|
|
|
|---|---|
|
Nu finns en stor provkörning av BMW M3 Cabriolet DKG med massor av bilder på Länk Mycket nöje! //AutoPower.se | |
| Varför lägger ni inte upp ett litet filmklipp om provkörningen också? | |
|
Vad finns det att säga egentligen :-D Alltid trevlig och informativt skrivet och bilderna är bra, som alltid. Objektet är i mina ögon den allra bästa mixen av bilar. Sport som bara den och möjlighet att åka öppet. Det är verkligen härligt med cab. Däremot undrar jag fortfarande om det är den bästa lösningen med detta plåt-origami? Visst, bilen har ett normalt tak när man åker med det uppfällt. Fast det är ju tyngre och med redan ökad vikt pga förstärkningarna så blir det tungt. Min tygtrasa håller måttet väl avseende ljud och inte regnar det in heller :-) Samt att med plåt-origami taket så syns det ju inte på lite håll med taket uppfällt att det är en cab. Och det är väl ett av syftena med att skaffa en cab att det ska synas i alla lägen?? Inte för att jag skulle säga nej om nån erbjöd sig att ge mig en M3 cab.... Så om nån känner sig manad PM:a mig så får ni adressen vart den kan lämnas :-D Niklas Fransosen |
|
|
Hej Tack för ett bra reportage! Hade varit intressant om ni ville utveckla vad ni upplevde mindre bra ljudmässigt hos ljudanläggningen Individual Audio, som BMW själva slagit på stora trumman för, och som enligt internationella tester ska representera absoluta toppskiktet i OEM-ljud. |
|
|
Tack för ett trevligt reportage. Jag reagerar på att en M3 år 2008 har en vikt på 1,9 ton och ett vrid på 400 Nm. Låter inte så kraftfullt på pappret i alla fall, även om 420 hästar borde räcka långt. Men som sagt, 1,9 ton är otroligt mycket. Designmässigt så blir det väldigt rörigt med linjer, skarvar och veck precis överallt. Så plottrigt. En bil som Jaguar XKR tycker jag är väldigt mycket snyggare: Länk Nä, detta är inte en bil för mig, men jag kommer nog ändå att applådera den när jag ser den på vägen. |
|
|
Jag har indivudualljudet och är mer än nöjd. Nu är jag ingen audiofil men lite gehör har man väl allt :) Vad förväntar sig folk egentligen? Jämfört med HK som jag hade i förra M3:an så är dettta ljusår bättre. Jonas |
|
|
420hk? Lite i minsta laget kanske, borde dom inte kräma på med 500 när dom ändå håller på. Verkar som man klämmer det ur varje dieselkombi snart. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Har själv en dkg cab och visst den är tung men vet man inte om vikten så kan man inte tro att det är 1,9 ton man släppar runt på,ljudet tycker jag är helt okey!sen finns ju en annan ljudupplevelse under huven,,tycker som Jonas att detta är bra mycket bättre än förra m3an och det ska det oxo vara.sen är lådan imitt helt suverän,finns ju en miss tycker jag och det är som jag tidigare påtalat räckviden men denna fjut tanken.men en underbar cab som man kan åka 4 st i,samt med helt okey prestanda,Jonas bor du i kumla? är till örebro en del till min mor.tänkte vi kunde ses över en fika ock prova varandras bilar Jan |
|
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Provbilen var inte utrustad med Individual Audio. Det är alltså inte detta ljudsystem kommentarerna i artikeln gäller. /Mattias Autopower |
|
Även jag har haft förmånen att testa den vita M3:an, när det gäller vikten så märks det inte när man sitter i bilen och gasar. Bilen är en underbar bil att köra kombinerad med en underbar låda. Det enda klagomålen jag har när det gäller lådan, är svårigheten att växla ner i höghastighet. |
|
| vet någon hur mkt snabbare dkg lådan är runt banan??? bra reportage som vanligt :D | |
|
yng// Jo, det stämmer och jag jobbar i Örebro. Så du är välkommen när du har vägarna till stan. Skicka mig powerpost så får du mitt nummer. Jag har en bekant i stan som har en coupé med plåttak och lucka. Han kanske kan komma oxå så kan vi cruisa lite :)))) Jonas |
|
| Jonas. hör av mig när det bär av te örebro!bor i hagfors så det är bara 15 mil så bara att ta det när det passar oss. testat launchen än??? | |
|
Mattias> Bilen på bilderna i artikeln har individualljudet, om inte någon "stylat" provbilen med högtalargaller från detta paket..? Länk Eller gäller provkörningen en annan bil än den på bilderna? |
|
|
vit bil med kkk skylt, med den där kan man ju inte glassa ner till kebab-kiosken! Bra reportage föresten! |
|
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
HFR > Du har helt rätt. Jag förlitade mig på den utrustningslista BMW skickade med bilen. Denna var dock fel. Jag har varit i kontakt med dem och fått en "fabriks"-lista istället. Denna visade mycket riktigt att "Individual High End Audio System" fanns med. Två saker kan därmed sägas: totalpriset skall vara 21.900 kr mer än angivet i reportaget (totalt 918.200 kr) och tyvärr är ljudet i Individual Audio inte värt pengarna, iallafall enligt min smak. Bästa tipset om man överväger att köpa ett system av denna typ, är väl att först prova det i en demo-bil noga, med den musik man brukar lyssna till. Men för mig förefaller det lite märkligt att "enligt internationella tester ska representera absoluta toppskiktet i OEM-ljud". Har de lyssnat på systemet i en 3- eller 5-serie undrar jag? Jag har senaste tiden hört om flera som avstått extra ljud i originalutförande och istället anlitat ljudproffs som bytt högtalare och installerat slutsteg, sub-basar och annat godis. Resultatet skall vara betydligt bättre än IA (enligt ryktet). Inom kort skall jag provlyssna ett sådant system. Jag får återkomma. /Mattias |
|
Mattias, måhända att du får bättre ljud med eftermarknadsprylar, men du riskerar att tumma på annat; såsom korrosion, säkerhet, gnissel/gnek osv. Det är många attribut som ska mötas, frågan är om "amatörerna" tänker på helheten - eller bara ljudet & designen? |
|
|
Hej Tack för klargörandet. Min erfarenhet när det gäller OEM-ljud vs. eftermarknad är att samtliga eftermaknadsaktörer lovar guld och gröna skogar med deras komponenter, något som de i realiteten endast vid fåtal installationer lever upp till. Anledningen till detta är mycket enkel: Montering! Utan en bra montering låter grejer för 20k fortfarande skit. En bra montering tar tid, tid som kostar pengar. För att få en anläggning för 20k att låta super så kanske man behöver lägga 50-100tim på installation och tweakning. Räkna på vad det kostar. Därav tycker jag att BMWs nyare system Logic7 och Individual Audio by Dirac är prisvärda sett till vad man får. Det är utan tvekan det bästa ljudet jag hört fabriksmonterat och då jämför jag med Volvos Dynaudio, Audis B&O samt Lexus Mark Levinsson. Sen om vi jämför med SASCA unlimited-anläggningar där installationen tagit 200tim så faller OEM-ljudet platt naturligtvis. |
|
| Kan det varit någon tidigare biltestare som fipplat bort EQn ordentligt kanske..? KKK100 har ju varit runt bland de flesta läger vid det här laget. | |
|
Är antalet högtalare eller placeringen annorlunda i en cab vs coupé kanske? Jonas |
|
|
caben saknar vaad jag vet uppsättningen "surroundmellanregister" i hatthyllan. rätt skitsamma. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.