|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har en 120d med USB 6FL och jag undrar om det finns några kända problem med iphone 3G? Jag tänker då enbart på MP3 delen.. tack på förhand Danne | |
|
Lyfter tråden lite då jag har en fråga angående iPhone och 6FL: Jag testade idag med min iPhone 3G och den fungerar som en iPod och kan styras från bilen utan problem. Däremot laddas den inte och det skulle ju vara fint om den gjorde det. Då slippar jag skaffa en separat billaddare. Har läst någonstans att det kommit ut en ny typ av adaptersladd hos BMW som ska lösa detta. Stämmer det? Fick min bil + adapter i maj förra året och då fanns väl inte första generationens iPhone än? M v h |
|
|
Verkar som du har en anslutning med OK signalering för ljud och data från iPhone men ingen strömförsörjning. Man har inte ändrat nåt i kontakten på Apples produkter från äldre iPod, via iPod Touch, IPhone 2G/iPhone 3G osv vad jag vet iaf. FP |
|
| ursäkta om jag frågar utanför trådrubriken, men hur pass omfattande fungerar 6FL (som väl är det eftermonterade ipod kitet till E6X/E9X/E8X?) i fråga iom menyer, mappar och kategoriseringar av artist, låtar etc? | |
|
Tyvärr så är det så att kontakten på iPhone 3G är ändrad sedan generation 1 av iphone. Nästan inga tredjeparts laddare och spelare laddar iPhone 3G. En jättemiss av Apple. Läs vidare på 99.se Länk Annars fungerar det eftermonterade iPod Interfacet superbra med både gamla och nya iPhone. Kolla i mitt galleri för lite bilder på interfacet. |
|
| Här kan vara en lösning Länk | |
|
Man har ändrat fär rätt länge sen vad gäller laddning via firewire och USB 5V power på iPod. Ny BMW borde ha anslutning enligt den standard som iPod använt de senaste åren. Har inte testat just iPhone 3G men däremot Touch och det borde vara samma. iPod Touch funkar med samma laddare och kablar som för en iPod som är drygt 4 år gammal. Verkar ologiskt att iPhone 2G skulle ha den äldre standarden. Enligt Länk så funkar 2G med Icelink osv som i sin tur funkar med gamla iPod, vars tillbehör i sin tur funkar med nya Touch (3G) osv. Snurrigt? FP |
|
| iPhone nr 1 och iPhone nr 2 (3G) är inte samma när det gäller laddningen via tredjeparts laddare. tyvärr. | |
|
Grandy> OT det där var nog bland de finaste bilder jag sett på E61an, snyggt jobbat! Att dömma av bilderna på menyerna så lägger sig alla låtar i samma mapp så man får scrolla mellan ett par hundra låtar eller? Fungerar det att scrolla bland artister eller album eller andra kategoriseringar? |
|
|
HFR: Tackar, blev väldigt nöjd själv med bilderna. Jo då, det går att scrolla antingen alla låtar, eller genre, artist, album, podcaster etc, precis som på iPoden. |
|
|
Ok, det låter ju inte dumt. Vad är det då som skiljer i funktion mellan 6FL och den fabriksmonterade varianten? (eller har jag blandat ihop det här, trodde det var BMWs eftermonterade ipod-anslutning vi talade om här?) |
|
|
Har just testat med Icelink från Dension som ju är en tredjepartstillverkare. Inga problem med laddning och funktion på iPod touch och iPhone 3G. Verkar konstigt om inte BMW:s interface skulle funka eller? FP |
|
|
Jag tror du får hålla isär begreppen lite Folke. Att Icelink klarar att ladda en Iphone 3G kanske inte är så konstigt när den inte kör på 6FL gränssnittet. För det är just detta som strular till det lite. Vet flera biltillverkare vars integrerade Ipod styrning inte klarar av att ladda nya Iphone 3G (t.ex. Volvo). Jag hade inga problem att ladda min Touch i min Intravee II, men den är uppbyggd på samma sätt som Icelink så det kanske inte är så konstigt :) Det kommer nog en eftermarknads lösning på laddningsproblematiken skall ni se, om inte så finns det en bra beskrivning på Länk där en kille lödde ihop en adapter som löste problemet. Mvh/ Niclas |
|
|
Visst, 6FL och Icelink är olika produkter. Men Icelink verkar ju köra med FW-laddning, det märks på att spelaren blir rätt varm under laddning pga spänningsomvandlaren internt för att reglera bilens 12-14V till batteriladdningens 4,20V. Medan spelaren blir knappt ljummen när man laddar på USB-pinnarna, effektförlusten från 5V ner till 4,2V är ju rätt obetydlig. Att 6FL interfacet kör annat gränssnitt än Icelink är ju en sak men nog verkar det som spelaren accepterar laddning på båda sätten, det är det som förbryllar eller hur? FP |
|
|
6FL är vad jag vet den fabriksmonterade varianten av interface, inte den eftermonterade. Det är iaf fabriksmonterat jag har och som inte laddar min iPhone 3G med BMW's adapter. Ska kolla med BMW om en ny variant av adapter kan vara på gång eller redan finns. M v h |
|
|
Icelink kan ju styra laddningen via setup osv. Det kan ju innebära att andra produkter kanske har spänning på stiften men inte skickar kommando för laddning osv (vid laddning via FW-ingången). På andra forum skriver man även att laddning via USB-ingången kräver spänning (1,8-2,5V) på D+/D- stiften, förutom USB+ och jord, dvs bara 5V på USB+ och jord räcker inte. Om detta stämmer så måste t.ex den vita originalladdaren alternativt originalkablaget ha ett par inbyggda motstånd för detta, liksom vissa tredjeparts tillbehör osv, medan andra (t.ex 6FL) saknar detta. Jag snokar fram en ren USB-laddare och kollar detta. Men kontentan blir ju isf att problemen ligger i de externa produkterna, inte i själva iPod eller iPhone. FP |
|
|
Mera feedback: Kollade just med ren USB-laddare, den laddare inte iPod Touch och inte heller gamla iPod. Komponenterna för hjälpspänningen på D+/D- sitter inte i kabeln utan i laddaren. Testade även med andra produkter, t.ex TomTom navigator, den laddas lika bra från iPodladdaren som en ren USB-laddare. Med en PC laddas iPodprodukterna, där läggs ju viss spänning även på datapinnarna i kontakten. Så frågan kvarstår: Har Apple egentligen ändrat i produkterna? Jag tror problemet ligger i tredjepartsprodukterna. FP |
|
|
När det gäller BMWs egna ipodinterface dvs fabriksmonterade 6FL och eftermonterade motsvarighet, vad heter den och vad skiljer dem två i funktion? Kan man i den eftermonterade varianten koppla HDD istället för ipod precis som till 6FL och bläddra via artist, genre mm eller är man låst till ipod? annorlunda sagt, klarar den eftermonterade varianten av att D/A-omvandla materialet på en HDD som 6FL klarar? |
|
|
BMW svarar att de känner till detta att iPhone 3G inte laddas, men inte har någon lösning än. De säger också att de ska informera ÅF samt uppdatera informationen på hemsidan så snart en lösning finns. Alltså jobbar de på att få fram en lösning. M v h |
|
|
Verkar som man tagit bort möjligheten till laddning via FW på iPhone 3G men inte på t.ex Touch eller 2G trots samma koncept och grundchassie, interna strömförsörjningskretsar osv. Ryktena säger att man sparat in några cent på spänningsomvandlaren, alternativt att den inte fick plats. iPhone 3G är heller inte märkt med 5-30V input baktill som övriga iPods osv är. Därför gäller endast USB-laddning på denna produkt med 5V och hjälpspänningarna på datapinnarna enligt tidigare inlägg. FP |
|
|
Har också kontaktat BMW Sverige i ärendet om laddning. Får ligga på dem så det händer något. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.