|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Är på jakt efter en ny bil till sambon Det blir en 3-serie touring årsmodell 00-04 Vad jag undrar är om det är någon direkt kvalitativ skillnad på BMWs 4or och deras 6or bilarna ligger ju runt 15 000 mil så frågan är vilka som håller bäst hade det blivit min bil hade det blivit 6a då jag haft en innan som var helt underbar, men tjejen bryr sig inte så mycket så nu gäller det (tråkigt) ur helt ekonomisk synpunkt. (ps om 318i så blir det från -02 143hk) Tack på förhand henrik | |
|
Hållbarhetsmässigt är det inga problem med någon av motortyperna. Jag vill emellertid STARKT rekomendera en sexcylindrig maskin! Dels för att det är en helt annan känsla (provkör du så kommer du nog förstå), dels så är min uppfattning att de går lika snålt, om inte snålare - delvis på grund av mer gynnsam utväxling. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Tack för snabbt svar det står mellan: 318i 15 500 mil -02 320i 16 500 mil -02 båda svensksålde och med servicebok som ser ok ut dock har 320 haft 7! ägare (förmodligen ett par firmor) (318 2ägare och grymt snygg inredning) i övrigt lika i utrustning tacksam för ännu fler åsikter mvh henrik |
|
|
Hade valt 320i, utan tvekan. Hade en 318i -02 ett tag och tyckte den var urtrist, motormässigt. Glöm inte att pruta tills du skäms, och sen pruta lite till :) Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
| När det gäller just den där jämförelsen så är väl fyran mycket bränslesnålare. 0,72 mot 0,89l/mil blandat, och baserat på vad man hör från ägare så är skillnaden minst så stor i verkligheten. Jag hade ändå valt sexan, men frågan är vad tjejen väljer? | |
|
Adelson, Jag bedömer att 0,72 är omöjligt att få ned fyran till. När jag hade den drog den aldrig under 0,85. Till och med min 323i -97 som jag hade nyligen gick jämförbart ekonomiskt och 2,2:an med dubbelvanos torde ju vara snålare.. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Min erfarenhet av just bränsleförbrukning i liknande fall är att fyran säkert drar mindre i moderata hastigheter och med liten last, men så fort det blir motorvägsfart 130+ eller lite mer last så brukar det inte märkas så mycket hos sexan men fyran blir betydligt törstigare. kan det stämma. egentligen vill jag bara göra ett förnuftigt köp där man får en bra bil som håller och inte behöva pula för mycket med saker som inte är rena förbrukningsreparationer. säger sju ägare något om bilen, (själv skulle jag inte sälja en bra bil, om inte behoven förändrades vill säga) eventuellt blir det affär ikväll på 320 annars tittar jag på 318 imorgon måste ha en innan måndag. |
|
|
Dom 3 sista ägarna eller så kan du väl få via vägverkets site. Faxat till dig eller hur det blir. Bilen jag hade tills i våras stod tre ägare, fast det bara varit jag. Två olika med bilfirmor på någe sätt fast det var ny bil. Nuvarande 5 ägare och den har bara gått en leasingkontrakt med en firma, sedan två bifirmor sedan dess. Så 7 låter inte monstruöst, men varför inte kolla och ringa upp dom och snacka lite. Sedan stämma av med serviceboken för respektive. Vet inte när BMW började med tre års fri service, men en sådan är ju rätt garanterat bra servad de första åren. |
|
|
Hejsan Har varit och tittat på 320 nu det stod ca 16000 mil på mätaren men jag tyckte den såg lite sliten ut, betydligt värre än min gamla 523 E39 efter 20 000 mil. dessutom så hade den ingen servicestämpel eller notering mellan 9300-15300 mil och det är väl lite långt. En annan sak var att på förstasidan i servicehäftet stog det ett annat regnr högst upp till höger, så jag tänkte kolla chassinr men hittade inte det på bilen, Vart ska det stå? tack för alla tips, imorgon ska jag titta på 318i -02 15200mil /hoppas den ser bättre ut och att den går som en M3 :) |
|
|
Chassinummer hittar du på högra fjäderbenstornet när du öppnat motorhuven - ingraverat med en genomskinlig klisterlapp över. Dessutom brukar man finna chassinummer på nummerplåtarna - små bokstäver längst upp. Ingen servicenotering på så lång sträcka är lite anmärkningsvärt! Försök få en ägarhistorik och kolla med de verkstäder som varit inblandade i bilens historik - de kan ha missat att skriva in servicar i boken, men då har de det i sina datorer. Tyvärr finns inget centralt serviceregister så du måste hitta verkstäderna som ev gjort dem... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.