AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.261

Hur viktigt är det att kolvarna hamnar i rätt cylinder, M70

jo
8
joesto
BMW 850i -91
Ford S-Max -08
VW Sharan -12
Dodge Dakota -00
Jag har köpt ett Begagnat M70-block med kolvarna löst. Hur viktigt är det att de hamnar i den cylinder där de varit förut? Har hört lite olika uppgifter om detta. Vill helst slippa köpa nya kolvringar..

Mvh Joel
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Honar du cylindrarna så det inte finns några vändkanter så är det ingen risk att kolvringarna knäcks mot vändkanterna. Även om du köper nya kolvringar måste du hona cylindrarna. M70 block går att hona det är inte nikasilbeläggning i dom.

Finns det inga vändkanter kan du plocka ihop det som du vill.

/Mats J
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Du ska inte hona cylinderloppen själv i m70! Det är ett alusilblock utan foder eller speciell beläggning i cylinderloppen. Kolvarna har en tunn stålbeläggning och denna princip är ganska olikt allt annat.

För att hona loppen krävs speciella stenar som en seriös motorfirma kan ha. Det görs i olika steg med speciella "stenar" och jag undrar om det inte var något annat än slipstenar i sista steget. Jag har haft information om exakt hur man gjorde detta men en datorkrash valde att utrota den filen.

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk Länk Länk

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
OT:

Hallå där Jens!

Har du startat 750:n än eller? Det ekar tomt i Zatzy- och Lazzat-forumet... ;)

Mvh
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Ahh, länk nummer två var den jag tänkte på tror jag! Med information om honingen.

OT: Dubbelturbon har stått ca två veckor orörd efter motgångarna med den trasiga kylaren, nu är ny kylare monterad och idag började vi bygga ihop avgassystemet med (tomma) kattar och downpipesen. Den är inte provstartad än alltså :-)

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.