|
|
|
|---|---|
|
Tjenare. Har precis snubblat över en 750ia -90. Med lite små fel. Ett fel som jag undrar över är när man ger bilen fullt så efter växling till högre växel låter det lite som en rem som slirar till lite. Någon som har en aning om vad det kan vara? Sen tycker jag att den nästan hugger i växlarna speciellt i sport läge inte så att man bryter nacken men lite små störande är det. Vet att framvagnen är rätt kass på den för den beter sig som en fullgubbe på spåriga vägar. Kollade casterstagen och bussningarna där är rätt slut ev kan mer grejer ha tagit skada fram. Då kommer man ju fram till att det kan ju vara lika bak. Vad är det vanligaste på dessa? (har lusläst forumet så nu är allt som en enda stor röra i skallen) Vid gaspådrag från tomgång så är den lite slö tar nån sekund innan han svarar med full kraft. (vet inte om det är full egentligen har aldrig haft v12). Tex vid en korsning så är det nästan så att en Drabant tar starten men 1-3 sekunder senare är jag ifatt. Då kom tanken att det kan vara soppa filter etc då kom nästa trubbel var hittar man dessa? Eller kan det vara nåt annat? Bilen har inte haft några gasfötter som ägare som jag vet så den känns juste maskinellt och låda förutom just det där störande huggandet av växlar. Ska tilläggas att det är min första BMW har mest haft jänkare så jag kanske är lite kräsen ;) | |
|
Just ja glömde en sak. Bromsarna är inte lika mjuka som på tex chrysler kan det vara nåt med servon? Samt idag testade jag att dra ur den lite fick lite ställ skulle räta ut den men just då så var det precis som styrservon var ur funktion i ett par sekunder,, allt gick rätt fort såg bara räcket närma sig fronten och gick knappt o räta upp bilen föräns den gick ner lite i varv. Nu låter det ju som om bilen är helt kass :S men det är den inte. Köpte den pga av priset och motorn. |
|
|
Kan vara glapp i kardanaxeln eller drivaxlar som gör att det rycker vid växlingar. Kan även vara värt att byta olja och filter i automaten. /Mats J |
|
|
Jo olje och filter är inplanerat på hela bilen. Kardan tvivlar jag på för den "verkar" inte vara i obalans. Kanske drivaxlar eller nån bussning kan jag hålla med om troligast är bussningarna. Dom verkar inte vara bytta på den. Tidigare ägare har bytt en del grejer (finns kvitton på det mesta). |
|
|
Oljan i automaten är ett hett tips från Mats, likaså glappet i kardan är en klassiker. Sen bör du kolla styrväxeln också, den kan glappa ordentligt och man tappar all känsla i ratten. Den går att justera in om inte glappet är för stort. Justera det när ratten inte står "rakt fram". Angående fördröjningen av effekten så har jag upplevt samma på både e38 och e32. Det har nog delvis att göra med att gasspjällen styrs elektroniskt och inte med vajrar. Vid en start från noll kan man avhjälpa det lite med att spänna upp drivlinan lite vilket är lite skonsammare också än en banzai-start. Du står helt enkelt på bromsen och gasar tills du känner vridet bygga på, då släpper du bromsen och stämplar gasen. Håll i hatten bara! Sen kan det ju givetvis vara ngt som är defekt om fördröjningen är för stor. Kolla felkoder med carsoft eller dylikt om du har möjlighet. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Ja den där styrväxeln var jag inne på men jag gav upp när den är totalt oåtkommlig för annat än ögonen. Hur justerar man den egentligen? |
|
|
Här finns mycket läsvärt: Länk /Mats J |
|
|
Tackar Får jag iordning på denna så kanske det blir fler BMW ;) |
|
|
swdomen, om några år står det fullt med BMWs på din parkering, eventuellt någon som fungerar fullt ut också:-) Det finns Bentleys Manualer bl. a. att ladda ner till dessa bilar, googla runt så kan du hitta dom eller hör av dej annars så kan vi ordna det på en cd-skiva om du vill. Min gamla dator med alla bra länkar har dött så jag har inte kvar all info i form av länkar, men jag har en hel del i PDF-format, troligen finns det massor av länkar här på forumet om man söker lite. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Galant Turbo: Aha det är du :D Läste om ditt projekt häromdagen. Ang Stall speed har jag inte testat det än tycker att v12an borde komma snabbare från scratch i och för sig "bara" 300 HP på en tung bil. Ska kolla det med styrväxeln på Söndag. Måste även passa på och kolla kardan m.m. Synd med under dimensionerade grejer på tyska bilar :P. Nåt mer man bör kolla på dessa medans man har den på en lift? Mer än det gamla vanliga då. Utav nån konstig anledning har jag börjat gilla BMW. Får jag iordning på denna så kanske det blir fler BMW ;) |
|
| är det någon som vet vad som låter som en slirande rem då som swdomen beskriver det? | |
|
Det som låter som en rem som slirar kan ju vara det. Torra fläktremmar orkar inte alltid med även om dom är spännda. Sedan skrev swdomen att servoverkan försvann ett par sekunder, kan vara läge att kolla att bromsbomben är ok. (sök på bromsbomb här på forumet) /Mats J |
|
|
Det är så att en kompis har en e-32 750 som det låter som om en rem slirar,men ljudet kommer inte framifrån utan mitt under bilen när han drar fullt ut på växlarna och lådan växlar. Kan det vara något i själva lådan som kan låta på det viset? MVH |
|
|
Jag är lite orolig att det är lådan som viner i min, hade samma symptom på min voyager o rätt vad det var så hade jag marakas i den lådan. På den var det att vid acceleration och varvtalet gick ner så ven det till lite precis som en rem som slirade,, och vad jag vet så finns det inga remmar i dessa lådor. Jag har ännu inte lokaliserat varifrån ljudet kommer på BMWn men jag tippar på att det är lådan som låter. Ska testa med att byta filter och olja i lådan och se om det blir bättre. Får jag iordning på denna så kanske det blir fler BMW ;) |
|
|
Kan ju vara slirande lamellpaket, men jag vet inte om sådant hörs. Finns ju många delar i en automat som rör på sig... /Mats J |
|
|
Kombinationen igensatt filter och/eller dålig packning mellan oljefilter och ventilhus kan ge vinande ljud som tilltar vid växling eftersom oljeflödet toppar vid växling. Ganska vanligt. molle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.