AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.158

Letar efter den rätta BMW'n för mig, finns det?

Hej, jag är lite inne på att byta bil, har haft en volvo 945 TDI i flera år och tillbringat över 15000mil bak ratten i den, och egentligen stortrivs jag med den, enkel konstruktion och inte en massa elektronik.
men problemet är att jag har flyttat långt ut i skogen och vägen till huset knappt går att köra på mitt i sommaren, och vintern var inte rolig, fast att jag har monterat diff-locker och fyllt bagagen med gamla bilbatterier så vill den gärna gå i sidled med rumpan och sätta sig i diket. ett par drivhjul till skulle inte skada, jag har en GMC pickis som tar sig fram förträffligt och jag har gjort så att jag har parkerat volvon vid stora vägen och kört GMC'n ut dit, men är lite trött på detta..

så ni förstår kanske att jag behöver 4wd även på pendlarbilen
då har jag kollat runt lite och nån riktig volvo me 4wd finns ju inte
bara nytt datoriserat framhjulsdrivet skräp.
och då har jag sneglat in på 525ix, MEN mitt absoluta krav är dieselmotor och automatlåda. och dessvärre har jag inte hittat nån 525ix med det, så innan jag letar ihjäl mig så vill jag ju veta om det ens finns?
och nån merca 124:a vill jag absolut inte ha..
den en sak till, är det mekanisk eller elektronisk inspr.pump på tidiga 90-tals 5-serie?
Mvh Oskar
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det finns ju bilar för alla smaker. Du verkar ju ha fattat en del om kvalitet:)

Någon 525tdsXA tillverkades inte. Det finns en del fina alternativ däremot.

Några enkla frågor för att förstå helheten för jag känner ju inte dina vanor.

Diesel för att tanka är urtråkigt tidsslöseri eller att dieseln är billigare där du är?

Hur ofta åker du mer än 2 personer och 100 kilo last? Hund?

Hur många km brukar det bli per år de senaste 5 åren?

Jag såg en bandvagn 202 till salu för ett tag sedan, kanske det vore något att åka till stugan med de sista km=)

Mvh
Asken
OK, tack för svaret, det var riktigt tråkigt att höra då det i princip bara är merca 124:a att välja på.. och dom är så jäkla fula och trista..

Diesel kör jag för att jag får bränslet för 9.50/l och för att det låter helt underbart, speciellt en kall diesel med sitt råa knack, volvon låter som en lastbil på mornarna.. dessutom älskar jag avgasljudet från en diesel-sexa, har rakt 3-tum och brukar ibland ställa upp bakluckan lite på glänt och smyga uppför en brant backe med 1800rpm och njuta av mullret..
BMW's dieslar är ju på 143 hästar så de går antagligen bättre än volvon.
jag plockar väl ut runt 150 i volvon men antar att en BMW går att ställa på än mer då den är starkare original. just därför vill jag också ha mekanisk pump för att kunna skruva själv.

jag åker enbart själv så LB-reggat är det som gäller, har ofta mycket last med mig, verktyg, gastuber osv, så lastutrymme är viktigt.
jag kör i snitt 4-4500mil/år
och nej en bandvagn är nog inget vidare att ha som vardagsbil..;)

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
XC70 D5 185HK +chip?
Den har ju det Svenska Haldex hantverket som sköter 4-hjulsdriften.
Det var väl bara dom tidiga äldre kantiga V70 som hade det "fjolliga visco systemet"?

Men i ditt fall så skulle väl en nyare Nissan Navara med 180 HK diesel och lågvxlvara något? Dom finns ju med schyssta kåpor över flaket som skyddar verktygen.

/L
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
W124 var en klassiker det är nostalgi det. Ingen höjdare men den rullar. Minns du föregångaren 300 Tdt automat som stationsvagn?

Tack för dina svar.

Då förstår jag lite mer. Är detta ramarna?

40.000km per år och 100km till och från stugan som behöver fyrhjulsdrift för att säkra möjligheten att kunna sova:)

30.000 kr/ år i diesel eller någe sånt med denna kalkylen med volvon du har?

Finns det några ramar för vad du kan tänka dig lägga på en BMW?

Jag är av en annan skola men är helt med dig i resonemanget.

Din volvo låter som en riktigt bra väckarklocka på det du beskriver det. Det närmaste det ljudet jag kan komma på var när jag såg en av flygvapnets renoverade flygplan typ S31 starta.

Cylindervolym är viktigt. Även låg förbrukning för det är tråkigt att tanka.
Skön förarstol och en bil som kan tala det är BMW.

Allt du har med dig, fyller det upp hela bagageluckan på en LBreggad 945a?

Mvh
Asken
tack för alla svar! nej nån V70 vill jag definitivt inte ha, det är ju inte en bil det är en plastleksak, jag vill inte ha nåt nyare än ca 1995 för det blir för mycket elektronik. jag vill ha AC och elhissar, samt helst farthållare och ABS, men inte nåt mer avancerat, vanlig analog elektronik klarar jag av att meka med men när det blir för mycket styrboxar och famförallt digitalt så går jag bet.

Asken: jag har väl en halv kilometer "besvärlig" väg fram till huset, jag plogar den ju givetvis men på morgonen hinner jag inte det, och har det då kommit 25-30cm under natten så kan det bli problem med volvon.
ja jag gör åt ca3 kubik/år men då är det även till GMC'n inräknat.
volvon ligger på 0.7-0.8 i snitt om jag kör sansat och det är jag nöjd med för en 1700kg bil med automat.
skulle tro att en BMW tds ligger på ungefär samma då de väger samma och har nästan samma volym. det var just därför jag gärna hade velat ha en BMW, för att köra GMC till vardags blir för dyrt..
runt 30.000 kan jag tänka mig att lägga på vardagsbilen. det var vad jag gav för volvon för 3 år sedan.
och ja just en skön förarstol är viktigt, jag gillar volvons stol, men nu när mätaren passerat 50.000mil så börjar den bli ganska nersutten, jag har ju tillbringat ca 15.000mil i den stolen så den har ju format sig;)
BMW's stolar är inte dåliga heller, måhända en aning hårda men inte alls lika kass som i en ford tillexempel..
det är sällan jag fyller hela lastutrymmet, men när jag har behovet så vill jag gärna att sakerna ska gå in, därför ska det vara rymligt, som i 945:an eller en 525 kombi
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Du kan inte offra automatlådan och köra manuellt ist då?
Ang pumpen är jag osäker, en polare har precis hållt på och bytt på din 525tds (med automat förövrigt men den driver ju bara bak) och minns ite hur han sa, kan ta reda på de.
så det finns 525tds med 4wd men ej automat? nåja, det vore ju ett alternativ även om automat är det enda jag kan tänka mig, tycker att manuella bilar är "halvfärdiga" mkt. bekvämare med aut.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
varför inte en jeep cherokee?
jo, men det blir ju på sätt och vis likt GMC'n ganska dyrt i drift med så stora hjul och tyngre bil. det är nåt åt personbilshållet jag söker.

jag har kollat på mobile.de och hittar inga 525tds 4wd ens med manuell.. jag kan väl offra automaten men det verkar inte finnas manuell heller..
förresten, nu slog det mig att audi är stora på 4wd.. finns det ingen audi som passar mina önskemål? eller var 90-tals quattro enbart bensinare?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tgb 211 med en plog frampå ger dig att skuva med oftare än du besöker toaletten.

GMC. Amerikanskt, väldigt dyrt att åka och inte föraroptimerat enligt mig.

945, skön bil. Varför inte åka bekvämt på landsväg och S31(Spitfire) ljud däremellan?

Bensindrivet är inte så dyrt om du använder farthållaren och följer hastighetsgränserna.

Mvh
Asken
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Klart det finns diesel audin, quattro = 4wd är ju Audis grej, de var först pá serietillverkade bilar med det.

Denna tex, har inte läst annonsen, men de finns ju pá blocket...

Länk

/Christian
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

525tds har elektronisk pump, men de går att ta en mekanisk pump från äldre 524 som passar med smärre modifikation samt en gaswire.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
En Landrover Discovery kanske, så kan du sälja GMC'n också Länk

Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Land Rover skulle jag inte rekommendera ens till min värsta fiende. Om man inte gillar att använda kommunala färdmedel vill säga...

M V H
Stephan

Min bil: Länk
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Nu sa jag faktiskt Cherokee, inte "Grand Cherokee". Cherokee är till och med mindre än din 740, utom på höjden, och bygger på självbärande kaross. Det är ingen stor SUV utan en lite hottad kombi...
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Swedediesel, en riktig man luktar diesel! :-)

Självklart har BMW en lösning till dig, den heter BMW 525 TDS (E34) med diffbroms. Hade själv en sådan och körde aldrig fast i snön. Den hade heller ingen tendens att kana omkring med baken.

I princip kan du nog köpa vilken 525 TDS som helst och leta efter en begagnad bromsad diff till bakaxeln.
Var bara noga med att hälla i rätt olja i diffen. Var inte säker på att en märkesverkstad klarar det... Take my word for it...

Glöm allt annat, 525 TDS är en fantastisk bil. Du kommer ha svårt att hitta en bil som du åker 50 mil och ändå kan vara avslappnad och utvilad när du kommer fram. Ljudet behöver ingen vidare förklaring :-)
Armstöd är ett riktigt trevligt tillbehör.

Om du inte haft BMW tidigare kan jag bara rekommendera att du alltid använder originaltillbehör -till allt. Köper man piratprylar kommer problemen som ett brev på posten. Förvisso kan vissa delar vara en aning dyrare än till en Volvo. Fördelen är dock att de håller längre. Avgassystem Volvo vs. BMW är ett praktexempel på ovan.
Lycka till!
//Mikael
la
19
landin84
530ia-04
lada niva.. tror inte det finns det någon annan bil som har enklare konstruktion och tar sig fram bättre..
fast komforten är väl inte mycke o hurra för:)
den är helt omöjlig o slira fast med för den orkar inte börja slira:) he he
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.