|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har Intrax RSA. |
|
|
Var hittar man en bra grundsetup på bilen om man köper exempelvis KW clubsport/kw v3/intrax/bilstein pss? Förspänning/comp/retur/höjd/hjulvinklar? Tycker det verkar vara svårt att hitta sådan info. |
|
|
Thorey i UK har en bra www.thorneymotorsport.co.uk/content/site/images/suspension/suspensionsetup.pdf Här finns lite info om hjulvinklar i största allmänhet www.simpsonmotorsport.co.uk/uploads/files/SuspensionSetup.pdf Det kräver en hel del intresse och nyfikenhet för att ha roligt eller att ha nytta av ett justerbart chassie. Ett tips är att börja med att ha justeringarna i mitten..... tex dämpare, krängare, reidheight osv. och prova sig fram genom att ändra en parameter åt gången för att få lite grund känsla för vad som påverkar bilens uppträdande. Flödesschemat i länken ovan är inte alls dumt om man kommit av sig. Mvh John Jag kör också ett INTRAX RS samt justerbara krängare på min M3 E36. |
|
|
Tackar för länken :) Undrar verkligen bara om jag kan sänka bilen 60/70mm som de föreslår? |
|
|
John John, kom med en hel del bra tips där. Själv skruvade jag en hel del med mina pss9 innan jag åkte ner till Millway för att justera chassiet. Samuel (millway) använde min bil som mall för sina camerplatter som han nu saluför. Han gjorde även en cornerweight och justerade hjulvinklarna. Hjulvinklarna bak har jag alltid samma. Fram kan jag nu enkelt ändra för bana/gata. Ang. förspänning så är cornerweight en säker väg att gå. För egen del tycker jag att det är svårt att utgå från vad folk på forum tycker.. Min erfarenhet är att det oftast blir bäst/billigast om man tar kontakt med en firma som saluför flera fabrikat, har personal som är intresserade av det dom säljer, samt att kunderna kommer tillbaks. Annars är det väl "try an error-metoden" som alltid funkar för den uthållige :) |
|
|
Intrax kändes ju väldigt dyrt redan för instegsmodellerna. Retur och komp på samma inställning som KW för nästan dubbla priset? För egen del lutar det åt KW clubsport eller v3, skiljer väldigt lite i pris mellan dessa två modeller ändå om man ska ha med camberplattor. |
|
|
Intrax är prisvärt med tanke på funktionen och ska nog snarare jämföras med tex.Motron, Öhlins, H&R, Bilsteins och KW:s racing grejer. Inte med KW v3 eller PSS10 eller liknande. Inte för att det är dåliga grejer de är bara en annan typ av produkt som riktar sig till en större kundgrupp som kräver bredare användningsområde och ett attraktivt pris. KW grejer funkar ju bevisligen och används av många. Men ska man uppdatera den redan vassa väghållningen i en csl så blir det rätt så kostsamma prylar. |
|
|
Jo gissade lite på det med tanke på att det var tekniker från WP som hoppat över till intrax. Fast ska jag betala över 20kkr för coilovers så skulle jag nog ändå hoppa på och köra öhlins värre grejer på en gång. Har ju ingen CSL att uppgradera heller ;) Någon som kan ge input på skillnaderna mellan kw v3 och clubsport? |
|
| Jag gissar att clubsport har lite hårdare fjädrar och kompromissar bort lite av vardagskomforten mot att det funkar lite bättre med R-däck på banan. Sen brukar det var så att clubsort varianterna saknar Tuw godkännade i tyskland vilket inte betyder så mycket för oss här. Ska du åka med R däck så kör på ett clubsport annars tror jag du blir besviken. Och det är klart du ska ha R-däck!! Blir en helt annan bil och körupplevelse på banan. | |
|
R-däck blir det så fort den här omgången som sitter på är uppeldat, vilket inte är långt borta ;) Blir nog clubsport då det mer eller mindre nog bara blir bankörning nästa år ändå. |
|
|
oFFkeFF men ska du ha öhlins så får du betala ca 50kkr. Jag har det på m3:an men tycker det är overkill för amatörer som vi är. Det är skoj med justerbara chassin och kan vara bra men det är minst lika stor risk att skruva bort sig. |
|
|
Ryk, jag håller med, men det var mer om man skulle köpa intrax som också var rätt dyrt, 30kkr skulle det hamna på och då kan man ju lika gärna gå fullt ut och köpa värstinggrejer. Men nu blir det nog KW clubsport eller v3 då jag iaf vill ha separat inställning för komp och retur och prislapppen hamnar runt 20kkr. Iofs kom jag på att man ska komma åt och ändra enkelt också, så man inte behöver riva halva bilen för att komma åt justeringarna? Hur är kw på detta? |
|
|
Blev att jag beställde ett KW clubsport-kit idag, egentligen är det väl samma som v3 fast med hårdare fjäder? Skippade dock deras camberplattor och beställde från millway. Att det blev KW var för att de som köpt bilstein och även enligt flera som sålde både och, att PSS var för mjukt för bana iaf. Samt att jag hade ett tillgodokvitto hos en butik där det var antingen KW eller Bilstein som gällde. Snackade även med Perra på bilteknik, finns ju en hel del olika tips om vad man ska göra och inte göra. Men ska iaf inte toksänka bilen, är väl egentligen det enda som inte är klart. Vem var det som hade en KW-kontakt? ;) |
|
|
oFFkeFF: Vart köte du ditt KW-kit? (Jag kör gul M3 e36...du e skyldig mej en cigg =0) DanSol `Mr eMDraj` |
|
|
Haha, de ska vi nog kunna bjussa tillbaka ;) Jag köpte mitt på Meca i haninge |
|
|
Hur går det med Felix CSL då? Blir den något vassare? :) Min profil på AutoLife: Länk |
|
|
Nya däck beställda CUP-däck....KW chassit skall införskaffas!, och lite annat godis=)!! Tar ner pärlan den 1 maj......längtar..... |
|
|
Gelleråsen 1 Maj? Min profil på AutoLife: Länk |
|
|
Tyvär hinner jag inte....det är då jag hämtar bilen. Ska iväg helgen därpå för att sätta på mitt nya chassi!!! |
|
| Vilka håller gelleråsen 1'a maj? Nästan så man hinner med det innan man drar med färjan till GR på kvällen :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.