|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett stort köpsug över en 735iA som gått 6000 mil. Bilen har stått sedan 1998 i ett garage. Jag vill rädda den från ensamheten. MEN det är väl inte så enkelt att bara vridda om nyckeln. Vad tror ni behöver bytas? Vilka oljor och filter? Packningar? Vad mer behöver man kanske tänka på? | |
|
Tja...batteriet är nog mest troligt slut,olja i motorn+oljefilter byts direkt,bromsvätskan bör ju bytas...bränslefilter byts. Ventiljustering görs+kolla kamaxeln+oljeröret till kamaxeln innan du handlar den.. Oljan i växellådan byts+ silen.. Kolla upp alla gummibälgar,slangar i motorutrymmet..+ kontrollera att alla slangklämmor är korrekt åtdragna osv.. Elektriskt fungerar allt? Troligen är det bromssystemet som kanske behöver mest översyn sedan.. Jaja...lite tips blev det ju :) Mvh Janne. |
|
|
Kylarslangarna bör du byta egentligen...iaf den lilla korta tjocka vid termostathuset,den tenderar att spricka sönder först på M30.. Mvh Janne. |
|
| Kan lammelerna i automatlådan tagit stryk? | |
|
Om bilen/lådan bara gått 6000mil så tvivlar jag på att någon "hunnit med det".. Ok,jag förstår att du funderar på stilleståndets inverkan på lamellerna,men det tror ju jag inte är en nackdel,dvs den har inte snurrat mer än 6000mil(som det verkar) och därmed inte slitits heller...ingen expert på automater och t.ex. stilleståndets inverkan på t.ex lamellerna. Men visst...stillestånd av mekanik kan sabba en del lager osv med lite otur.. Men provkör och se att den växlar fint, mjukt men ändå distinkt och inga andra missljud osv.. Oljan röd o fin i lådan? Mvh Janne. |
|
|
Kolla efter oljeläckage också+evtl. andra defekter på underredet...t.ex. Mvh Janne. |
|
|
Får verkligen tacka för dessa svar! Det betydder mycket. Jag avr i kontakt med BMW verkstaden i närheten. Och de skulle ta fram den information de har om bilar som stått i förvaring länge. Mycke stämmer nog med vad du givit mig som information. Man kan aldrig få för mycket information. Jag kommer uppdatera framöver med bilder över hela processen :) |
|
|
Jo...t.ex kylarvätska behöver bytas också,men har du tagit kontakt med BMW så kommer ju allt viktigt på pränt.. Olja i bakaxeln byter du också. Mvh Janne. |
|
|
En äkta kulturgärning! Nu blir jag glad i hjärtat. Det går att vrida om nyckeln javisst! Däremot är vägen dit den viktigaste. Min sanning som jag upplevt efter att ha spenderat det sista året med att lära mig hur mekaniskt slitage kan minimeras är följande. En motors mest kritiska punkt med hänsyn till slitage är den tid det tar för oljepumpen att bygga upp ett tryck så att en ny oljefilm når alla mekaniska delar och friktionen blir minimal och lättlöpande. När startgnistan slår igång motorn påbörjas den största delen av slitaget. Det minskar sedan exponentiellt med hur varm motorn blir. Om bilen blivit stående i många år kan det på vissa sätt vara fördelaktigt medans en bil alltid mår bra av att nyttjas med jämna mellanrum. Om det vore en bil jag vore spekulant på skulle jag göra följande: Inte ha bråttom med köpet utan känna av den nuvarande registrerade ägaren varför den säljs och vilka minnen den är förbunden med. Du verkar ha förstått att proffs går till proffs med unika bilar. Mycket bra. Vad kan man göra åt bilen i fråga för att nå en oljefilm på alla metalldelar som antagligen är belagda med en tunn ytkorrosion? Det finns en del ny teknik som är väldigt väldigt bra. Checklista. Får jag be dig titta på den och avrapportera så att vi i tråden kan stötta dig på bästa möjliga vis. #1 Kontrollera vätskenivån på batteriet i varje cell. Fyll på med äkta destillerat vatten om nivåerna inte är korrekta. Undersök om du kan låna en ctek batteriladdare av någon bekant. #2 Läs serviceboken och rapportera när sista ordinarie oljeservice är genomförd. När dom fakta är kända kan man beräkna hur länge en olja är funktionsduglig eller ej. #3 Fråga den nuvarande ägaren när bilen tankades full sist. #4 Kontrollera oljenivån på oljestickan. #5 Lyft på oljelocket och titta hur det ser ut, lys gärna ned om möjligt. #6 Kontrollera om bilen har en elektrisk motorvärmare eller uttag för det. Mvh Asken |
|
|
Jag har funderat väldigt mycke på den oljefilm som man så önskvärt vill ha. Jag är ingen händig människa på något sätt. Jag kan försöka. Det är de viktigaste. Och förmodligen kommer jag ge mig på alla sådana enklare saker. jag menar slangar och batteri mm är inte svårt. Men byta olja i bakaxel, automatlådeolja osv. Hm det behöver jag nog hjälp med. Sen vill jag att det skall bli ordentligt gjort. Bilen har enbart en ägare. Den har stätt still sedan 1998. Ägaren har jag hört enligt en annan källa skall vara en pedant över det vanliga. Till mig sa han att jag måste byta olja/filter innan jag FÅR ens vridda om nyckeln. För mig andas det trygghet. Han köpte bilen hos en handlare i Ljungby som jag känner till. Jag är från Alvesta som ligger granne med Ljungby. 735:an har gråplysch och den mesta utrustningen som fanns. Allt utom skinn lär handlaren ha sagt när han hämtade bilen 1984. Taklucka, farthållare, klimator. Original aluminiumfälgar. Får nog köpa mig en ny omgång däck. Jag har ännu inte sett bilen. Men jag litar helt på säljaren och en annan källas omdöme om bilen. Jag har letar länge efter denna bilen. Och har nu äntligen hittat den. Vi har kommit överens om att de inte är något stressande. Vi skall höras av senare i höst. Han själv har andra saker att stå i som kommer gå först. Det är mycke möjligt att i vår först så byter bilen ägare till min vård och omsorg. Min plan är att det får kosta vad det kostar för att bilen skall fungera maskinellt i toppskick. Den skall få ett väldigt bra vårdande liv efter en skönhetssömn. I våras sålde jag min 735iA från 1983. den hade gått 11 000 mil och var i nästan nyskick. Jag ryser av tanken hur denna E23 kommer vara. jag har hoppet inom mig. Jag är en människa som litar på människor. |
|
|
Du är precis lika händigt som mig. Det är därför proffs går till proffs. Min tanke med den där listan var att se till att all elektronik blev kontrollerad och att batteriet sattes på rekonditionerande underhållsladdning. Det är därför sådant inte genomförs löpande som många BMW får problem med åren. Den nuvarande ägaren till bilen har ju en chans att återfå sin pedantstatus med råge när du sänder han denna checklista per ordinarie post och ber han genomföra det som bör göras varje år på en bil som står stilla. Några förklaringar till checklistan. #1 Ett batteris livslängd är beroende på hur det sköts. Ju bättre skötsel, desto mer sällan behöver man byta till ett nytt originalbatteri. I Bilen lär det sitta ett originalbatteri med ploppar vid varje cell. Cteks batteriladdare förlänger livstiden på varje batteri med minst 50% från ordinarie 3-5 år. #2 Olja är billigare än metall. Likväl så är det "Es muss sein" att byta olja varje år på en prima kvalitetsbil. Olja suger nämligen åt sig fukt. Sprayar man lite 5-56 innanför oljelocket finns det lite mer smörjande olja innan den startas upp för första gången. Om man kopplar bort möjligheten till startgnista så kan bensin&oljepump gå runt utan att en startgnista kan få antändas gentemot ren metall. 10 sekunder med oljepumpen gör mirakel. #3 Bensin suger även det åt sig fukt med åren. En flaska STP ST-1 samt en flaska k-sprit gör mirakel. #4 Genom att se på färgen på oljan kan mängden föroreningar i den noteras. #5 Korrosion som hindras av en kontinuerligt pålagd oljefilm upptäcks just så. #6 Om oljan eller motorblocket är förvärmt så blir även metallen runtomkring samt som bonus smörjmedlet indirektuppvärmt. Även det skonar motorn. Jag har inte nämnt något om att köra bilen ännu. Om ägaren hade varit pedant hade väl denne låtit en bärgare ta bilen till en BMWverkstad varje år för ett oljebyte? Gissa varför Autopower är så himmelskt:) Det glädjer mig att det finns fler som tror på körlek till entusiastBMW. Mvh Asken |
|
| Värdefulla ord jag tar med mig av er alla :) | |
|
Om Hr Zeiss inte hade haft ett sådant hjärta för E23 då hade vi andra inte fått förmånen att dela med oss utav allt som vi både läst och bidragit med under så många år. Varmt välkommen att bli PRO-medlem och lägg upp vad jag tror kan vara en unik BMW. Grattis till att du funnit den! Vänligen Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.