|
|
|
|---|---|
|
har renoverat toppen på 535an nu med M30B35 snurran nu är det så att jag va tvungen kapa gammla kedjan då nån mindre smart jävel runddragit dom flesta bultar så hur ska jag nolla motorn ? hur ska kolvarna stå ? och hur ska kamaxlen stå när jag hänger på kedjan ? samt vad kostar en ny kedja och vart kan man köpa det ? finns kanske på motornord ? BMW MOTORSPORT | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tokenkelt se Länk Köpte min hos BMW och kostade 365 kr. |
Kolvarna hamnar rätt tack vare O/T märkningen på svängningsdämparen (och denna kan du bara montera på ett sätt tack vare en styrpinne). Kammen hamnar rätt tack vare kamkedjedrevet (och denna kan du också bara montera på ett sätt tack vare en styrpinne). |
|
ok låter busenkelt ju hehe men vad kan man använda som styrpinne då ? sen vågar man köpa kamkedjan på motornord ? är den av samma kvalite som BMW orginal ? är ju ungefär samma pris på den skiljer nån krona bara nån får gärna ge en bild på hur kammen ska se ut med sin "styrpinne" hehe aldrig gort detta på BMW förut BMW MOTORSPORT |
|
Styrpinnar är inget du behöver tänka på - allt finns redan på alla delar - de kan bara monteras på ett sätt :-) Först svängningsdämparen : Länk Sådär kan det antagligen se ut med svängningsdämparen borttagen. Tittar man noga ser man en liten styrtapp i övre vänstra hörnet på flänsen som sitter fast på vevaxeln med den enorma muttern. Länk Inzoomning på flänsen som sitter på vevaxeln. Flänsens position på vevaxeln är redan förbestämd tack vare woodruffkilen (röd pil) som också är den detalj somöverför kraften från vevaxeln till flänsen. Dessutom är även svängningsdämparens position på flänsen också förbestämd tack vare styrpinnen (blå pil) som sitter på flänsen. Du kan alltså bara montera svängningsdämparen på ett sätt. Länk Här ser du hålet (blå pil) på svängningsdämparen som passar in mot styrpinnen på flänsen som sitter på vevaxeln. Alla delar kan således bara monteras på ett sätt - du behöver bara montera prylarna så har du automatiskt "synkat" delarna. Sen kamaxeln : Länk Så här kan det se ut med kamaxelns kedjedrev borta. Du ser de fyra skruvhålen men även ett hål (blå pil) som är till för styrpinnen som redan sitter på kamaxelns kedjedrev. Länk Kamaxelns kedjedrev monterat (har bara två av fyra skruvar monterade på denna bilden). På baksidan av detta kedjedrev kan du se en styrpinne (blå pil) som skall passa in mot hålet (se bild ovan). Du kan således bara montera kedjedrevet på ett enda sätt. Som du ser så räcker det att bara montera prylarna rakt upp och ner så har du automatiskt fått de i en känd position. Sen är det bara att sätta vibrationsdämparen i O/T läget och kamkedjedrevet i den position jag nämnda innan så är vev och kam synkade! Sen är det "bara" att hänga på kedjan. Inspektera gärna de två plastskenorna (styr och släp) om de behöver bytas ut. Bytte dessa på min motor (30 000+ mil) då jag tyckte det var lite väl djupa spår efter kedjan i släpskenan (den som kedjespännarkolven trycker på). Inspektera gärna även den hydrauliska kedjespännaren att den fungerar. Ibland kan den "kärva" ihop (antaligen vanligast om man slarvat med olja eller oljebyten) och den lilla metallkulan rör sig inte längre fritt inuti kolven. Jag kan se om jag har bild eller beskrivning på det också. MotorNord har (vad jag förstått) bra prylar. Skulle inte vara orolig att köpa en kamkedja därifrån. Men ta det som är enklast - beställer du ändåså prylar från MotorNord så lägg till kamkedjan också. Men om du kanske ändåså ska beställa lite andra ovanligare reservdelar från BMW (som kanske tex en ny släpskena) så kan du ju lika bra köpa den från BMW. Brukar köpa en hel del från BMW då priset på många delar (dock inte alla) inte skiljer sig nämnvärt samt att det går riktigt snabbt att få delarna - BMW:s reservdelslager för Norden ligger ju iofs bara "runt knuten" :-) |
|
tack för ett jävligt bra svar :D nu har jag genast blivit lite klokare iallafall hehe :) kommer köpa alla slitdelar nytt till den ny spännare sen dom där plastsakerna kedjan går imot va de nu hette :P så blir en sväng till BMW istället för motornord då går ju som sagt lite fortare oh slipper frakten BMW MOTORSPORT |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.