|
|
|
|---|---|
|
Börjar med att säga att jag kan inget alls om bilvård ! har aldrig varken polerat eller waxat eller vet ens hur det går till! Har på sin höjd tvättat bilen med hink och svamp färdig me schampo i men bilen jag har nu är ganska fin i lacken förutom nån liten lätt repa och lite stensprut på huven så är den blank och fin. Men nu vill ja försöka få bort repor och ge den nån behandlig innan vintern så den överlever saltet. Har hört talas om lackskydd Ditec mm.. som verkar är som nån typ av klarlack om jag förstod det rätt. är det bra att göra innan vintern? hjälper det något? eller är det bättre att låta polera och waxa bilen bara? jag är orolig att det är nått som kan släppa sen för att se ut som klarlacken släppt på en bil, om ni vet hur jag menar ! ? Vill absolut ej sabba original lacken som är kvar ! (jag kommer givetvis lämna bort bilen för att få jobbet gjort!) Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm.. | |
|
jag skulle se över hur ogämn ytan är är den relativt jämn skulle jag göra en rejäl tvått och sen nano waxa men om ytan är dålig skulle jag köra en polermaskin med halv hård svamp och först gå på med sonax cleaner och därefter en omgång med sonax polish och sist nano wax för hand och sen dra av med fin fin microfiberduk |
|
|
Läs och lär! :-) Länk Mvh Patrik ___ B M W |
|
|
Hej! Vilket förstklassigt val av bil. Prima Statsministervagn(E38) som du kanske minns. GP saknar nog sin vagn.... Det enklaste kanske är att göra det i ett par steg? Följ bilvårdsguidens läderinsmörjningstips 3 gånger så blir schinnet som nytt. Åk till närmsta BMW-handlare och köp ett Original lackstift, alltid bra att ha i handskfacket då bilen får sin årliga polering. De lägger gärna i stenskott åt dig men de har sällan alla bilars färger på lager:) Nya torkarblad brukar göra susen det med. Mvh Asken |
|
|
Eftersom du är en man som har vett om att ärligt erkänna dina tillkortakommanden skall du få följande goda råd: Polera bilar är hantverk och övning ger färdighet (dvs låt ett proffs göra det för 110% bra resultat). Sen om du vill vaxa eller köra på Ditec är ju mera en fråga om hållbarhet och pris, grundpoleringen är det samma i bägge fallen. Inte alls dumt att göra det nu så bilen bara är att spola av på en spol platta under vinterhalvåret. Själv är jag Ditec troende sedan länge ( och för lat för att gnugga med vaxet 2 ggr/år) Inuti är det lättare att prova sig fram enl. bilvårdstipsen, BMW original produkter är bra liksom t.ex Smartab och Auto-Glym, Det enda man skall akta sig för såväl in som utvändigt är produkter som innehåller silikon ( sitter ofta i billiga "interiörsvampar" t.ex) står sällan ATT det innehåller silikon utan oftast att det INTE innehåller silikon på dom bra produkterna lycka till!! |
|
|
Tack för svar! Givetvis spelar priset inte så stor roll när det handlar småpengar hit eller dit. Men jag vill att det ska bli bra. Är orolig när det sägs att lackförseglingen är som en klarlack... tänk om det sabbar lacken på nått vis? kan det flagna som dåligt lackad klarlack ? Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm.. |
|
|
En försegling är inte att gämföra med klarlack. Lack är lack och låt det så vara. Vad Ditec gör ar att lägga ett lager mycket väl skyddande skydd utanpå din lack. Dock så MÅSTE man polera bilen innan för att uppnå ett bra resultat och det är där arbetstiden ligger. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Micke: Okej! det låter bra! va lite fundersam med klarlack på klarlacken.. =) Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm.. |
|
|
Ditec är bäst vad gäller hållbarhet, snacket om "lacken måste andas, Ditec är som en plastpåse som kväver det" har man ju hört av vissa (som av en händelse INTE säljer Ditec utan "bara" vaxar) Jag och många med mig gillar Ditec och har svårt att tro att Ditec skulle överleva i närmare 30 år om det vara en skit produkt Det flagnar INTE utan nöts av liksom ett vax och det är därför man lägger på nytt med ca 18 månaders intervaller. Om "det blir bra" eller inte handlar mindre om systemet och mer om han som polerar och hans "dagsform" och hur seriös han är Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Hej Vill tillägga lite till föregående talare. Efter en lackskydds-behandling så får du också skötselansvisningar. Följ dessa så har du maximal glädje av skyddet. Passar på att varna för diskmedel som schampoo vid biltvätt, det innehåller nämligen tensider som löser vaxet mycket snabbt och efektivt. Tensider har ofta använts vid av-vaxning av leveransvax på nya bilar från fabrik! och det säger ju en del. Mvh Skalman |
|
|
Okej! Vad är rimligt att betala för ett sådant jobb? Killen jag frågade sa att han behövde bilen 2 dagar. Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm.. |
|
|
Stor bil inte helt ny kanske i "svår" färg säg 5-6 i värsta fall svårt att gissa utan att sett bilen Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
har fått pris på ca 3000kr för rubbet. jag har hjläp honom förut så han gav mej ett "bra" pris sa han. låter som det är rimligt då. Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm.. |
|
AeroX |
3.000kr för en polering + Ditec? Låter sjukt billigt... bara Ditecen kostar 4.250kr + ca 1.000kr i extra polering. Ditec är inget "klarlack". Du komme rinte få nån som ser ut som "lacksläpp" och OM det nu skulle hända så har Ditec en fond,dit vi alla Ditec-centers betalar en slant för att evt betala en skada som uppkommit av DITEC-behandlingen. Hittils har det aldrig skett. Har funnits på markanden i drygt 30 år,och finns på 98 platser runt om i Sverige,dessutom står försäkringsbolaget för Ditecen vid evt skada och omlackering. Just pga DITEC är slicon och vaxfritt,och därav tål tex avfettning. Du ska få garantibevis samt skötselråd. Använd en ny svamp varje gång du tvättar,använd inte ett schampo som innehåller vax. Finns sepc schampo att köpa på ditt Ditec-center. I slutändan handlar det dock om personen bakom polermaskin...den som polerar avgör ju resultatet,se till att hitta nån som du känner förtroende för och som har gott rykte. Finns tyvärr röt-ägg i alla branscher oavsett märke på produkten! // Ditec:are. |
|
AeroX: jag sa inte att det var ditec för 3000kr jag vet inte vilket märke han använder =) Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm.. |
|
AeroX |
Aha...noterade inte det..hehe..:) |
|
Ska man "klara" vinterdrift något längre tag, så utöver vaxning(eller om man vill kosta på en lackförsegling osv) så är en underredsbehandling(golv,hålrum,dörrar t.ex) väl värt att fundera på. Men det beror ju på huruvida man ska ha kvar bilen ett längre tag,hur noga man vill vara med bilen osv osv.. Visst,nyare BMW's har ett i regel hyfsat skydd ett antal år,men vill man känna lugnet när saltbilarna "raskar över isen" så är en seriös underredsbehandling ingenting att rycka på axlarna åt... Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.