|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Så fort det regnar mycket eller att man tvättat bilen har jag som vana att torka tankpottan för där samlas nu ännu mer vatten än innan sedan bmw varit där och lagat rost på garanti. Funderar på att sätta en tätningslist på ovandelen och sidorna som ligger mot tanklocket, annars lär det bli rost där igen. Någon som löst problemet? | |
|
Hej, har funderat lite på detta och skall snart skrida till verket. Kommer att dränera "fågelbadet" och dra ut ett rör och slang i innerskärmen, ut i hjulhuset. Har köpt ett grovt bromsrör av koppar som jag skall löda fast efter att ha borrat hål. Återkommer när projektet är klart. //Håkan |
|
|
En otroligt dålig lösning av BMW(trodde inte det var sant när jag första gången upptäckte detta)... Nej,jag har inte löst det,men någon form av "rostspray" eller dylikt är väl det snabbaste sättet att klara plåten från rost..iaf ett tag. Dräneringsslang,men det är ju en del jobb med det + att borra osv är väl ingen direkt bra lösning i långa loppet men det har jag funderat på lääänge nu ;) Tätningslister?...tja,får man det tätt så är det väl en tanke så god som någon annan.. Jag har klarat mig ifrån rost där hitintills,men det beror till stora delar att f.d. ägaren knappt utsatte bilen för regn(garage)+ att han torkade "alltid" detta utrymme vid tvätt och efter regn/slaskväder osv. Får tacka farsgubben tillika första ägare för det :) Mvh Janne. PS.Har själv inte kollat i sök inlägg,men där har det disk. flitigt misstänker jag...DS |
|
|
Har inte "tjötgubben vid Kumlabunkern löst detta tidigare tycker mig känna igen resonemanget... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
jag har smort in "fågelbadet" med lite fett som skydd mot regn och tvätt |
|
Jag skulle tro att det är meningen att det skall vara så, kanske pga. att ifall soppa spills vid tankning, så ska det samlas i badet o inte rinna ut på den nytvättade fina lacken... Men visst, en dränering skulle inte skadat. |
|
|
O andra sidan, BMW verkar gjort samma misstag som många andra: kittat för lack. Det är 2 olika plåtdelar med kitt emellan, det rostar ändå pga. fogrörelse + fukt. De borde lärt sig från E30 ingenjörer, där allt det var pressat ur ett stycke. (därmed inte sagt att E30 är rostfri bil :) |
|
|
Har börjat få bubblor i mitt fågelbad. Inte så mycket kanske med tanke på att det ändock är en 97:a. Det jag funderar på är att att slipa ner så gott det går och sen på med en burk blå hammarlack. Det kan tydligen målas direkt på rost om man till äventyrs skulle missa någon rostpor.. Svekke |
|
|
Håkan: Använd inte kopparröret. Då gör du ont värre. Kopparn är ädlare än plåten vilekt gör att du får galvanisk korrosion där kopparn blir kvar och stålplåten offras... Svekke: Om du vill vara säker på att få bort rost gör så här: 1. Skrapa bort lacken över bubblorna och slipa bort så mycket rost du kan. 2. Använd rostborttagningsmedelsom bygger på fosforsyra enligt bruksanvisning. 3. Dvs skölj ordentligt med vatten efteråt 4. Skölj bort vattnet med T-sprit eller karburatorskydd(isopropylalkohol som tar åt sig vattnet. 5 Blås torrt med hårfläkt eller vänta tills det är ordentligt torrt. 6 måla över med lämplig rostskyddsprimer och därefter med bilens lack. Alla bilar får förr eller senare en eller annan rostfläck. Jag har följt rostlagningar som jag gjort på ovanstående sätt i åratal och aldrig sett lacken lyfta igen. |
|
|
Hej, vet att kopparen är mer ädel. Tänkte borra hålet ngt större än röret och sedan sätta fast det med lödtennet. Tror inte att det skall vara ngn större fara eller att det rostar mer pga av de galvaniskaströmmarna. Punkt nr 5 är farlig då tanklocket ev kan släppa ut bensinångor. Annars är det helt rätt att man skall värma bort fukten ur plåten. Mvh Håkan |
|
|
Det är mest en psykologisk företeelse att rosten i "fågelbadet" kommer från vattensamlingen. Rosten kommer underifrån i den knepiga dubbelvikta plåtkanten som är kittad mer eller mindre bra under lacken. Om kvarstannat vatten på lackad yta skulle starta rostprocessen så skulle det rosta friskt på många ställen på en bil när det regnat osv. Håkan: Jag skulle rekommendera att använda plast eller gummi till dräneringen eller iaf där röret går igenom plåten. Ett rör som "bara" hänger i tennet blir inte så hållbart, det är en dödssynd att göra lödade förbindningar både inom el och VVS där inte metallerna som fogas samman tar upp den mekaniska kraften, tennet är alldeles för svagt till detta. FP |
|
|
Beträffande punkt 5 så ska du givetvis se det mer som ett generellt råd vid rostlagning. Jag gillar inte alls din idé med koppar oavsett om den är ditlödd med tenn eller inte... Vad är det för fel med ett stålrör? Bortsett ifrån att det är svårt att löda med tennlod? Det problemet har du ju på stålsidan med tennlodet också. Min största oro med bubblorna i fågelbadet är att fukten nog kommit bakvägen upp till lacken... Hur mycket plåt är det egentligen kvar därunder?? |
|
|
folke När jag kikar in i fågelbadet så går plåtomvikningen runt även på ovansidan, men här finns inte någon tillstymmelse till rostbubblor. Bara i nederkant vilket nog tolkas av många att där vattnet legat och grott länge, där är det också extra utsatt. Svekke |
|
|
Hej igen, min rost i "fågelbadet" började synas för ca 3 år sedan. Skulle då få den åtgärdad genom rostskyddsgarantin. När de berättade att de skulle byta bakskärmen så backade jag. Har rostskyddat insidan så gott det går, både själv och när bilen var inlämnad för behandling. Torkar alltid ur baljan när jag tvättat bilen och vaxat i mellanåt. Även om fukten kan gå genom lacken så är det antagligen precis som Folke skriver att rosten kommer från insidan. Tänkte försöka komma åt att skrapa lite när jag borrat hål i innerskärmen av plåt och sedan rostskydda. Skall överväga att kitta fast en plastslang istället. Tråkigt att de gjort en så grov miss på en annars fin bil. Av ngn anledning så verkar som att de äldre e39orna klarar sig bättre. Mvh Håkan |
|
|
På min -00 dök rosten upp i fågelbadet upp efter 6 1/2 år, tji garanti! Det var straffet för att jag var ordentlig och skötte om fågelbadet. Sen var det det där med dörrarna också......... Byter verkligen BMW hela bakskärmen för att åtgärda problemet? /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
| så hur kommer man åt från insidan? Vad ska man rostkydda med där? | |
|
Håller med Svekke. Alla rostiga tankpottor rostar i nederkant, aldrig i taket. Lackat kitt på E39, E46 verkar vara vattentätt som en tvättsvamp. Har själv bara haft problem på ställen som duktigt vattenbegjuts utifrån, gjärna där en gummilist ligger an. Då tankpottorna åtgärdas brukar kanten vikas upp före blästring. Rosten brukar ha krupit in en bit mellan utifrån alltså.. |
|
|
Fast vattnet hamnar ju längre in där baljan är som djupast.. inte ute på kanten eller hur? FP |
|
| Tja, när det regnar så fylls då min potta tills det rinner över kanten då det blir fullt så att säga. Det brukar synas att det står vatten där genom glipan vid luckan utan att öppna den, så nog är skarven ofta vattentäckt. | |
|
Visst, när det regnar så ligger det vatten över många ytor och dubbla plåtkanter, t.ex runt skuffluckan, runt dörröppningarna i nederkant, på flera platser runt/under motorhuvens kant osv. När man kör blåser vissa mängder bort medan det ligger kvar längre på andra ställen. Runt tankluckans kant blåser det rätt bra medan det kan ligga kvar en tid längre inne i botten av baljan. Jag hävdar envist att rostproblemet i den dubbelvikta kanten runt tankluckan inte primärt beror på baljans form eller brist på dränering utan på dåligt/varierande rostskydd vid tillverkningen av öppningen. Detta är även omnämnt i BMW:s interna servicemeddelanden vill jag minnas. FP |
|
|
Gör som båtfolket, offeranoder i zink. M avd. kan ta fram ett stiligt med M:et på-:). /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.