|
|
|
|---|---|
|
Måste få skriva ett inlägg ang min 320i -01 Limo. Har pga kortare reslängd till mitt arbete funderat på ett bilbyte till en mindre bil. Var igår och kikade på en Toyota Corolla 1.4 lit -05 som rullat 3500 mil. Fint skick och med ett erbjuande att priset ( 123300 ) var sänkt tom 31 aug med 10000. Alltså 113300. Vid test av min bil så anmärkte man på slitna däck enbart. Min pärla som vid skrivande stund rullat 15500 mil är förövrigt utrustad med bmw´s original 17" fälgar ( Radialeker 50 ) med 225/45-17 däck (4mm). Till detta erbjöd jag mina vinterdäck på Alufälgar 205/55-16" ( ENZO ) med Nokian Hakka 02 som rullat enbart 800 mil. Hade kanske för höga förväntningar om värdet på min bil, men försäljaren skulle räkna på affären eftersom objektet inte var utrustad med MVG och något jag önskar vid ev affär få installerat på Toyotan. Idag ringde säljaren mej och började räkna upp alla kostnader hit och dit med monteringar av MVG samt rekond avgifter för min bil etc. Nettot för Toyotan hamnade plötsligt på 118000 och nettot för min bil hamnade på 50000 !!!!!!!!!!!!! Alltså hallå.. Kunde inte hålla mej av ren ilska som säljaren utan tvekan uppfattade tydligt när mitt tonläge avslöjade min natur. Som argument hävdade säljaren prisläget på min modell inte var mer på bytbil.com sajten. Kikade efter vårt samtal om detta kunde stämma ? Naturligtvis inte då den billigaste av min modell var 78000 och rullat 17000 mil. Visst allt är relevant tills dess bilen verkligen blivit såld, men det var ju dessa bilar han ändock valt som referens för sitt argumentande. Varför måste en handlare tjäna minst 50000 på ett ev bilbyte ? Troligen har den som bytt in Corollan fått 90000 eller mindre på sitt byte och om jag var korkad och accepterade ett sådant byte jag blev föreslagen så skulle säljaren tjäna minst 25-30000 till på min bil. Eller är våra 320:or värda 50000 enbart med finare fälgar och så ? | |
|
Toyotan i fråga är i dagsläget en relativt lättsåld och efterfrågad bil på den svenska marknaden. En 6 cylindrig BMW med många mil på mätaren är det inte tyvärr. Det är förmodligen den "försäkringen " handlaren räknar in i priset då bilen förmodligen blir ståendes i hallen länge. Mitt råd är att sälja bilen själv och sedan gå till handlaren och tokpruta. Personligen hade jag valt att behålla BMW:n med tanke på hur det ser ut på begmarknaden idag. /L |
|
| Du kan ju räkna på hur många mil du måste köra innan du har sparat in kostnaden för att byta till en tråkigare bil. De pengarna räcker att köra långt med. | |
| Jag fick ett erbjudande på 50' för min förra 328 Ci hos en bilhandlare med samma mil och lite mer utrustning dock en -99. Jag tycker inte det låter helt tokfel. | |
|
navi: Låt oss räkna... 50' / ( 0,85 X 13.00 kr ) = 4525 mil Leffo: Visst är försäkringen en anledning till att bmw bilar är lite trögare att sälja kanske, men att sänka ett märke med 10' tals kronor bara för att försäkringen är 1500 kr dyrare per år än i detta fall toyotan är inte ett hållbart argument tycker jag, men jag kan ha väldigt fel där. Det intressanta när nu försäkringar är på tal är att bmw är stämplad av olika F-Bolag. Ett ex är den Toyota R Corolla -02 som säljaren hade i sin hall. Räknade på denna i en direkt jämnförelse mot min 320 som har 170 hkr och Toyotan 192Hkr. Skillnaden är 1000 kr/år i fördel för toyotan ?? Väldigt suspekt tycker jag med tanke på en mindre bil med mer hkr än min bmw har ? |
|
|
navi: Räknade naturligtvis fel i tråden här ovan. Rätt skall vara.. 67' / ( 0,85 X 13.00 kr ) = 6063 mil. Känns rätt att åka BMW ett tag till :) |
|
|
Vickie, det var inte riktigt så jag menade med "försäkring" Jag menade att säljaren ville försäkra sig om att han inte byter in en kall bil till ett för högt pris som han sedan måste sänka i fler omgångar för att bli av med. Hur som helst lycka till med försäljningen! /L |
|
|
Leffo. Okej missuppfattade dej där i ditt inlägg tidigare. Visst så kan det vara helt klart. Mindre bil och bränslesnålare är ju anledningen till mitt val oxå. Men priset för att åka/byta till mindre bil i detta fall är absurt tyckte jag. I räkne ex ovan så illustrerar jag detta på försalg av navi. Tack för Era inlägg. Kommer troligen inte att lämna detta forum på ett bra tag framöver :) |
|
| Njut av körningen och tänk på alla milen du har till godo :-) | |
|
Vem har påstått att Toyota är en intelligent bil? Får Herrn föreslå en liten alternativplan att sova på?` Du som jobbar med Sveriges framtid borde väl istället unna bilen en helrekonditionering in samt utvändigt så blir den som ny. Det kostar maximalt 1/10 av vad det teoretiska värdetappet blir vid ett bilbyte. Byts man dessutom vindruta till en komfortvindruta samt monteras stänkskydd runtom, vips. Känns som nya bilen och blir hälften så smutsig i framtiden pga stänkskydd. Elmotorvärmare och att kliva upp till 98oktan kan spara en hel del bränsle:) Lycka till! Asken |
|
|
Jag provade att köra annat märke, det höll i en månad! Min sambo är förskolelärare hon med så ni kan ju bilda en egen klubb då hon med gillar BMW. |
|
|
Vicki. Om du vill ha en Corolla, ring runt till olika Toyota återförsäljare, det kan du tjäna mycket pengar på! Eftersom Corolla är en av sveriges mest sålda bilar så finns det ett stort utbud av dom. När jag skulle byta in min 318-02, 9000 mil i januari i år så ringde jag runt till olika BMW återförsäljare först. Jag fick bud allt från 80000:- till 100000:- Tyckte jag var märkligt eftersom objektet som jag skulle köpa var samma. Skambudet fick jag av BMW i Danderyd. Säljaren där började också rabbla priser på blocket. Verkar som att i 08-området får man sämst betalt=större utbud? Affär gjorde jag givetvis hos en annan återförsäljare. Frågade säljaren om ok att försöka sälja inbytet privat eftersom det uppstår en viss leveranstid. Man har ju liksom inget att förlora på att försöka sälja privat. Budet var ju 10000:- så jag satte ut den för 112000;- Bestämde mig för att inte sälja den för under 110000:- Jag hade flax, efter sju dagar på blocket så var den såld, för det priset som jag bestämt innan. Bilen: Länk |
|
|
50kkr får man nog räkna med att få i inbyte för en 7-8 år gammal 320 med snart 16kmil på mätaren. Att få ut 100kkr för en sådan bil idag blir närapå omöjligt, t om för en bilförsäljare. Säljaren har säkert kalkylerat med ett försäljningspris på mellan 70-85kkr vilket känns mer rimligt. Då känns 50 rimligt med tanke på utrymmeskostnader, rekond, samt vinst på bilen. När det gäller Toyota har vi haft en nyare Yaris 1.3 i familjen och visst är det ett av de absolut tryggaste bilköp man kan göra med ett vattentätt andrahandsvärde och kvalitet. Värdeminskningen per månad på Yarisen var lägre än vad kostnaden för ett månadsbusskort :-) Men Toyota skall servas ofta (var 1500mil) och den kostar ca 3-4kkr per gång, försäkringen var inte jättebillig för vår del (4500kr/helår), och den drog rejält mycket mer än deklarationen dvs ca 0.7L/mil enbart motorväg. Det är inte så mycket mindre än en 320 170hk per mil. I ditt fall skulle jag definitivt ta fram miniräknaren och räkna på hur mycket man egentligen "tjänar" på ett byte. Jag hade behållt 320, ffa då du själv säger att du kommer att köra kortare sträckor. Sen hade jag nog skippat Corollan då detta är en utgången modell (ersatt av Auris) vilket på sikt bör påverka andrahandsvärdet negativit. |
|
|
Jag fattar inte att folk envisas med att byta in bilen till en handlare som man VET tar ut stora vinster!? Jag hade en Volvo S80, var hos tre handlare bara för att känna läget och den som bjöd mest bjöd 55', den som bjöd minst bjöd 40'. Två veckor senare sålde jag bilen på blocket för 94'. Sälj aldrig din bil till en handlare utan att ha kollat privatmarknaden först! |
|
|
Tack alla för era svar. Visste är det så att man får mindre för bilen hos en bilhandlare,men förstår ändå inte varför man måste tjäna så mycket på varje bilbyte ? Har räknat på ett ev byte och det ger sej självt när mellanskillnaden på bilarna blir så stort. Gjorde min äldsta son överlycklig igår istället när vi köpte honom en Moped. Visserligen en begagnad men väldigt fin är den. Känns bättre i både kropp och själ :) |
|
|
Din son kommer bli ännu lyckligare om ett år, då han får övningsköra i en 6 cylindrig BMW 320 istället för en Konsum Corolla. ;) /L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.