AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.882

Projekt BM-VETTE

Sida 1 av 2
bm
19
bmw_79
bmw 750 ial
bmw 540 ia
hej alla !
ville bar kolla med er vad ni kan tyckas tänka om mitt lilla projekt jag skall i bruk. Alla kommentarer är välkomna dåligt som bra. Ville bara kolla vad Ni tycker som sagt. projeket är som följer::

En styck bmw 540 (kul)
en styck chevrolet LS1 -01 motor
procharger kompressor (massor av kul:)

mopar 8 3/4 axel
eaton diff
700 låda preppad annan tubin mm
B&M shiftkit
msd 7al
baer brakes bl.a 6 kolv ok, samt stooora skivor.
andra fjäderben
mm
mm

allt annat som behövs finns, det är bara jag som skall få tummen ur, så att säga.:)

Tanken är att få igenom den (mot förmodan) i besiktningen.
Ett mål som kan tyckas omöjligt , men jag måste ju försöka iaf:)

Om jag inte är ute o seglar tror jag att jag är hyfsat ensam om denna kombination, (?) på en e34 iaf.
som sagt alla kommentarer är välkomna , är tacksam för alla tankar ni har. Och även råd om det finnes också:)

En Bmw med USA influenser kan ju tyckas vråldumt, men vill se om det är möjligt som sagt.:)

ha d bra alla

mvh
bmw_79
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
LS1 är en mycket robust och trevlig maskin.
Däremot brukar dom vara dyyyra att köpa loss från skrotarna.
Brorsan skulle ha tag i en äldre LT-1 maskin och det var helt hutlöst dyrt.

Det lär hur som helst bli en trevlig bil med ett härligt bottendrag.
Vad hände med original åttan?
Hur som helst så lär du lättare få tag till trimdelar till USA-maskinen.

/L

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Oj då, Jag såg att du redan hade alla grejor, hoppas att du även har tid och ork att avsluta projektet.
Men det vore ännu trevligare att pressa ner bitarna i en E30.... :)

/L
bm
19
bmw_79
bmw 750 ial
bmw 540 ia
tjena
kul att se en positiv kommentar:)
tänkte även att ha de där 17 tums ZR1 fälgarna oxå de är grymt snygga tycker jag :)
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Ska du inte försöka få tag i den där läckra manuella 6 vxl lådan från ZR1 också? :)
Den har ett sådant härligt tjutande från dreven (rakskuret?) på ettans växel när man ger järnet..

/L
bm
19
bmw_79
bmw 750 ial
bmw 540 ia
orginal åttan är kvar , gått 26 tusen mil, men fugerar perfekt :)
bm
19
bmw_79
bmw 750 ial
bmw 540 ia
jo tanken finns på en 6 petad låda, då en tremec låda.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Hur kommer det sig att man får infallet att genomföra en sådan här smått galen idé?
Det där grejorna LS1:an och kompressorn är ju inget man direkt impuls-köper för att bygga en
skoj "budgetracer"?

/L
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Man kanske gillar amerikansk urkraft men har en synpunkt eller två på den fantastiska amerikanska väghållningen?
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är egentligen en riktig hard-core BMW människa - men tycker projektet låter riktigt kul! Kör på!

Skulle vara ännu bättre om du får igenom den i besiktningen! Du kanske vet att vid årsskiftet 2007/2008 ändrades reglerna kring avgascertifieringen och gjorde det svårare att byta motorer.

Reglerna är mycket olika beroende på om din bil kommer att registreras som ombyggd eller inte.

Ej Ombyggd
=========
Årsmodell 76-92 (regdatum)
Inget avgascertifikat behövs om man byter till en motor MED katalysator. Man ska ta motorn som ett "paket" och skall klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktningen.

Årsmodell 93- (regdatum)
Avgascertifikat krävs - i princip omöjligt som privatperson...

I "ej ombyggd" avdelningen finns dessutom regler kring växellådsbyten - speciellt petigt är det om man byter mellan manuell/automat.

Ombyggd
=======
Årsmodell 76- (regdatum)
Inget avgascertifikat behövs om man byter till en motor MED katalysator. Man ska ta motorn som ett "paket" och skall klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktningen. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.

Sen så finns alltid effekt/vrid begränsningarna som du säkert vet. Också uppdelat i ej ombyggt/ombyggt, men i det här fallet blir det samma regler då BMW inte gett uppgifter. Du får alltså ha max 20% effektökning och 10% vridmomentökning. OBS! Detta är jämfört med bilens originalmotor - INTE från starkaste motorn i modellserien (du kan alltså inte sitta och räkna på en M5 3.8 E34).

Du måste alltså hålla dig under 340 hk och 440 Nm.

Din bil har tyvärr säkerligen ett regdatum efter 1993-01-01 vilket gör att du MÅSTE få bilen besiktigad som ombyggt fordon. Men dina förutsättningar för detta är bra
- byte av byte motor+växellåda [OK]
- byte av fram och bakvagn [~OK du verkar göra ändringar här]
- byte av bromssystem [OK]
- styrning [~OK antar du måste göra någon sorts modifiering av styrningen]

Så som jag ser det för att du ska ha en chans att få den registrerad är
- se till att du kan få den registrerad som ombyggd
- fimpa kompressorn (toksynd - gillar kompressorer!)
- fimpa MSD (inga eftermarknadssprut är tillåtna)
- håll dig under 340 hk och 440 Nm

Men allt detta är bara min syn efter vad jag kommer ihåg av reglerna och vad jag nyligen läst. Men har du planer på att registrera den så ta kontakt med SFRO så tidigt som möjligt och se över alternativen. Som du ser så är det mycket svårt och många regler och mycket lätt att köra fast på små detaljer.
bm
19
bmw_79
bmw 750 ial
bmw 540 ia
hej!
kul att få så bra kommentarer :) har tidigare lyckats med att få en volvo 745 1987_:a bes med cheva 454 bb, o godkänd. DET var mycket jobb med detta kan jag lova :) men råd är ju som sagt mycket välkommet:)
ha d bra alla
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, då har du redan varit en runda i registreringsdjungeln! Men hur tusan kunde du regga en Volvo 745 -87 med en BB i?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Ansluter mig till hyllningskören! Riktigt skojigt projekt, hoppas det går vägen och att vi får se bilen i någon projekttråd under dess byggnad.

------
BMW CS #04839

Mu
616
Mustang

540iat -94
Men ska man tala väghållning borde ju BMW-bakvagnen ge bättre väghållning än en stel bakaxel. Men det kanske inte det som är fokus?
bm
19
bmw_79
bmw 750 ial
bmw 540 ia
tjena alla killar!!
beträffande volvon som fler kanske undrar om så finns bilder o maila till de som vill detta. har en hel pärm med intyg o massa saker. en garanterad blickfångare, lite breddad o detaljer.:) vet inte hur det är idag , men den var den "nyaste" volvon med v8 cheva, regbes o laglig.:)
men nu till beemern, bilder kommer snart på denna, provade kompressorn på en polares camaro 383 tpi strokad, den gick BRA kan jag lova:)
detta bygget med BMW:n får jag hjälp av en kille som kör i Top Doorslammer serien nu detta året. Så garanterat kunnig är han så att säga :) Men som sagt, de som vill ha bilder/info på volvo 745 v8 :an kan kanske lägga ut mailen om det funkar för er. Så fixar jag detta :)
bm
19
bmw_79
bmw 750 ial
bmw 540 ia
jo, vad beträffar bakvagnen så har min gode vapendragare föreslagit att vi skall bygga om det mesta , han går i tankar om 4-link bl.a. Klumpen i axeln kommer från hans gamla axel han hade på den bil han kör nu i TopDoorslammer serien. kronhjulet inne i klumpen är gigantisk !!!!
ett org. kronhjul från en corvette c5 ser ju ut som, ja ..jag vet inte vad.. kanske en snusdosa mot en frisbee. :) eaton är märket, titan är materialet..hehe
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Kan du inte lägga ut en länk till Volvon här?

Lycka till med bygget!!!
bm
19
bmw_79
bmw 750 ial
bmw 540 ia
tjena
här är min mail pöjkar:)

badass_v8@hotmail.com

maila nåt skräp-mail bara, så skickar jag tillbaka med bilder o det ni vill veta. Skriv bara att det gäller volvon :)

ha d bra alla !
mvh bmw_79
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Läckert projekt!
Hoppas det blir verklighet,och man kan se ngn projektråd framöver.....med massor av bilder

Mvh Patrik
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag skulle vilja ha 2008 års C6 ZR-1 motor i min 320, undrar om besiktningen
har några synpunkter på det?

Vad säger ni som jobbar på AB Svensk bilprovning?
Jag kan kasta dit 323:ans bromsar om det behövs ;)

/L
Ve
7
Vette
540ia touring-95
Inte för att verka negativ men har lite erfarenhet av jänkare och th700 lådan är väl inget att satsa på med den effekten/vridet och den tyngden du kommer få?
som folk säger så är den 6vxl ZF lådan eller th400 alt den nyare varianten (kommer inte ihåg namnet) ett bättre alternativ?.
Fränt bygge och önskar allt lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.