|
|
|
|---|---|
|
Hade en incident härom dagen där jag skulle på snabbaste sätt accelerera vid en utfart på stora vägen. Bra varv på ettan, och hör precis hur bakhjulen hinner skrika till(1/10-dels sekund) sedan stryps motorn totalt. Gasen i bott och 30 på ettan, överhuvudtaget inget som släpper på mer energi på motorn? Hade det inte varit för en busshållplats precis där jag kunde rulla in på så vet jag inte hur mycket skrikande däck från andra trafikanter jag skulle orsakat. Vad är detta för system som slår till i detta läget? Det s k DSC eller ABS eller vad är det för något? En sak är klar, trafikfarlig funktion är det. - Hur tänkte ni här, BMW? Eller är det något fel någonstans? Borde man göra samma test med DSC bortkopplat och se? | |
|
Antisladdsystemets uppgift är ju att hindra att något hjul spinner. Du får helt enkelt inaktivera det nästa gång eller vänta på ett lugnare tillfälle att åka ut ;) Och Ja. Det är ABS-systemet som stoppar hjulet om det har för högt varv samt att motor stryps elektroniskt. |
|
|
Men det lättar ju bara så pass mycket att det slutar spinna, sen gasar det på ingen. Du borde inte ha blivit så försenad av DSC att du var tvungen att svänga undan tycker jag. :-) Om du blev uppehållen mer än någon tiondels sekund så var det något annat fel än att DSC grep in. |
|
|
Moderna väl fungerande "ESP" system som t.ex. BMWs är inget problem utan hjälper ofta mer än det själper, BMWs äldre system från tidigt 90 tal dom är läskigare för där dör verkligen motorn totalt. Tipset om du känner dig vilsen och osäker på funktionen är lite busande på stor lämplig grusplan/ snö täkt parkering och lära känna systemet , hur det griper in och hur det "hindrar" din framfart Japanska tillverkare främst Toyota gör än idag system som griper in väl hårt och abrupt med den hänvisning att du skall fatta att du "gått över gränsen"... Hastighets talibanen Cleas Tingwall anser ( ganska klokt i detta fall) att ESP som krav är den enskilda och enklaste åtgärd som sparar flest liv i trafiken då många singel olyckor med dödlig utgång kunnat undvikas m.h.a. ESP Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tack. Adelson: Tyckte att när jag lättade på gasen och skulle stanna på hållplatsen att motorn verkade vilja vara med igen. Kanske känns läget på gasen av också i kombination med annat. heltsonika: Nu när man har riktig bil skall det ju räcka med två billängder som lucka ;) |
|
| Aha, du kanske lättade på gasen som en ren reflex på att någonting hände. Håll stumt nästa gång så ska du se att du hinner iväg innan bakomvarande hinner ikapp dig. :-) Eller stäng av DSC helt eller delvis. | |
| Nja, jag höll nog gasen i bott under 3s eller så innan jag med lite flackande blick letade efter en landningsplats. När jag så fick sakta ned på hållplatsen började motorn vilja lite igen, men det vart att vänta på en säker lucka i trafiken igen. Det är förbenade wajerräcken och skit överallt så ingen kan ju veja någonstans. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.