|
|
|
|---|---|
|
Kan någon hjälpa mig att reda t vad som gäller på E30 318. Detta gäller årsmodell 1988. Jag har hört att det både kan sitta M10 och M40 motorer av årsmodell 1988. Finns det någon 318 med M10 som har faceliften (plastkofångare)? Eller sitter det enbart M40 motorer i det faceliftade 88:orna? Hoppas någon kan hjälpa till. Skulle vilja ha en 318 -88 facelift med M10 maskin, men dom kanske inte existerar? /L | |
| Enl. realoem så verkar facelift och M40 höra ihop tyvärr. Däremot tillverkades de paralellt ett tag under 87. En E30 318 facelift med M10 hade annars varit en trevlig vinterbil tycker jag. :-) | |
|
Attans också!, jag misstänkte det. Alltså måste dom som har en 318 -88 med M10, ha karossen med de kromade stötfångarna? Måste varit lite konstigt när kunderna stegade in till butiken och beställde en ny 318 1988. Beställde man lite för tidigt på året fick man den gamla modellen... /L |
|
|
Nejdå, M10 finns med facelift. Face liften kom med årgång -88 och M40 kom först våren -88 (Åtminstonde till Sverige). Tidigare bilar är M10 och sedan fanns M10 parallelt med M40 under hela -88. Jag vet detta säkert eftersom jag köpte en ny 318 1988. 318i = M10 och 318iS=M40 (Gäller endast 1988) När jag fick min M40 levererad till midsommar -88 fanns inte ens instruktionsboken på svenska. **BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Är inte det en sån där med/utan kat grej att det är M10 utan och M40 med, då kat var "tillval" på många bilar 1988?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Underbart! då finns möjligheten att hitta en facelift med M10. :) /L |
|
| Vadådå det är väl inget fel på M40 motorn? :-) | |
|
Jag hade väl för mig att det var som Mats säger. Enl. realoem tillverkades facelift med M40 och pre-facelift med M10 paralellt mellan april och juli 1997 för Europa. Från september 1997 tillverkades bara facelift med M40. Sen kom 318is med M42 som alternativ i februari 1989. Var 318i facelift med M10 och 318iS (stort S?) med M40 bara för sverige? |
|
|
Hur som helst så verkar det svårt att hitta en facelift med M10 till salu. Ingen av er här som kör 318 som har en? Tittar lite på mobile, där förekommer en och annan -88 med M10 och plaststötfångare. Men dom är få. Dessutom vet jag inte om det är "hemmakonverterad" facelift. Eller är jag överdrivet rädd för M40? Känns som M40 motorn skall explodera så fort man sätter i startnyckeln? Det är synd att inte BMW fixade problemet med maskinen istället för att sänka intervallerna på remmar och nya kammar. /L |
|
|
Var inte rädd för M40. Det är en betydligt körbarare maskin ån M10. Jag har kört många mil med båda varianterna och det var ett lyft att gå från M10 till M40. Jag körde min 318 M40 i nästan 30' mil utan att byta något utöver grenrörspackning och kamremmar. Utöver vanlig service som utfördes med rätta intervallerna och syntetolja genom åren. Kamaxel/lyftare var då fortfarande i gott skick. Så leta efter en tyst M40, byt till syntetolja och byt vid rätt intervall så håller ventildrivningen. **BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Du tror det? Jag kanske ska åka och "lyssna på några i alla fall? Finns det fler här som kör/har erfarenheter av M40? vad säger ni? Chansa eller inte? /L |
|
|
Köp en M40 som verkar frisk, och sköt den sen som ett barn :) Då behöver du nog inte oroa dig. __________ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.