|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tror att min vanos packade ihopp i veckan! den svarar inte lika bra på gasen och effekten kommer inte fören 5800rpm. Finns det någon som fått den bytt på garantin? Vad kostar en ny Sachs hos BMW ink. montage? | |
| Hej! Jag fick ett pris förslag på 22 000:-. Så det ligger väl där ungefär. Men hur går bilen på tomgång? Låter vanosen nåt? Prisförslaget var på min 3.0:a. Du verkar ha en 3,2:a som det ser ut och det vet jag inget om vad det kan kosta. Tror det är dyrare. Har ju dubbel vanos på din. Kolla magnetventiler och o-ringar. Brukar vara de som pajjar. Om inte så skulle jag satsa på att bara byta vanos växellåda isåfall. Mvh | |
|
Den går lite ojämt på tomgången men det kan vara därför den är trimmad. Den rasslar ingenting. |
|
pg_ice |
3,5 Hartge från det ena till det andra du har inga bilder på bilen? håller med fritte kolla o-ringarna och kontakterna till magnetventilerna. o-ringarna håller tydligen bara nåt år sen tätar dom inte |
|
Har precis börjat använt AUTOPOWER Forum men klicka på mitt namn för bild. |
|
|
Går det se om magnetventilerna har läckt ut någon olja? Jag har en 3,2'a som kändes smått orkeslös och "klippte" rätt mycket på lägre varv tidigare. Där bytte jag som tidigare föreslagits O-ringarna till magnetventilerna och vips var det problemet borta. Det är väldigt många som fått sin vanos utbytt på garantin men det är nog för sent för både dig och mig eftersom alla garantier nog har gått ut. Om inte BMW har någon förlägd evighetsgaranti som man inte hört talas om? |
|
pg_ice |
det är den innersta o-ringen som brukar ge sig först ger sig den yttre så har du direkt oljeläckage. ingen olja på utsidan betyder att den yttre o-ringen är ok jag tippar på att den yttre ringen inte har samma tryck på sig som den innre. Den yttre ringen ser nog bara till att hålla oljan innanför ventilen medans den innre påverkar direkt funktionen på ventilen om den slits. enbart teorier men dom stämmer nog till 99% :) |
| Om det nu inte blir bättre med nya o-ringar mot all förmodan så tycker jag du ska köra dignos test på bilen. Visar det sig att vanos behöver bytas så bytt magnetventiler/magnetventil isåfall. För skulle vanos växellådan vara ras lär det låta nåt fruktansvärt misstänker jag. Har själv haft problem med vanos på min så jag vet hur den påverkas. Kassa o-ringar = trött på låga och höga varv speciellt vid 2-3000rpm. Kass magnetventil = vibrerande tomgång/ojämn tomgång och inget som helst tryck i maskinen. Varvade iofs inte min över 3000rpm men ändå. Tror enligt mina erfarenheter att du ej behöver byta hela vanos enheten. Men alla kanske inte har samma tur som jag hade. Mvh | |
|
Fick prisförslag av M-bilar i Västerås på byte hela vanos 24300kr! så det blir att börja felsöka. Skall in på torsdag för koll med datan. tack för den hjälp jag fått. |
|
|
her er jo en "nyttig" link, om ikke du har sett den før; Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.