AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.190

Sänkningssats bak med nivåreglering?

Tjena, jag har läst att det finns att köpa sänkningssats även till E34 touring med nivåreglering. Jag undrar ifall någon som har erfarenhet om det som provat? Detta gäller H/R Sänkningssats som sänker 45mm fram och 10mm bak. Ifall nivåregleringen jobbar för att den tror bilen är för mycket lastad eller går som vanligt?

Tack på förhand!
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tjena. Jag köpte just en sådan sats till den 540iT -95 jag hade. Dock kom jag aldrig så långt att jag monterade sänkfjädrarna där bak, utan jag sänkte den bara genom att ändra läget på den arm som bestämmer höjden till nivåregleringen. Den sitter fäst på kränghämmaren vänster bak och går till en liten manick via en ledad arm som bestämmer höjden. Om du lossar armen där den är fäst på kränghämmaren och drar den bakåt så sänker du bilen. Om armen står nästan rakt bakåt så uppskattar jag sänkningen till ca 20-30mm bak på min bil. Ett problem dock, bilen varnade efter några mil för att nivåregleringen var sönder, det sitter en givare på höger sida som känner av höjden. Detta larm löste jag aldrig, möjligt att larmet skulle uteblivit om jag justerat upp höjden en aning igen.
Men för att återgå till just sänksatsen så fick jag uppfattningen om att bilen faktiskt skulle sänkas 10mm bak utan att behöva göra något mer än att byta fjädrar och att nivåregleringen skulle fungera som vanligt. Vet dock inte med 100% säkerhet eftersom jag aldrig provade. Dock fungerade min nivåreglering som den skulle även när jag lurade den genom att justera armen, bortsett från larmet.

------
BMW CS #04839

Okej, jag har redan sänkningssats fram sen jag köpte bilen, men tycker den är lite svajig bak när man ska ta kurvorna snabbt, så jag vill ha lite fastare fjäder också, tänkte byta fjäder och sänka efter de, men märkte du att den blev fastare i baken efter du sänkte med bara nivåregleringen eller var samma?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Nja, aningens fastare kanske. Antar att fjädern bak blev lite hårdare eftersom den blev mer ihoptryckt. Blev ingen sportbil ändå precis. Touringen är tyvärr lite svajigare än sedanerna tycker jag, troligtvis p.g.a. högre tyngdpunkt där bak.
Är du efter riktigt skön väghållning (men självklart sämre komfort) så bör du satsa på en väghållningssats. Hade en Bilstein väghållningssats på en 525i -91 jag också haft, den var så nära gokart man kan komma med en stor BMW utan coilovers och kraftigare kränghämmare m.m. Riktigt kul var den på slingrande asfaltvägar.

------
BMW CS #04839

Okej, hade du nivåreglering på den bilen då? eller man tar bort den helt då? Var köpte du den?
var det en touring? för det är inte samma fjäderben bak på sedan och touring.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Nej, 525´n var en sedan och utan nivåreglering. Jag köpte Bilstein-satsen lätt begagnad här på Powerbörsen.
Du kan "plugga" nivåregleringssystemet om du vill byta grejer helt. Exakt hur det går till vet jag inte, men det har skrivits mycket om detta i forumet. Du får söka på "nivåreglering" så tror jag du kan hitta hur man går tillväga. Kan vara bra att veta, om inte annat den dagen nivåregleringen pajar. Inte så många som har lust att betala dyrt för att behålla nivåregleringen på så här gamla bilar utan hellre byter till vanliga stötdämpare och fjädrar då.

------
BMW CS #04839

okej, men jag vill hitta väghållningskit till en touring som passar rakt på om man kopplar bort nivåregleringen men har ej hittat det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.