BMW 525tds Automat -93
Jag har kollat felkoder genom att trycka ner gaspedalen 5ggr i snabb följd, och det är insprutningslampan som blinkar. så jag misstänker att dom kopplat fel, alltså att check engine lampan är kopplad där i stället. hur som helst så kan jag inte läsa av koderna. Detta är vad som händer:
Jag trycker ner pedalen 5ggr i snabb följd, då lyser lampan 1sek, är släckt 1sek sedan blinkar den 5ggr i rad med c:a 0.5 sek mellanrum. Gör jag likadant 1 gång till så lyser lampan 1sek, är släckt 1sek sedan blinkar den 29ggr med 0.5sek mellanrum. trycker jag igen 5ggr på gaspedalen så blir det 5 blink igen, och sen 29 nästa gång osv. Vad betyder detta?
Mn
22
MnG
BMW 525tds Automat -93
Jag fixade felet själv. det var kontakten till varvtalsgivaren som hade hoppat loss =)
Ro
142
Rola
525TDS Touring, 850CSI
Var läser du av felkoderna?

Insprutningslampan lyste på min tds och den vägrade starta, men efter en stund slocknade lampan och den gick som vanligt.
Jag ringde till BMW-verkstaden , men dom visste inte ens vad det var för varningslampa!!!!!

Kör så det ryker
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.